ילקוט שמעוני, ישעיהו פרק נג
המשך סימן תעו
והוא מחולל מפשעינו מדוכא מעונותינו מוסר שלומנו עליו ובחבורתו נרפא לנו -
רב הונא בשם רבי אחא:
לשלשה חלקים נתחלקו היסורין:
אחד
לדוקרות ולאבות,
ואחד לדורו (כ) של המרה,
ואחד למלך המשיח.
ואומר:
ואני נסכתי מלכי - השתיתיו כמה דאת אמר
: ויסע וגו' הארג (עם) ואת המסכת. מסכתיו, כמה דאת אמר
: וסוך לא סכתי.
משכתיו מן היסורין, אמרין למלך המשיח:
היכן את מבקש לדור?
אמר: אוף דא צריכא שאיל,
על ציון הר קדשי - כשם שחייבין על מחיצתו והוא בנוי, כך הם חייבין על מחיצתו והוא חרב.
וה' חפץ דכאו -
אמר רבה בר רב הונא:
מי שהקב"ה חפץ בו מדכאו ביסורין, שנאמר:
וה' חפץ דכאו החלי.
יכול אפילו לא קבלן מאהבה?
ת"ל:
אם תשים אשם נפשו.
מה אשם מדעת אף יסוריין מדעת.
ואם קבלן עליו מאהבה מה שכרו?
יראה זרע ייאריך ימים.
ולא עוד, אלא שלמודו מתקיים בידו, שנאמר:
וחפץ ה' בידו יצלח (כתוב ברמז תמ"ב).
לכן אחלק לו ברבים ואת עצומים יחלק שלל -
דרש ר' שמלאי:
מפני מה נתאוה משה ליכנס לארץ, וכי לאכול מפריה הוא צריך או לשבוע מטובה?
אלא כך אמר משה: הרבה מצוות נצטוו ישראל ואין מתקיימות אלא בארץ, אכנס אני כדי שיתקיימו כולם על ידי.
א"ל הקב"ה: כלום אתה מבקש אלא ליטול שכר, מעלה אני עליך כאלו עשיתם, שנאמר:
לכן אחלק לו ברבים.
יכול כאחרונים ולא כראשונים?
ת"ל:
ואת עצומים יחלק שלל - כאברהם יצחק ויעקב שהם עצומים בתורה ובמצות.
תחת אשר הערה למות נפשו -
שמסר עצמו למיתה, שנאמר:
ואם אין מחני נא וגו'.
ואת פושעים נמנה -
שנמנה ממתי מדבר.
והוא חטא רבים -
נשא שכפר על מעשה העגל.
ולפושעים יפגיע -
שבקש רחמים על פושעי ישראל שיחזרו בתשובה, ואין פגיעה אלא תפילה, שנאמר:
ואתה אל תתפלל בעד העם הזה ואל תפגע בי.
דבר אחר:
לכן אחלק לו ברבים -
שעתיד משה ליכנס בראש כל חבורה וחבורה:
בראש חבורה של בעלי מקרא,
בראש חבורה של בעלי משנה,
בראש חבורה של בעלי גמרא,
וליטול עם כל אחד ואחד שכר, וכן הוא אומר:
ויתא ראשי עם.