ילקוט שמעוני, ישעיהו פרק סד
המשך סימן תקח
כקדוח אש המסים -
רבי ברכיה ורבי אבינא בשם רבי אבא בר כהנא:
בא מעשה בראשית ללמד על מתן תורה ונמצאת למד הימנה.
כקדוח אש המסים -
המסיו אימתי חצה אש בין העליונים ובין התחתונים לא במתן תורה?!
כך היא בברייתו של עולם.
דבר אחר:
כקדוח אש המסים -
דור המבול שהיו חומסים נדונו באש, דכתיב:
כי מלאה הארץ חמס.
וכתיב:
אם לא נכחד קימנו ויתרם אכלה אש.
עין לא ראתה אלוהים זולתך -
א"ר חייא בר אבא אר"י:
כל הנביאים כולם לא נתנבאו אלא למשיא בתו לת"ח ולעושה פרקמטיא לת"ח ולמהנה ת"ח מנכסיו, אבל ת"ח עצמו -
עין לא ראתה וגו'.
ואמר ר' חייא בר אבא א"ר יוחנן:
כל הנביאים כלן לא נתנבאו אלא לימות המשיח, אבל לעוה"ב -
עין לא ראתה וגו'.
ופליגא דשמואל דאמר שמואל:
אין בין העוה"ז לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד, שנאמר:
כי לא יחדל אביון מקרב הארץ.
א"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן :
כל הנביאים כולם לא נתנבאו אלא לבעלי תשובה (כתוב למעלה ברמז ת"צ).
אמר רבי אחא:
כל הברכות והטובות והנחמות שראו הנביאים לא לחנם הרשם הקב"ה לפרסמן, אלא כדי שייגעו ישראל בתורה ויקבלו שכר.
שמא תאמר כולו ראו?
ת"ל:
עין לא ראתה אלוהים זולתך - ואי אפשר לומר שלא ראו אלא מקצת, דכתיב:
כי לא יעשה ה' אלוהים דבר וגו'.
וכיצד ראו?
רבי ברכיה אמר:
כמין סדקא דחבית.
ר' חייא אמר:
כסידקו של פתח.
ורבי אמר:
סעודה ראו ומתן שכר לא ראו.
ר' יוסי אמר:
לא סעודה ולא מתן שכר ראו.
מאי עין לא ראתה?
א"ר יהושע בן לוי:
זה יין המשומר בענביו מששת ימי בראשית.
ר' שמואל בר נחמני:
זה עדן שלא שלטה בו עין בריה.
אי הכי אדם היכן היה?
בגן.
שמא תאמר גן זה עדן?
ת"ל:
ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן - גן לחוד ועדן לחוד.
וכבגד עדים -
(כתוב ברמז תצ"ח):