רד"ק לירמיה פרק יט 
[יט, א] 
כה אמר ה', בקבוק יוצר חרש -
מיוצר חרש תקנה הבקבוק כי יש בקבוק מעץ או מזכוכית או משאר מתכות. 
ויונתן תירגם: 
הפך המלות, 
ותרגם: 
זלוע דחסף פחר, 
וחסרון המ"ם ימצא כמוהו 
אלחנן בן דודו בית לחם כמו מבית לחם.
ומזקני העם ומזקני הכהנים -
פירוש תוליך עמך הזקנים כדי להשמיעם הנבואה ולשבר לעיניהם הבקבוק להיות להם למופת, כמו שאומר 
ושברת את הבקבוק לעיני האנשים ההולכים אתך. 
וכן תירגם יונתן: 
ותדבר עמך מסבי עמא, 
והפרשה מבוארת זולתי מעט ממנה שצריכה באור.
[יט, ב] 
אשר פתח שער החרסית -
משער החרסית יוצאים לגיא בן הנם. 
ותירגם יונתן: 
די קודם תרע קלקלתא, 
וקלקלתא הוא 
בדברי רז"ל אשפה. 
ולדעתי הוא השער הנזכר בספר עזרא: 
ואת שער האשפות. 
ורז"ל פירשו: 
שהוא שער משערי העזרה שהוא שער מזרחי, 
ואמרו: 
שבעה שמות נקראו לו: 
שער סור - ששם היו טמאים פורשים, הדא הוא דכתיב: סורו טמא. 
שער היסוד - ששם היו מיסדים ההלכה. 
שער החרסית - שהוא מכוון כנגד זריחת החמה, היך מה דתימא האומר לחרס ולא יזרח. 
שער האיתון - שהוא משמש כניסה ויציאה. 
ושער התוך - שהוא ממוצע בין שני שערים. 
שער חדש - ששם חדשו סופרים את ההלכה. 
שער העליון - שהוא למעלה מעזרת ישראל. 
החרסות בוי"ו כתיב וקרי ביו"ד החרסית ואחד הוא.
אשר אדבר אליך -
הדברים שאני מדבר עתה אליך והם מן 
ואמרת עד 
והסך נסכים לאלהים אחרים.
[יט, ג] 
תצלנה אזניו -
ענין תנועת הרעשה והוא מבנין נפעל ונאמר זה הלשון באזנים ובשפתים, כמו: 
לקול צללו שפתי.
[יט, ד] 
וינכרו -
כמו שכתוב 
אלהי נכר הארץ כי לא יסבול המקום ההוא עכו"ם.
[יט, ה] 
אשר לא צויתי -
פרשתיו בפרשה 
גזי נזרך. 
ויונתן תרגם: 
דלא פקדית באוריתי ודלא שלחית ביד עבדי נבייא ולא רעוא קדמי: 
[יט, ז] 
ובקותי -
ענין ריקות, כמו: 
בוקק הארץ.  
ויונתן תרגם:  
ואקלקיל.
[יט, ח] 
מכותה -
חסר יו"ד הרבים מהמכתב.
 
[יט, יא] 
כאשר ישבור -
פירוש כאשר ישבור איש וכן אם יחרש בבקרים החורש.
להרפה -
בה"א כמו באל"ף ובא בדרך השאלה, כמו: 
וירפא את מזבח ה' ההרוס.
 
ובתפת יקברו -
אף על פי שהוא מקום עכו"ם שלהם, במקום התפת אשר טמאו יאשיהו.
[יט, יג] 
הטמאים -
טעמו אל בתי ירושלם ובתי מלכי יהודה.
 
לכל הבתים -
פירוש בעבור כל הבתים או על כל הבתים, כלומר מה שאני אומר שיהיו בתי ירושלם ובתי מלכי יהודה כמקום התפת על הבתים אשר קטרו על גגותיהם אני אומר.
 
[יט, טו] 
כה אמר ה' צבאות אלהי ישראל -
אדון צבאות מעלה ומטה ואצביא עליכם צבא מטה.
אלהי ישראל -
אף על פי שהם חוטאים לפני ועבדו אלהים אחרים, אלהיהם אני כי כלם לא פשעו בי ומקצת הפושעים יחזרו בהם.
 
הנני מבי -
חסר אל"ף למ"ד הפעל מהמכתב.
ועל כל עריה -
ערי יהודה, כי כלם היו נסמכות אל ירושלים כי היא האם.