רד"ק לירמיה פרק יט
[יט, א]
כה אמר ה', בקבוק יוצר חרש -
מיוצר חרש תקנה הבקבוק כי יש בקבוק מעץ או מזכוכית או משאר מתכות.
ויונתן תירגם:
הפך המלות,
ותרגם:
זלוע דחסף פחר,
וחסרון המ"ם ימצא כמוהו
אלחנן בן דודו בית לחם כמו מבית לחם.
ומזקני העם ומזקני הכהנים -
פירוש תוליך עמך הזקנים כדי להשמיעם הנבואה ולשבר לעיניהם הבקבוק להיות להם למופת, כמו שאומר
ושברת את הבקבוק לעיני האנשים ההולכים אתך.
וכן תירגם יונתן:
ותדבר עמך מסבי עמא,
והפרשה מבוארת זולתי מעט ממנה שצריכה באור.
[יט, ב]
אשר פתח שער החרסית -
משער החרסית יוצאים לגיא בן הנם.
ותירגם יונתן:
די קודם תרע קלקלתא,
וקלקלתא הוא
בדברי רז"ל אשפה.
ולדעתי הוא השער הנזכר בספר עזרא:
ואת שער האשפות.
ורז"ל פירשו:
שהוא שער משערי העזרה שהוא שער מזרחי,
ואמרו:
שבעה שמות נקראו לו:
שער סור - ששם היו טמאים פורשים, הדא הוא דכתיב: סורו טמא.
שער היסוד - ששם היו מיסדים ההלכה.
שער החרסית - שהוא מכוון כנגד זריחת החמה, היך מה דתימא האומר לחרס ולא יזרח.
שער האיתון - שהוא משמש כניסה ויציאה.
ושער התוך - שהוא ממוצע בין שני שערים.
שער חדש - ששם חדשו סופרים את ההלכה.
שער העליון - שהוא למעלה מעזרת ישראל.
החרסות בוי"ו כתיב וקרי ביו"ד החרסית ואחד הוא.
אשר אדבר אליך -
הדברים שאני מדבר עתה אליך והם מן
ואמרת עד
והסך נסכים לאלהים אחרים.
[יט, ג]
תצלנה אזניו -
ענין תנועת הרעשה והוא מבנין נפעל ונאמר זה הלשון באזנים ובשפתים, כמו:
לקול צללו שפתי.
[יט, ד]
וינכרו -
כמו שכתוב
אלהי נכר הארץ כי לא יסבול המקום ההוא עכו"ם.
[יט, ה]
אשר לא צויתי -
פרשתיו בפרשה
גזי נזרך.
ויונתן תרגם:
דלא פקדית באוריתי ודלא שלחית ביד עבדי נבייא ולא רעוא קדמי:
[יט, ז]
ובקותי -
ענין ריקות, כמו:
בוקק הארץ.
ויונתן תרגם:
ואקלקיל.
[יט, ח]
מכותה -
חסר יו"ד הרבים מהמכתב.
[יט, יא]
כאשר ישבור -
פירוש כאשר ישבור איש וכן אם יחרש בבקרים החורש.
להרפה -
בה"א כמו באל"ף ובא בדרך השאלה, כמו:
וירפא את מזבח ה' ההרוס.
ובתפת יקברו -
אף על פי שהוא מקום עכו"ם שלהם, במקום התפת אשר טמאו יאשיהו.
[יט, יג]
הטמאים -
טעמו אל בתי ירושלם ובתי מלכי יהודה.
לכל הבתים -
פירוש בעבור כל הבתים או על כל הבתים, כלומר מה שאני אומר שיהיו בתי ירושלם ובתי מלכי יהודה כמקום התפת על הבתים אשר קטרו על גגותיהם אני אומר.
[יט, טו]
כה אמר ה' צבאות אלהי ישראל -
אדון צבאות מעלה ומטה ואצביא עליכם צבא מטה.
אלהי ישראל -
אף על פי שהם חוטאים לפני ועבדו אלהים אחרים, אלהיהם אני כי כלם לא פשעו בי ומקצת הפושעים יחזרו בהם.
הנני מבי -
חסר אל"ף למ"ד הפעל מהמכתב.
ועל כל עריה -
ערי יהודה, כי כלם היו נסמכות אל ירושלים כי היא האם.