ילקוט שמעוני, ירמיהו פרק ו
המשך סימןרעו
אוי לנו כי פנה היום
(כתוב ברמז רנ"ז):
חמס ושוד ישמע בה -
אמר רבי אבהו:
שלשה הם אין הפרגוד ננעל בפניהם, ואלו הם:
אונאה,
וגזל,
וע"א.
אונאה - דכתיב:
ובידו אנך,
גזל - דכתיב:
חמס ושוד ישמע בה על פני תמיד.
ע"א - דכתיב:
העם המכעיסים אותי על פני תמיד.
הנה ערלה אזנם -
רבי עקיבא אומר:
אמר אברהם:
ארבע ערלות הם:
נאמר ערלה באזן,
הנה ערלה אזנם.
ונאמר ערלה בפה,
הן אני ערל שפתים,
ונאמר ערלה בלב, וכל ישראל ערלי לב,
וכתיב:
התהלך לפני והיה תמים.
מהיכן ימול ויהיה תמים?
הוי אומר: זה ערלת הגוף.
הובישו כי תועבה עשו -
מגיד שהבושה מביאה לידי יראת חטא.
ואומר:
ובעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו - זו הבושה.
סימן טוב באדם שהוא ביישן, שנאמר:
לבלתי תחטאו - שהבושה מביאה לידי יראת חטא.
אמר עולא:
לא חרבה ירושלים אלא שלא היה להם בושת פנים זה מזה, שנאמר:
הובישו כי תועבה עשו. שלשה סימנים יש באומה זו:
ביישנים,
רחמנים.
וגומלי חסדים. (כתוב ברמז קנ"ה).
עמדו על (שפיים) [דרכים] וראו -
(כתוב ברמז ל"ה):
בת עמי חגרי שק והתפלשי באפר -
אמר ריש לקיש:
מעשה באשה אחת וצפנת בת פניאל שמה.
צפנת - שהכל היו צופים ביופיה.
בת פניאל - בתו של כהן גדול ששמש לפני ולפנים.
שנתעלל בה שבאי כל הלילה כולה, למחר הלבישה שבעה חלוקות והוציאה לשוק למוכרה. בא אדם אחד שהיה מכוער ביותר, אמר ליה: הראני את יפיה!
אמר לו: ריקה, אם אתה רוצה ליקח קח, שאין כיפיה בכל העולם כלו, אעפ"כ הפשיטה ששה חלוקות שביעי קרעתה ונפלשה באפר, אמרה לפניו: רבש"ע אם עלינו לא חסת, על קדושת שמך הגדול לא תחוס! ועליה ירמיה מקונן:
בת עמי חגרי שק והפלשי באפר וגו'.
כי פתאום יבא השודד עלינו -
עליך לא נאמר אלא עלינו, כביכול עלי ועליך.