ראב"ע הושע פרק י
[י, א]
גפן בוקק -
רק אין בו כח לפרות ואין פרי.
ישוה לו -
יחשוב כי יפרה את פריו והיה שוה כגפן שהוא
בוקק, כי כאשר הרביתי פריו - הרבו למזבחות.
[י, ב]
חלק -
כי אין להם חלק אחד.
עתה יאשמו -
מגזרת שממה, כמו
תאשם שומרון, שהוא כמו:
והאדמה לא תשם ולבם שנחלק
הוא יערף מזבחותם, שהרבו כדרך וערפתו הריסות.
[י, ג]
כי -
כאשר חלק לבם לא רצו להיות עליהם מלך ולא יראו מהשם, על כן אין להם מורא והכל יעשה כרצונו.
[י, ד]
דברו, אלות שוא -
דרך זרה כאילו המלה מורכבת משם הפועל הסמוך ושאינו סמוך, או היה כן בעבור אות הגרון ומשל משפט שהוא מתוק והפך למר, כמו:
ההופכים ללענה משפט והוא יפרח בראש משפטם שאינו ישר.
על תלמי -
כמו
תלמיה רוה.
ושדי –
כמו: שדה והעד
יעלוז שדי.
[י, ה]
לעגלות -
הם עגלי הזהב בבית אל.
יגורו -
יפחדו השוכנים בשומרון.
כי אבל עליו -
הטעם על כל עגל בבית אל כאשר תחרב.
וכמריו -
אשר עליו יגילו היום יתאבלו.
כי -
הטעם כפול.
[י, ו]
גם -
עגל שומרון.
לאשור יובל -
כי הוא זהב.
בשנה -
בתוספת הנו"ן כמו:
שבענה בנים.
[י, ז]
נדמה -
ישרת בעבור אחר וכן הוא
נדמה שומרון נדמה
מלכה.
כקצף -
כמו:
ותאנתי לקצפה.
[י, ח]
ונשמדו -
במות הבעלים בסור העגלים.
ואמרו -
אמר רבי משה:
כי אמרו דרך משל בעבור המזבחות כדרך כי היא שמעה והטעם שלא יראו עוד.
ויפת אמר:
ויאמרו עובדיהם מרוב צרתם.
[י, ט]
מימי -
יותר כמו
מזקנים אתבונן, מאויבי תחכמני, ופירש: שם עמדו על חטאי דורו כאילו עמדו עם בני בנימין - הם
בני עלוה כמו עולה והיתה לזעוה והיה רק זועה והיום לא יפחדו שתשיגם מלחמה כאשר השיגה את בני בנימין מהשבטים, וזה הכתב כמו כריח שדה, שטעמו:
ראה ריח בני אשר ברכו ה' כריח שדה.
[י, י]
באותי ואסרם -
מגזרת מוסר והיו"ד מובלע בדגשות עי"ן הפועל, כדרך
בטרם אצרך בבטן, כי אצק מים
.
ופירוש: ואספו עליהם איך איסרם על ידי עמים שיתאספו עליהם.
ואסרם -
כמו יאסרו קשורים.
לשתי עונותם -
כמו:
כבחצי מענה, האריכו למעניתם.
וטעם שתים, בעבור יהודה ואפרים.
[י, יא]
ואפרים -
אני למדתיו מתחילה לסבול עול מצותי.
ואני עברתי -
החוק על כל חורש שהטיבותי לצוארה והרכבתי אפרים עם יהודה יחרש.
יעקב -
יעקב כולו השדה שלו, דרך משל על התורה וצויתיה זרעו וקצרו הוא התגמול.
נירו -
להסיר הקוצים לסקל הנתיב ועת תדרשו השם, לרוות הזרע אז יבא מלקוש.
[י, יב]
ויורה צדק לכם -
כמו:
יורה ומלקוש.
וכל המפרשים אומרים:
בקשו אתם תורתי - והוא יבא ויורה אתכם.
[י, יג]
חרשתם -
וכל זה עשיתם שלא סבלתם עולי, כי בטחתם בגבוריכם ובעבור זה.
[י, יד]
וקאם, כשוד שלמן -
אולי הוא שלמנאצר.
בית ארבאל -
שם מקום.
רטשה -
שם דבר
אם על בנים ולהיותו מגזרת אורב, אין טעם לו.
[י, טו]
ככה -
בית אל ששם העגל שהוא ככה הרע מכל רעתם, כי רוב מלכי ישראל לא סרו מחטאת ירבעם.
וטעם
בשחר –
כי יושדו בלילה ובשחר יכרת מלכם.