ראב"ע הושע פרק ה
[ה, א]
שמעו זאת הכהנים -
גם הקשיבו בית ישראל שהוכחתים, או בית ישראל הם הסנהדרין. 
ובית המלך האזינו -
כי כולם שופטים. 
כי פח הייתם למצפה -
שלא תניחו לעלות החוגגים אל בית השם.
[ה, ב]
ושחטה -
 ולשחוט בדרך. 
סטים -
 הם עובדי הבעל. 
העמיקו -
הפח אלו הנזכרים אולי לא יראוהו העוברים ואני איסרם כולם על זאת הרעה שעשו, כי לא נעלם ממני, אשר העמיקו על כן.
[ה, ג]
אני -
דע כי אשת יעקב אבינו היא רחל והנה לאה נכסה במקומה, גם רחל נתנה שפחתה לו ובעבור קנאת לאה, נתנה לו גם השפחה האחרת, על כן כאשר ילדה רחל את יוסף אמר: 
שלחני ויעקב אמר אל אפרים ומנשה: 
ויקרא בהם שמי על כן יקראו כל ישראל אפרים. 
ויפת אמר: 
אולי ממלכת יהוא היתה מאפרים ובעבור שמצא ואת רמות בגלעד לגדי, הוצרך לומר איננה הכתובה בדברי יהוא ובספר עמוס אפרש שהוא מאפרים. 
והנכון בעיני: כי כאשר באו אבותינו ארץ כנען והנה עמד יהודה על גבולו מנגב ובית יוסף שהוא כל שבט אפרים וחצי שבט מנשה מצפון, על כן יזכור יהודה ואפרים וככה בירמיהו
: הבן יקיר לי אפרים ואין מלך בימים ההם מאפרים. 
הזנית -
נפשך גם אחרים.
[ה, ד]
לא יתנו -
לא יעשו מעשים שישובו, או לא ינוחו על דרך 
על כן לא נתתיך.
[ה, ה]
וענה -
אמר יפת: 
כמו בני יענה. 
ואין לו טעם, רק הוא מגזרת עני.
[ה, ו]
בצאנם -
שב אל יהודה לבדו שבית המקדש בנחלתם. 
חלץ -
כבודו מהם כאשר יאמר אלכה ואשובה אל מקומי. 
ולמה חלץ מהם? 
כי 
בה' בגדו.
[ה, ז]
עתה יאכלם -
אלה הבנים עם חלקיהם חדש רע, כמו: 
כי קרוב יום אידם. 
ור' ישועה אומר:
חדש אב. 
ויפת אמר: 
כי חדש הוא חגור חרב, כמו: 
והוא חגור חדשה.
[ה, ח]
תקעו -
הטעם השמיעו זאת וידעו הכל כי אפרים.
[ה, ט]
הודעתי נאמנה -
משפט נאמן, כמו גזרה והדומה לה.
[ה, י]
היו -
עושים רע לאשר הם ברשותם. 
כמסיגי גבול -
בסתר על כן אענישם.
[ה, יא]
עשוק אפרים -
עשקוהו מלכיו ורימוהו. 
כי הואיל הלך -
שנים פעלים עוברים, כמו: 
הגשם חלף הלך לו, כי הואיל שהלך אחרי מצות אנשים והוא צו, כמו: 
צו לצו. 
ויפת אמר: 
כי אפרים יהיה עשוק מהגוים.
[ה, יב]
ואני -
טעם שאכלם.
[ה, יג]
וירא, את מזורו -
מכה שהיא צריכה שיזורו אותה. 
וישלח -
יהודה כי כן אחריו. 
ירב -
שם מקום באשור. 
יגהה -
כמו ייטיב גהה מראית העין.
[ה, יד]
כי -
בתחילה אמר: ואני כעש בפנים מהגוף ועתה כשחל בחוץ, ומי יוכל לרפא לכם.
[ה, טו]
אלך -
לי ואין רודף אחרי, או אלך עם הטרפה והנכון שאטרפם ואלך לי כאשר כתוב אחריו. 
אלך עד אשר יאשמו -
שיודו שאשמו, או כטעם שממה תשם שומרון. 
והאדמה לא תשם חסר אל"ף.
ישחרונני -
יבקשוני כשחר ויאמרו אלה לאלה לכו. אמר טרף בעבור ככפיר.