ראב"ע הושע פרק ה
[ה, א]
שמעו זאת הכהנים -
גם הקשיבו בית ישראל שהוכחתים, או בית ישראל הם הסנהדרין.
ובית המלך האזינו -
כי כולם שופטים.
כי פח הייתם למצפה -
שלא תניחו לעלות החוגגים אל בית השם.
[ה, ב]
ושחטה -
ולשחוט בדרך.
סטים -
הם עובדי הבעל.
העמיקו -
הפח אלו הנזכרים אולי לא יראוהו העוברים ואני איסרם כולם על זאת הרעה שעשו, כי לא נעלם ממני, אשר העמיקו על כן.
[ה, ג]
אני -
דע כי אשת יעקב אבינו היא רחל והנה לאה נכסה במקומה, גם רחל נתנה שפחתה לו ובעבור קנאת לאה, נתנה לו גם השפחה האחרת, על כן כאשר ילדה רחל את יוסף אמר:
שלחני ויעקב אמר אל אפרים ומנשה:
ויקרא בהם שמי על כן יקראו כל ישראל אפרים.
ויפת אמר:
אולי ממלכת יהוא היתה מאפרים ובעבור שמצא ואת רמות בגלעד לגדי, הוצרך לומר איננה הכתובה בדברי יהוא ובספר עמוס אפרש שהוא מאפרים.
והנכון בעיני: כי כאשר באו אבותינו ארץ כנען והנה עמד יהודה על גבולו מנגב ובית יוסף שהוא כל שבט אפרים וחצי שבט מנשה מצפון, על כן יזכור יהודה ואפרים וככה בירמיהו
: הבן יקיר לי אפרים ואין מלך בימים ההם מאפרים.
הזנית -
נפשך גם אחרים.
[ה, ד]
לא יתנו -
לא יעשו מעשים שישובו, או לא ינוחו על דרך
על כן לא נתתיך.
[ה, ה]
וענה -
אמר יפת:
כמו בני יענה.
ואין לו טעם, רק הוא מגזרת עני.
[ה, ו]
בצאנם -
שב אל יהודה לבדו שבית המקדש בנחלתם.
חלץ -
כבודו מהם כאשר יאמר אלכה ואשובה אל מקומי.
ולמה חלץ מהם?
כי
בה' בגדו.
[ה, ז]
עתה יאכלם -
אלה הבנים עם חלקיהם חדש רע, כמו:
כי קרוב יום אידם.
ור' ישועה אומר:
חדש אב.
ויפת אמר:
כי חדש הוא חגור חרב, כמו:
והוא חגור חדשה.
[ה, ח]
תקעו -
הטעם השמיעו זאת וידעו הכל כי אפרים.
[ה, ט]
הודעתי נאמנה -
משפט נאמן, כמו גזרה והדומה לה.
[ה, י]
היו -
עושים רע לאשר הם ברשותם.
כמסיגי גבול -
בסתר על כן אענישם.
[ה, יא]
עשוק אפרים -
עשקוהו מלכיו ורימוהו.
כי הואיל הלך -
שנים פעלים עוברים, כמו:
הגשם חלף הלך לו, כי הואיל שהלך אחרי מצות אנשים והוא צו, כמו:
צו לצו.
ויפת אמר:
כי אפרים יהיה עשוק מהגוים.
[ה, יב]
ואני -
טעם שאכלם.
[ה, יג]
וירא, את מזורו -
מכה שהיא צריכה שיזורו אותה.
וישלח -
יהודה כי כן אחריו.
ירב -
שם מקום באשור.
יגהה -
כמו ייטיב גהה מראית העין.
[ה, יד]
כי -
בתחילה אמר: ואני כעש בפנים מהגוף ועתה כשחל בחוץ, ומי יוכל לרפא לכם.
[ה, טו]
אלך -
לי ואין רודף אחרי, או אלך עם הטרפה והנכון שאטרפם ואלך לי כאשר כתוב אחריו.
אלך עד אשר יאשמו -
שיודו שאשמו, או כטעם שממה תשם שומרון.
והאדמה לא תשם חסר אל"ף.
ישחרונני -
יבקשוני כשחר ויאמרו אלה לאלה לכו. אמר טרף בעבור ככפיר.