ראב"ע הושע פרק ח
[ח, א]
אל -
דברי השם אל הנביא:
שים אל חכך שופר ודאה כנשר אל בית ה'.
ויפת אמר:
שים חכך שופר
כי אויב ידאה
כנשר על
בית ה'.
ויפה פירש, בעבור מלת יען.
[ח, ב]
לי -
ככה הוא לי יזעקו בני ישראל, או יחסר בית ישראל.
[ח, ג]
זנח, טוב -
הוא השם הנכבד שהיה טוב לו.
ירדפו -
כמו:
אשר יקראו ה' צדקנו:
[ח, ד]
הם -
כי לא שאלו להשם להמליך ירבעם, וכתוב:
אשר יבחר ה' אלהיך בו גם כן מלך ישראל.
השירו -
מעלומי העי"ן קם שב שר והטעם כפול.
ויפת אמר:
כמו סמ"ך כמו בשורי מהם והטעם הפוך אם המליכו או אם השירו, וטעם למען יכרת בעבור יכרת מהם הכסף והזהב.
[ח, ה]
זנח, שומרון -
כפול, כאלו כתוב אותך
זנח עגלך אותך
שומרון כאילו מאס בך, כי העיר תחרב ואנשיה ילכו בשבי.
חרה אפי בם -
בעגל ובשומרון.
עד מתי -
יהיה חרון אפי בם, עד שיהיו נקיים.
ולא יוכלו נקיון –
שיהיה להם ממנו.
[ח, ו]
כי -
מעצת ישראל הוא ומעצת המלך שהמליכוהו נעשה עגל שומרון.
כי שבבים -
כמו שביבים.
ויפת אמר:
כי עגל שומרון יעשה ישראל להיות שובב.
וזה איננו נכון.
[ח, ז]
כי -
תי"ו
סופתה נוסף כמו
אימתה.
אולי -
ואם תאמרו
אולי יעשה - דעו כי
זרים יבלעוהו.
[ח, ח]
נבלע -
הטעם: יבלעו קצירכם גם יבלעו הזורעים.
ככלי אין חפץ בו -
שאדם ישליכנו מביתו.
[ח, ט]
כי, פרא -
כמו פרא אדם.
וטעם
בודד –
כי לא היתה עצתם אחת.
ומלת
התנו –
מגזרת
אתנן, שהיה כל אחד נותן מנחות של אהבים לשרי האומות.
[ח, י]
גם -
טעם
אקבצם במצרים, אז יחלו להתאונן ולהתרעם מעט, מרוב משא מלך מצרים ואשור ושריהם, ולא יתכן מדרך הדקדוק לפרש:
ויחלו רק כמו:
וממקדשי תחלו:
[ח, יא]
כי הרבה -
וטעם
היו לו מזבחות לחטוא –
כבר היה לו שירש מאבותיו, ולמה הרבה עוד.
[ח, יב]
אכתוב -
ואני הוכחתיו וחוקי כתובים היו לו.
[ח, יג]
זבחי -
אמר רבי משה הכהן:
הבהבי - כדברי רז"ל:
ולא הבהבה.
ויפת אמר:
מגזרת הבהב והיו"ד נוסף כמו שדי.
והוא הנכון.
יזכור עונם -
שישובו אל מצרים למרות פיו,
לא תוסיפו לשוב בדרך הזה עוד.
[ח, יד]
וישכח, היכלות -
לבצר בהם.
ואכלה ארמנותיה -
כל עיר ועיר.