מלבים להושע פרק א
[א, א]
דבר ה' אשר היה אל הושע וכו' ובימי ירבעם בן יואש -
כבר בארתי בפי' מלכים (ב' ט"ו) שמעת שכבש יואש את אמציה מלך יהודה היו מלכי יהודה נכנעים תחת מלכי ישראל ונקרא המלוכה ע"ש מלכי ישראל, וזה נמשך עד כ"ד שנים למלכות עוזיה שהוא כ"ז לירבעם בן יואש שאז התחזק עוזיה ומלך מלכות שלמה בפני עצמובלתי נכנע תחת ירבעם, ובזה תבין מה שבנבואת הושע ובנבואת עמוס נזכר שנבאו בימי ירבעם, שמלבד שלא מצאנו שיזכיר אצל שום נביא רק מלכי יהודה שנבא ביניהם, יפלא אם רצה להזכיר גם מלכי ישראל שהיו בימים ההם מדוע לא הזכיר רק ירבעם והלא בימים ההמה מלכו בישראל גם זכריה בן ירבעם ומנחם ופקח?.
אולם מה שאמר בימי ירבעם היינו טרם התחזק עוזיה למלוך מלכות בפני עצמו שאז נקרא המלכות כולה ע"ש ירבעם, ומה שאמר בימי עוזיה היינו אחר כ"ד למלכותו, שמאז נקרא המלכות ע"ש עוזיה, ואחר שהתחזקות עוזיה היה קרוב לפני הרעש (כמו שבארתי במלכים שם) לכן גם עמוס שנתנבא שנתים לפני הרעש התנבא כערך שנה בימי ירבעם, והושע שכתוב בו סתם שנתנבא בימי ירבעם דהיינו בעת שמלך ירבעם מלכות כללי גם על יהודה, מסתמא היה זה כמה שנים קודם, ובנבואת ישעיה שלא נזכר רק שהתנבא בימי עוזיה יותם וכו' ולא נזכר ירבעם מבואר (שאף אם נאמר שמה שאמר
בשנת מות המלך עוזיה (שם ו') היה בעת שנצטרע) שאז כבר היה עוזיה מולך בפני עצמו, ולכן לא הזכיר שנבא בימי ירבעם, ובזה תראה איך צדקו חז"ל במה שאמרו שהושע נבא תחלה לארבעה נביאים שהיו בימיו, אף אם לא נפרש שמה שאמר תחלת דבר ה' בהושע פירושו תחלה לארבעה נביאים שהיו בימיו.
[א, ב]
תחלת דבר ה' בהושע -
דיבור שאחריו ב' בא על רוח הקודש שדובר בהנביא לצרכו לא לצורך שליחות לכללות העם, וגם בא על דבור של תלונה ותרעומת, ומזה הוציאו חז"ל שהיה תחלת דבור של רוח הקודש אל הושע שהתוכח עמו איזה ויכוח ושהיה הדבור הזה ענין של תרעומת רצה לומר שתחלת דבר ה' והתוכח עם הושע והתרעם עליו, ומן הויכוח הזה נסתבב שה' אמר אל הושע:
לך קח לך אשת זנונים, ומסתמא היה הויכוח מתיחס אל הציוי שבא אחריו.
ודרשו: שה' אמר להושע שישראל חטאו והושע השיב לו החליפם באומה אחרת, וה' אמר שא"א לו להחליפם כי הם בניו, וע"כ צוה לו לקחת אשה זונה ואח"כ כשילדה לו בנים צוה לו לגרשה והושע אמר איך אפשר לי לגרשה הלא יש לי ממנה בנים ומזה ברר לו ה' שכן אא"ל לגרש את ישראל, וחזר הושע לברכם, וזה היה התשובה על הויכוח שה' אמר לו שישראל חטאו, היינו שרצה שילך בשליחות להוכיחם ולהחזירם למוטב שזה מוטל על הנביאים כמו שאמר אח"כ
ריבו באמכם ריבו, והושע לא רצה לילך בשליחות לנבאות ולהוכיח, וא"ל שלא ישתדל להחזירם למוטב כי אחר שזנו אל אלהי נכר ראוי שינהג עמהם כעם אשר זונה שישלחה הבעל מבית ולא ישוב אליה עוד, וא"ל ה' א"כ אחר שאתה אינך רוצה להוכיחם ולהחזירם למוטב ואני איני רוצה לגרשם אחר שיש לי מהם גם בנים צדיקים היה אתה כמוני
וקח לך אשת זנונים רצה לומר אשה מפורסמת בזנות,
וילדי זנונים היינו שיש לה ילדים שילדה בזנות מכבר שזה העדות שהיא זונה, כמו שאמר:
זנתה תמר כלתך וגם הנה הרה לזנונים, או כפי קצת מפרשים שהבנים שתוליד ממך יהיו בספק זנות,
כי זנה תזנה הארץ מאחרי ה' א"כ הכניה היא אשת זנונים לע"ז, וילדיה אשר תוליד נולדים בזנות במחשבת מינות וע"ז כאבותם, ובכל זה אני מחזיק אותה כאשתי וכן תעשה אתה.
והנה המפרשים נתקשה להם הענין איך צוה ה' להנביא לקחת אשת זנונים?!
וע"כ יאמר הראב"ע:
שזה היה רק במראה הנבואה,
והת"י יפרשו:
בדרך משל ואין מזה הכרח.
כי הושע לא היה כהן וזונה אינה אסורה לישראל. והלא מצאנו שצוה ה' להנביא גם דברים שלא יאותו כפי חקי התורה והיה הוראת שעה, כמו שצוה ליחזקאל לגלח בתער פאת ראשו וזקנו, ואליהו הקריב בשעת איסור הבמות.
[א, ג]
וילך ויקח את גומר בת דבלים-
פירשו חז"ל:
שנקראת כן על שהכל גומרים בה ודשים בה כדבלה,
רצה לומר כי בני ישראל נמשלו כתאנים, כמו שאמר (ירמיה כ"ד):
הראני ה' והנה שני דודאי תאנים, והתאנה מתקלקלת תיכף אחר גמרה, אם לא כשמיבשין אותה ועושים ממנה דבלה שאז תתקים, ואבותיהם היו דומים כדבלה שנצטמקה בשמש לבל תתקלקל, והיא היתה כגומר היינו תאנה נגמרת שלא נתיבשה שמתקלקלת,
ותהר ותלד לו בן, הבן הראשון היה עדיין מיוחד לו שנולד ממנו וע"כ לא קראו בשם שמורה על שנאתו אותו רק בשם
יזרעאל, כי הדורות הקודמים הגם שזנו בחטאת ירבעם היו עדיין עובדים ה' בשיתוף והיו עדיין מיוחסים לה' ומצייר בבן הזה כל הדורות שהיו מימי יהוא עד סוף מלכות בני יהוא, שהאשה היתה אשת זנונים ובכ"ז הבנים היו עדיין מיוחסים לה', כי הגם שיהוא לא סר מחטאת ירבעם, בטל עבודת הבעל והאמינו בה', והעגלים היו להם כעין שיתוף או כאמצעים להורדת הרוחניות והשפע.
[א, ד]
קרא שמו יזרעאל -
ובאר הטעם כי עוד מעט בימים מועטים,
ופקדתי את דמי יזרעאל על בית יהוא, רצה לומר העונשו הנקמה שעשיתי בחלקת יזרעאל בבית אחאב על שעבד ע"ז והעונש הזה נקרא בשם דמי יזרעאל, אפקוד את העונש הזה גם על בית יהוא שעבדו ג"כ ע"ז
והשבתי ממלכות בית ישראל היינו מלכות בית יהוא שכבר היתה ממלכה קבועה כי נמשכה ארבע דורות, והוא השיב את גבול ישראל למקומו כמו שאמר (מ"ב יד) אשבית הממלכה הזאת ע"י שנהרג זכריה בן ירבעם.
[א, ה]
והיה ביום ההוא -
ביום הפקודה,
ושברתי את קשת ישראל בעמק יזרעאל, יש לומר פה שהכוונה על מלכות יהוא בכלל שתפס אותה ע"י הקשת שנצח בעמק יזרעאל ששם מלא יהוא את ידו בקשת ויך את יהורם ועי"ז תפס את המלוכה (כמו שאמר מ"ב ט')
ואשבור כח הקשת הזה, וגם יש לומר שיכוין על הקשת שנתן אלישע ליואש מלך ישראל לירות בו חצים שיהיה חץ תשועה לנצח את ארם, וע"י הקשת הזה נצח ארם והתגבר במלכותו ולכן מציין תוקף בית יהוא בקשת הזה, אשבור אותו על ידי המשפט המיוחס לעמק יזרעאל ששם קבע לעשות משפט בעובדי ע"ז.
[א, ו]
ותהר עוד ותלד בת -
בזה מציין המלכים שקמו אחרי שנשבתה מלכות יהוא שהם היו מלכים חלשים שע"ז מורה ציור הבת ובזה לא אמר ותלד לו בת כי אז כבר התחילה לזנות עם אנשים אחרים והיה לו ספק אם הבת נולדה לו.
ובנמשל שבדורות הללו נתמעטו הצדיקים יותר וכולם הרעו מעשיהם לזנות אחרי ע"ז
ויאמר לו קרא שמה לא רחמה והשם הזה יורה
כי לא אוסיף עוד ארחם את בית ישראל על ידי
כי נשא אשא להם ואמחול להם עונותיהם רצה לומר הגם שבימי ירבעם בן יואש רחם ה' עליה ונשא את עונם והושיע להם, כמו שאמר (מ"ב י"ד)
כי ראה ה' את עני ישראל וכו' ולא דבר ה' למחות את שם ישראל ויושיעם ביד ירבעם בן יואש, עתה לא יוסף לרחם עליהם ולישא להם, כי יגלם בגולה, והנה בשם
לא רוחמה כבר הראה הנביא שנאה על בתו ועל אשתו, אבל בכל זאת לא קראה עדיין בשם לא עמי שמורה שסר הקשר שבינו וביניהם לגמרי, כי הגם שלא ירחם את עשרת השבטים עדיין הם עמו ע"י שעוד נשארו יהודה ובנימין והשבטים הנלוים אליהם ועל זה אמר -
[א, ז]
ואת בית יהודה ארחם והושעתים בה' -
כי חזקיה ועמו נושעו בה' ונצולו מידי סנחריב ע"י נס,
ולא אושיעם בקשת וכו' כי
יצא מלאך ה' ויך במחנה אשור ומצד זה הם עדיין עמי והאם היא אשתי.
[א, ח]
ותגמול את לא רחמה -
הילד השלישי לא ילדה תיכף בימי מניקתה כמו שילדה את השני רק אחר שגמלה את לא רוחמה אז נתעברה מן הילד השלישי, כי הילד השלישי שנקרא
לא עמי מציין חורבן יהודה וגלותם וזה לא היה תיכף כי נתארך ימים רבים,
ותהר ותלד בן כי מלכות יהודה היתה מלכות חזקה בימי חזקיה ויאשיה וע"כ מציירו בבן זכר.
[א, ט]
ויאמר קרא שמו לא עמי -
אז צוה אותו שיקרא אותו בשם שמורה שאינו בנו כלל וממילא אין האם אשתו, שאם יאמר האב לבנו לא עמי אתה נפסק גם הקשר שיש לומר עם אשתו אחר שילדה לזנונים ובאר לו הטעם
כי אתם לא עמי ואנכי לא אהיה לכם לאב ולאיש ולבעל, ועל זה אמר שצוה להושע לגרש את אשתו, שע"ז מורה שם לא עמי, ואז כן יעשה ה' ג"כ לגרש את ישראל ולהחליפם באומה אחרת