ילקוט שמעוני, הושע פרק ו
סימן תקכב
כי הוא טרף וירפאנו -
למי שעלתה לו מכה וקרעה הרופא, כיון שראה שלא נתרפאה מכתו, הוא מחזר אחר רופאים אחרים ולא היה מוצא לו רפואה.
א"ל: לך אצל הרופא שקרע לך המכה והוא מרפא אותך.
כך אמר הנביא: כל מה שאתם מפליגים מן הקב"ה, הנחמות רחוקים מכם, אלא עשו תשובה והקב"ה גואל אתכם, הוא שהכה, הוא שמרפא:
מחצתי ואני ארפא.
אני הוא שהכיתי, שנאמר: מ
מרום שלח אש,
ואני הוא המרפא, שנאמר:
אנכי אנכי הוא מנחמכם:
יחיינו מיומים וגו' ונחיה -
א"ר קטינא:
שיתא אלפי שנין הוי עלמא וחד חרוב, שנאמר:
ונשגב ה' לבדו ביום ההוא.
אביי אמר:
תרי חרוב, שנאמר:
יחיינו מיומים. ונחיה (ברמז י"ב):
ונדעה נרדפה לדעת את ה' -
א"ר חלבו אמר רב הונא:
כל היוצא מבית הכנסת, אל יפסיע פסיעה גסה.
אמר אביי:
לא אמרן אלא בדנפיק, אבל בדעייל מצוה למרהט, שנאמר:
ונדעה נרדפה לדעת את ה' וגו' ויבוא כגשם לנו כמלקוש יורה ארץ.
וחסדכם כענן בקר -
א"ר שמואל בר יצחק:
הני ענני דצפרא לית בהו מששא, שנאמר:
וחסדכם כענן בקר וכטל משכים הולך.
והאמר רב פפא לאביי:
אמרי אינשי:
מטרא כד מפתח בבא בר חמרא מוך שקיך וגני?
לא קשיא, הא דקטר בעיבא הא דקטר בעננא.
על כן חצבתי בנביאים -
(כתוב ברמז ק"ה):
כי חסד חפצתי ולא זבח -
אמר הקב"ה: חביב עלי חסד שאתם גומלים זה לזה, יותר מכל הזבח שזבח שלמה לפני:
אלף עולות יעלה שלמה.
וכן הוא אומר:
זאת התורה לעולה למנחה - זאת התורה לא עולה ולא מנחה.
פעם אחת היה
רבן יוחנן בן זכאי מהלך בירושלים והיה
רבי יהושע מהלך אחריו, ראה בית המקדש שהוא חרב, אמר: אוי לנו על הבית שחרב, מקום שמתכפרין בו עונותינו.
א"ל: בני, אל ירע לך, שיש לנו כפרה אחרת שהיא כמותה.
ואי זה?
זה גמילות חסדים, לכך נאמר:
כי חסד חפצתי ולא זבח.
ואומר:
אמרתי עולם חסד יבנה:
סימן תקכג
והמה כאדם עברו ברית -
כאדם הראשון,
מה אדם הראשון הכנסתיו לגן עדן וצויתיו ועבר על צוויי, ודנתי אותו בגירושין ובשלוחין, וקוננתי עליו איכה.
הכנסתיו לגן עדן:
ויניחהו ה' אלהים בגן עדן.
וצויתיו:
ויצו ה' אלהים על האדם.
ועבר על צוויי:
המן העץ אשר צויתיך לבלתי אכל ממנו אכלת.
ודנתי אותו בשלוחין:
וישלחהו ה' אלהים.
ודנתי אותו בגירושין:
ויגרש את האדם.
וקוננתי עליו איכה:
ויאמר לו אַיֶּכָּה - אֵיכָה
כתיב.
אף בניו, הכנסתים לארץ:
ואביא אתכם אל ארץ הכרמל.
צויתים:
ואתה תצוה את בני ישראל.
עברו על צוויי:
וכל ישראל עברו תורתך.
דנתי אותם בשלוחין:
שלח מעל פני ויצאו.
דנתי אותם בגירושין:
מביתי אגרשם.
וקוננתי עליהם איכה:
איכה ישבה בדד.
א"ר יצחק:
אדם הראשון משוך בערלתו היה.
כתיב הכא:
כאדם עברו ברית.
וכתיב התם:
את בריתי הפר.
רב נחמן אמר:
כופר בעיקר היה.
כתיב הכא:
עברו ברית.
וכתיב התם:
על אשר עזבו את ברית ה' אלהי אבותם.
גלעד קרית פועלי און עקובה מדם -
א"ר אלעזר:
שהיו עוקבים להרוג נפשות (כתוב ברמז ל').
וכחכי איש גדודים -
כשם שהליסטים הללו יושבים על הדרך והורגים בני אדם ונוטלים ממונם, כך עשו שמעון ולוי לשכם.
חבר כהנים -
כשם שהכהנים הללו מתחברין על הגורן ליטול חלקם, כך עשו שמעון ולוי לשכם.
דרך ירצחו שכמה -
דרך ירצחו שמעון ולוי לשכם.
גם יהודה שת קציר -
(כתוב ברמז רמ"ח):