ראב"ע יואל פרק א
[א, א]
אין לנו דרך לדעת דורו ולפי הפשט איננו בן שמואל. ודע, כי כל נביא שיזכיר שם אביו היה נכבד ואם היה אבי אביו נכבד, יזכיר שניהם, כמו: 
צפניה בן כושי בן גדליה בן אמריה בן חזקיה עד שהגיע אל הנכבד שהוא 
חזקיה המלך.
[א, ב]
שמעו -
זה הנביא התנבא על הארבה שיבוא להשחית את הארץ, ובימי משה היה מין ארבה לבדו ועתה עם 
הארבה גזם וילק וחסיל ואלה ג' מינים אסורין ואמר לזקנים, בעבור 
ההיתה כזאת.
[א, ג]
עליה -
מזה הפסוק נשמע, כי הדור איננו מספר ידוע.
[א, ד]
יתר הגזם -
בא תחילה. 
אמר יפת: 
כי גזם כמו גוזז והמ"ם כמו חנם ריקם וילק שילוק בלשונו תרגם כורת וחסיל כמו יחסלנו.
[א, ה]
הקיצו -
פועל עומד ולא ימצא זה הטעם יוצא. 
עסיס -
מגזרת 
ועסותם רשעים כי ידרכוהו ברגל:
[א, ז]
שם -
דבר הנגזר להיות ידבר בלשון עבר. 
לקצפה -
כמו קצף על פני מים שאין בו ממש. 
חשוף חשפה -
שקלפה. 
הלבינו -
פועל עומד כמו הקיץ.
[א, ח]
אלי -
אמרי אללי לי. 
ויפת אמר: 
כי האל"ף תחת ה"א כמו הילילי. 
ולא דיבר נכונה, ואילו היה אומר כי האל"ף תחת יו"ד יללה, גם הוא נכון והנביא אומר לאדמה אלי, או לנפשו כבתולה שמת 
בעל נעוריה, בימי שמחתה.
[א, ט]
הכרת -
כדרך: 
כי מי נדה לא זורק עליו. 
והטעם שיאמר לשכורים איך תמצאו אתם יין והנה 
הכרת מנחה ונסך, שהוא חיוב הציבור והזכיר המנחה, בעבור כי 
שדד דגן גם הנסוך, אם לא ימצא מעכב.
[א, י]
אבלה אדמה -
הטעם אבלו יושביה.
[א, יא]
הובישו -
אכר תואר והאל"ף שורש ואין כמשקלו.
[א, יב]
הגפן הובישה -
דרך משל וכן 
הוביש ששון.
[א, יג]
חגרו -
שק, והטעם אין לכם במה תתרצו אליו להקריב עולות, כי עולת התמיד אין לכם.
[א, יד]
קדשו -
כמו הכינו. 
עצרה -
שלא יעשה אדם מלאכה. 
ויפת אמר: 
קהלת, כמו עצרת בוגדים.
אספו -
אתם זקנים. 
כל יושבי -
ארץ ישראל. 
בית ה' -
בחסרון מלת אל.
[א, טו]
אהה -
מלת זו תאמר בדרך פחד. 
ויפת אמר: 
כי האל"ף נוסף. 
וכשוד -
הטעם: מי יוכל להמלט משוד שיבא מהשם?! 
והנגיד ז"ל אמר: 
כי שוד תואר כמו: עלי לבי דוי רק אמר כי היו"ד תחת אות הכפל, כמו: דליו שוקים מפסח והטעם מתגבר ומנצח על כן אמר: כי במקום הזה איננו שם הנכבד וככה כקול מים רבים כקול שדי וככה: והיה שדי בצריך תקיף והעד: וכסף תועפות לך וכתיב: ושית על עפר בצר. 
ויפה אמר.
[א, טז]
הלא, נכרת -
ישרת בעבור אחר 
נכרת שמחה וגיל, בעבור היין המשמח אלהים והאנשים.
[א, יז]
עבשו -
אין לו חבר. 
אמר רבי מרינוס: 
התעפשו פרודות הם גרגרי החטה והשעורה הזרועים, שהם תחת מגרפותיהם. 
והטעם העפר וככה יפרש או באגרוף והאל"ף נוסף. 
נהרסו ממגורות -
מקומות חכורים לדגן, כמו אוצרות, כמו 
על דגן ותירוש יתגוררו והמלה זרה לתוספת שני ממי"ן.
[א, יח]
מה, נבוכו -
כמו: 
נבוכים, כי השורק בא תחת חולם נבוכו על משקל 
נכונו ללצים שפטים. 
נאשמו -
כמו: 
תאשם שומרון.
[א, יט]
אליך -
דברי הנביא כי יספר שהיתה שנת בצורות וזהו 
אכלה נאות כמו נות רועים. 
ורבי משה הכהן אמר: 
כי הטעם כמו על עצי השדה אשר שם צפרים יקננו. 
ויפת אמר: 
כאילו אכלה אש. 
ונכון היה לולי, 
כי יבשו אפיקי מים.
[א, כ]
גם -
דרך משל, כי עצי השדה צועקים. 
גם בהמות, תערג -
כל אחת ואחת כדרך: 
בנות צעדה. 
כי יבשו אפיקי מים -
המקומות ששם מים רבים עמוקים, כי אין להם מים לשתות. 
ואש אכלה נאות המדבר -
ואין להם מה יאכלו.