אור החיים, שמות פרק ה
א. ואחר באו וגו'. פירוש אחר שהאמין העם, וכן הם דברי ה' דכתיב (לעיל ג, יח):
ושמעו לקולך ואחר כך
ובאת וגו', ולזה הפסיק הפסקה קודם ושמעו לקולך הגם שהוא סיום ענין הנוגע לישראל וסמכה עם
ובאת וגו' והבן:
ב. אשר אשמע וגו' לשלח וגו'. יכוין לומר מה כחו הגדול לשמוע בקולו בדבר גדול כזה
לשלח וכו', וחזר לומר שדבריו לרבותא נאמרו. הגם שיהיה גדול עד מאוד, לא יועיל זה לשלח ישראל, ואין כוונתו בזה שהוא יודעו אלא שאינו גדול בעיניו לשלח ישראל, אלא שאינו יודעו כל עיקר. והוא אומרו
לא ידעתי וגו'. ואומרו וגם פירוש והגם שיודיעהו וישכיל כי גדול הוא, אף על פי כן
את ישראל לא וגו' והם תחלת דבריו והבן.
ג. ויאמרו וגו' פן יפגענו. דברים אלו הם של ישראל. והגם שאמרו ז''ל (שמו''ר פ''ה) שהזקנים נשמטו אחד אחד, אף על פי כן אחר כך דברו דברים אלו. ועל שלא באו יחד עם משה ואהרן נענשו. או אולי שכל העם נכנסו יחדיו אל פרעה ואמרו לו דברי טעם כי יותר טוב לו שישלחם, ויש תקוה שישובו אחר כך משבת שם ויכלו בדבר וגו', גם דבר זה יפחד ממנו פרעה כי יגע עד לבו דבר וחרב הבא לשכונתו. ואולי נתחכמו להפחידו פן יפגעהו לפרעה וגו' והלבישו הקללה בהם לצד כבודו של מלך.
ד. ויאמר וגו' למה משה וגו'. פירוש להיות שהיו לפניו משה ואהרן והזקנים שאמרו
אלהי העברים וגו' והחזיר פניו אל משה ואמר אין תלונתי על זקני ישראל כי הם נפל עליהם פחת ופחד
מהחרב והדבר, והתלונה הוא עליכם שעשיתם ב' דברים:
האחד שבאתם בשליחות אלי מאלהיכם, אם כן הדבר תלוי בי אם כן מה מקום להפחיד העם
פן יפגעם בדבר והלא אינם ברשות עצמם ואנוסים הם, מה תאמר כי הם יכולין לצאת ברשות עצמם אם כן למה באת אלי בשליחות לשלחם?
ואולי כי לזה נתכוונו רז''ל (שם) שאמרו וזה לשונם:
אתם למה דבריכם למה?
פירוש אתם למה באתם אלי, דבריכם שאמרתם לעם הזה מפי אלהיהם
פן וגו' למה, שהם ב' דברים סותרים, והשיב פניו לישראל ואמר
לכו לסבלותיכם, כי משה ואהרן ברשות עצמן היו.
ה. ויאמר פרעה וגו'. פירוש לצד שהם רבים אינם
בת יכיל (מ''א ז) להסיר מהם מורך לבב זה, של פגיעת חרב מכולם ודבר זה יהיה גורם שתשביתו אותם מסבלותם, כי יתחמץ וירך לבבם, ותרעומת זה הוא על משה ואהרן. או יטעון כנגד הנוגשים אשר הניחו אותם לבא לפרעה ובטלו עבודתם, ואמר כי
הן רבים הם וזמן מועט של ביטול עבודתם יעשה הרבה רושם.
ו. ויצו פרעה ביום ההוא. פירוש דוקא ביום ההוא צוה לעשות כן, והטעם כדי שבאמצעות תוקף הצרה שלא יוכלו שאת, תשכח מהם המחשבה ההוא של המורא, ויפנו לעבוד עבודתם, והמשכיל יבין, כי צרה המזומנת תשכיח מיחוש צרה העתידה ושכבר עברה, וזה מהמורגש למשכיל על דבר. ושיער כי יספיק לזה יום אחד.
או יכוין הכתוב לרמוז שלא נשאר עוד להם בעבודה אלא יום ההוא, כי למחר בא משה והכה יאור מצרים ונשברה מקל השעבוד, כמאמרם ז''ל מעת שהתחילו המכות נסתלק השעבוד מעליהם, ואדרבה התחילו להוזיל כספם בעד משקה מים כאמור בדבריהם ז''ל (שמו''ד פ''ט) ואין להקשות מאומרו
גם תמול גם היום, כי יום שלפניו לא כילו חקם לצד שהיה יום בשורה והיו מקובצים לפני משה שעשה לעיניהם האותות.
ח-ט. כי נרפים הם וגו'. צריך לדעת מי תלה צעקת עבודה לאלהים לצד שהעבודה רפויה עליהם. ואולי שיכוין לומר שלא רצו ללכת לזבוח אלא לצד שראו שהטיב ה' עמהם שהקל מעליהם השעבוד והם
בטלים על כן וגו' פירוש על זה הם צועקים
לאמר נזבחה וגו' פירוש להביא קרבן תודה על הטוב שהוציאם מצרת השעבוד, שזולת זה מה טובת ה' עליהם להתחייב לזבוח לו, לזה אמר
תכבד העבודה עליהם ומעתה לא ידברו עוד בדברים אלו של שקר, כי אפילו כפי דעתם אין להם לזבוח כי פסקה טובת רפיון הצרה מעליהם.
עוד ירצה כי מאומרם
נלכה ונזבחה וגו' זה יגיד כי טעמם הוא, כי מה שיבטלו מעבודתם ישנו בהשבון, כשיחזרו ידחקו עצמם לעבוד בכל יום חלק יותר מהרגיל עד תשלום מלאכתם אשר בטלה, לזה אמר
לא תאספון לתת תבן וגו' ואת מתכונת וגו' והטעם
כי נרפים וגו' על כן הם צועקים לאמר פירוש צעקה שאחריה אמירה אחרת שהיא התשלום העבודה שיעשו בחזרתם אם כן
תכבד וגו' והבן.
עוד ירצה באומרו
ואל ישעו לשון רפיון. ואמר סיבת הרפיון הוא בדבר הנאמר להם ממשה, שבעיני פרעה הוא שקר, והכוונה הוא על דרך מה שפירשתי בפסוק
והשבתם וגו' כי באמצעות המורא
פן יפגעם יכנס מורך בלבבם ולא יהיה בהם כח לעבודה הכבדה שעליהם, לזה
תכבד וגו' כנזכר:
יא. כי אין נגרע וגו'. טעם אומרו
כי אין וגו' ולא אמר ואין נגרע, הכי פירושו,
כה אמר פרעה וגו' אתם לכו וגו' ודברים אלו אין בהם בשורה רעה ואדרבה הם חפצים בדבר להקל מעליהם מלאכת הבנין ולעשות מלאכה זו לקשש קש לתבן, לזה אמר טעם הגזירה היא
כי אין נגרע ואין זה אלא המעטת הזמן בדבר זה כדי שתעשו עבודתכם בזמן מועט.
כב. וישב משה וגו' למה וגו'. כוונת הכתוב הוא על זה הדרך, למה הרעות, פירוש כי לא אמרת לי אלא שיחזק לבו ולא ישלח את העם אבל לא שיכבד עליהם הרע. ואם תאמר שעדיין לא הגיע הקץ להקל מעליהם השעבוד, וזה הוא סיבת הרע, אם כן למה זה שלחתני, פירוש בזמן זה והיה לך להמתין עד קץ השעבוד.
עוד ירצה על פי מה שכתבנו למעלה כי גילה ה' אליו, שהגם שעדיין לא קרב קץ גאולתם, אף על פי כן הוא מקדים להציל אותם מהעוני, וכשיגיע קץ הגאולה לאחר י''ב חודש יעלה אותם. והוא אומרו
למה הרעתה לעם הזה ואם תאמר מוטב שיסבלו צרה זו לתכלית הגאולה אם כן
למה זה שלחתני שהרי כל עיקר השליחות מקודם זמן הגאולה הוא לצד הסרת השעבוד, ואם אין תכלית טוב לדבר אלא היציאה ולא הצלתו מצר, אם כן
למה זה שלחתני, ורמז באומרו זה לי''ב חודש שנתעכבו ישראל במצרים מזמן זה עד הגאולה, וחשש משה כי צרה זו שהכביד פרעה על ישראל תהיה כן עד זמן יציאתם ממצרים.
עוד ירצה להיות שהיו בישראל כת המשתעבדים וכת שאינם משתעבדים והוא שבט לוי, לזה אמר כנגד כת המשתעבדים
למה הרעתה לעם הזה, אמר
הזה. לשלול שאינם משתעבדים, וכנגד כת שלא גרם להם רעה אמר
למה זה שלחתני פירוש שלא הועלתי בשליחותי כלום.
עוד ירצה על זה הדרך למה הרעתה לעמך ובהכרח להשיב באמצעות השליחות יצתה הרעה,
אם כן למה זה שלחתני, ורמז בתיבת
זה לומר כי על
זה היה ממאן מלילך בעת השליחות.
כג. לדבר בשמך וגו' והצל וגו'. פירוש מלבד טענות הראשונים, עוד הוא קובל לפני מלך איך יהיה הדבר הזה,
כי מאז דברתי לרשע זה
בשמך לא די שלא עשה אלא הוסיף להרע, ודקדק לומר
מאז פירוש משעה עצמה שהזכיר לו שמו יתברך נתמלא חמה, כי בזה יוכר הדבר כי מה שעשה הוא משנאתו את ה' וממיעוט ערכו בעיניו נתכוון לזלזל ח''ו ואין לך מרים יד במלך ונוגע בכבודו כזה. ונתכוין משה בזה לומר כי איך לא נתקנא אל עליון לכבוד שמו להציל לישראל מידו למנעו מהרע לעמו תיכף ומיד. הגם שלא יהיו ראויים ישראל לנס מצד עצמן, יהיו ראויים למען שמו יתברך אשר חילל רשע בגובה לבו, והוא אומרו
והצל לא הצלת בתמיה איך לא הצלת אותם למען מנאץ שמך?!
וכפל לומר ב' הצלות לרמוז כי בלא טעם זה הם עומדים להצלה ולזה שלחו.