ילקוט שמעוני, שמות                פרק לז
	
סימן תיד
ויעש בצלאל את הארון -
זה שאמר הכתוב: 
פתח דבריך יאיר. 
כשבקש הקב"ה לבנות את העולם נתעטף באורה וברא את עולמו, שנאמר:
 עוטה אור כשלמה ואחר כך 
נוטה שמים כיריעה. 
מן הקב"ה למדו הצדיקים שיהו מתחילין באורה. 
כשאמר הקב"ה למשה:
 ועשו לי מקדש. 
אמר משה לבצלאל: פתח תחלה במלאכת הארון. 
ויעש בצלאל את הארון. 
תן לחכם ויחכם עוד - זה בצלאל. 
בשעה שאמר לו משה לבצלאל: עשה משכן. 
אמר בצלאל: לְמָה הוא המשכן? 
אמר ליה: להשרות שכינה בתוכו וללמד לישראל תורה. 
אמר בצלאל: והיכן התורה נתונה? 
אמר ליה: משאנו עושין משכן נעשה ארון, והוא התחיל בארון, שנאמר: 
ויעש בצלאל את הארון. 
אמר רב יהודה: 
שלש ארונות עשה בצלאל: 
אמצעי של עץ תשעה, 
פנימי של זהב שמונה, 
חיצון של זהב עשרה ומשהו. 
והא תניא: אחד עשר ומשהו?
הא למאן דאמר יש בעביו טפח, 
הא למאן דאמר אין בעביו טפח. 
מאי משהו? 
זֵר. 
אמר רבי יוחנן: 
שלשה זרין הן: 
של מזבח, 
של ארון, 
של שלחן, 
של שלחן זכה דוד ונטלו, 
של מזבח זכה אהרן ונטלו, 
של ארון מונח 
כל הרוצה ליקח יבא ויקח. 
שמא תאמר פחות שבהן היה? 
תלמוד לומר: 
בי מלכים ימלוכו. 
רבי יוחנן רמי: 
כתיב 
זָר וקרינן 
זֵיר 
זכה - נעשה לו 
זֵיר. 
לא זכה - נעשה 
זָרָה הימנו. 
מבית ומחוץ תצפנו -
אמר רבא:
 
כל תלמיד חכם שאין תוכו כברו - אינו תלמיד חכם.
הגינה והקרפף שהן שבעים אמה ושירים על שבעים אמה ושירים המוקפת גדר גבוה עשרה טפחים מטלטלין בתוכה בשבת. 
מנא הני מילי? 
אמר רב יהודה: 
אמר קרא: 
ארך החצר מאה באמה ורחב חמשים בחמשים. 
אמרה תורה: טול חמשים וסבב חמשים. 
פשטיה דקרא במאי כתיב? 
אמר אביי: 
העמד המשכן על שפת (עשרים) [חמישים] כדי שיהא חמשים אמה לפניו ועשרים אמה לכל רוח ורוח. 
אין מודדין אלא בחבל של חמשים אמה. 
מנא הני מילי? 
אמר רב יהודה: 
אמר קרא: 
ארך החצר מאה באמה ורחב חמשים בחמשים. 
אמרה תורה: בחבל של חמשים אמה מדוֹד. 
האי מיבעי ליה ליטול חמשים ולסבב חמשים? 
אם כן לימא קרא חמשים (וחמשים מאי) [מאי חמשים] בחמשים? 
שמע מינה תרתי.