ילקוט שמעוני, מיכה פרק ז
המשך סימן תקנו
טובם כחדק ישר ממסוכה -
אמר ליה ההוא מינאה לרבי יהושע בן חנניה:
חדקאה, דכתיב:
טובם כחדק.
אמר ליה: שטיא, שפיל לסיפיה דקרא,
ישר ממסוכה.
אלא מאי טובם כחדק?
כשם שחדקים הללו מגינים בפרצות של פרדס, כך טובים שבנו מגינים עלינו.
דבר אחר:
טובם כחדק -
שמחדקין עובדי אלילים לגיהינום, שנאמר:
קומי ודושי בת ציון כי קרנך אשים ברזל ופרסותיך אשים נחושה והדיקות עמים.
אל תאמינו ברע -
דרש ר' יהודה בר נחמיה, מתורגמניה דריש לקיש:
אם יאמר לך יצר הרע חטא והקב"ה מוחל לך אל תאמין בו, שנאמר:
אל תאמינו ברע - ואין רע אלא יצר הרע, שנאמר:
כי יצר לב האדם רע מנעוריו. ואין אלוף אלא הקב"ה, שנאמר:
אלוף נעורי אתה.
שמא יאמר אדם: מי מעיד בי?
אבני ביתו מעידים בו, שנאמר:
אבן מקיר תזעק וכפים מעץ יעננה.
רבי שילא אמר:
שני מלאכי השרת המלוין לו לאדם מעידין בו, שנאמר:
כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך.
רבי חדקא אומר:
נשמתו של אדם מעידה בו, שנאמר:
משוכבת חיקך שמור פתחי פיך.
איזה הוא דבר שהוא בחיקו של אדם?
הוי אומר: זו נשמה.
וחכמים אומרים:
אבריו של אדם מעידים בו, שנאמר:
ואתם עדי נאם ה' ואני אל.
סימן תקנז
אל תשמחי אויבתי לי -
כל זמן שהקב"ה מסתכל ומתהפך במעשיהם של רשעים, אין בהם תקומה, שנאמר:
הפוך רשעים ואינם.
דור המבול, וימח את כל היקום.
אנשי סדום, ויהפוך את הערים האל.
מצרים, לא נשאר בהם עד אחד.
בבל, והכרתי לבבל שם ושאר.
ועל כלם אמר דוד:
שם נפלו פועלי און וגו'.
אבל ישראל אם נופלים עומדים, שנאמר:
אל תשמחי אויבתי לי כי נפלתי קמתי.
ואומר אני ה' לא שניתי ואתם בני ישראל לא כליתם -
א"ר חנינא בר פפא:
אמר הקב"ה: מעולם לא הכיתי אומה ושניתי בה, אבל אתם בני ישראל לא כליתם, שנאמר:
חצי אכלה בם - חצי כלים והם אינם כלים, וכך אמרה כנסת ישראל:
דרך קשתו ויציבני כמטרא לחץ.
למה הדבר דומה?
לגבור שהיה מעמיד הקוראה והיה מורה בה חצים, החצים כלים והקורה עומדת.
אף כן ישראל, היסורין כלים והם קיימים.
וכן הוא אומר:
אתם נצבים היום כלכם.
סימן תקנח
דבר אחר:
אל תשמחי אויבתי לי כי נפלתי קמתי -
שנו רבותינו:
מתוך כעס - רצון,
מתוך רוגז - רחמים,
מתוך צרה - רוחה, שנאמר:
עת צרה היא ליעקב וממנה יושע.
מתוך ריחוק - קירוב,
מתוך נפילה - קימה,
מתוך אפלה - אורה.
מתוך כעס - רצון,
הרף ממני ואשמידם מיד וינחם ה'.
מתוך רוגז - רחמים, שנאמר:
ברוגז רחם תזכור.
מתוך ריחוק - קירוב, שנאמר:
והיה במקום אשר יאמר להם לא עמי וגו'.
מתוך נפילה - קימה, שנאמר:
כי נפלתי קמתי.
מתוך אפלה - אורה, שנאמר:
כי אשב בחשך ה' אור לי (כתבו ברמז שי"א):
סימן תקנט
ותרא אויבתי ותכסה בושה -
זה שאמר הכתוב:
קומי אורי כי בא אורך וגו' (כתוב בישעיה):
כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות -
הראיתי מה שלא הראיתי לאבות.
כתיב:
נורא תהילות עושה פלא ונסים וגבורות - שאני עתיד לעשות עם הבנים.
כתיב:
אראנו נפלאות.
וכן הוא אומר:
לעושה נפלאות גדולות לבדו.
ואומר:
ברוך ה' אלהי ישראל עושה נפלאות גדולות לבדו.
יראו גויים ויבשו מכל גבורתם ישימו יד על פה אזניהם תחרשנה ילחכו עפר כנחש כזוחלי ארץ -
אמר האלהים: אם עשיתם רצוני, כשם שביישתי לנחש ואררתי אותו, שנאמר:
ארור אתה מכל הבהמה, כך אני עתיד לאררן ולביישן, שנאמר:
יראו גויים ויבושו וגו' - וכשאין אתם עושים רצוני כשם שנתגרה הנחש באדם וחוה לאבדם מן העולם, כך אני מגרה בכם עובדי אלילים שנמשלו כנחשים, שנאמר:
קולה כנחש ילך.
וכן הוא אומר:
אם ישוך הנחש בלוא לחש - שלא אשמע תפלה שיתפללו עליהם, כשם שאמר לירמיה:
ואתה אל תתפלל בעד העם הזה.
וכתיב: כ
י הנני משלח בכם נחשים צפעונים וגו'.
מי אל כמוך נושא עון -
אמר רבא:
כל המעביר על מדותיו מעבירין לו על כל פשעיו, שנאמר:
נשא עון ועובר על פשע.
למי הוא נושא עון?
למי שעובר על פשע.
רב הונא בריה דרבי יהושע חלש על רב פפא לשיולי ביה, חזא דחלשא ליה עלמא.
אמר: עבידו לי זודתא, לסוף אתפח כו'.
אמרו ליה:
מאי חזית?
א"ל: אין הכי הוה.
אמר להו להקב"ה: הואיל ולא מוקי במיליה לא תוקמון בהדיה, שנאמר:
נושא עון ועובר על פשע כו'.
לשארית נחלתו -
א"ר אחא בר חנינא:
אליה וקוץ בה.
לשארית נחלתו -
ולא כל נחלתו, למי שמשים עצמו כשירים.
בית הלל אומרים:
בינונים.
רב חסד -
מטה כלפי חסד היכי עביד?
רבי אליעזר אומר:
כובש, שנאמר:
ישוב ירחמנו יכבוש עונותינו,
רבי יוסי בר חנינא אומר:
נושא, שנאמר:
נושא עון ועובר על פשע.
תאנא, דבי רבי ישמעאל:
מעביר ראשון ראשון, וכך היא המדה.
אמר רבא:
ועון עצמו אינו נמחק, דאי איכא רובא עונות מיחשב בהדייהו.
נושא עון -
א"ר יוסי בר' חנינא:
נושא עונות אין כתיב כאן, אלא
נושא עון, הקב"ה חוטף שטר אחד מן העבירות, והזכויות מכריעות.
א"ר אלעזר:
ולך ה' חסד -
ואי לית ליה, את יהיב מדילך
, הא דעתיה דרבי אליעזר.
ורב חסד -
מטה כלפי חסד.
רבי הונא בשם ר' אבהו אמר:
הקב"ה אין לפניו שכחה, ובשביל ישראל נעשה שכחן.
מה טעם?
נשא עון - נשא כתיב.
וכן דוד הוא אומר:
נשאת עון עמך כסית כל חטאתם סלה.
סימן תקס
לפי שאמר משה לישראל דברים קשים:
מזי רעב ולחומי רשף,
מחוץ תשכל חרב,
ובחורב הקצפתם,
ממרים הייתם,
חזר ואמר להם דברים של נחומים:
וזאת הברכה.
וכן אתה מוצא ביואל, שאמר להם תחלה דברים קשים:
ההיתה זאת בימיכם,
עליה לבניכם ספרו,
יתר הגזם אכל הארבה,
חזר ואמר להם דברים של נחומים:
ושלמתי לכם את השנים.
וממנו למדו כל הנביאים.
וכן הושע, תחלת דבריו אמר:
תן להם ה' מה תתן תן להם רחם משכיל.
חזר ואמר להם דברי נחומים:
ילכו יונקותיו,
ישובו יושבי בצלו,
ארפא משובתם,
אהיה כטל לישראל.
וכן עמוס אמר: שמעו את הדבר הזה פרות הבשן אשר בהר שומרון העושקות דלים.
חזר ואמר להם דברי נחומין:
הנה ימים באים נאם ה' ונגש חורש וגו'.
וכן מיכה [בתחלה א"ל דברים קשים:
בפשע יעקב כל זאת וגו'.
ולבסוף] אמר להם:
מי אל כמוך נושא עון ועובר על פשע וגו' ישוב ירחמנו וגו' תתן אמת ליעקב.
וכן ירמיה אומר: והשבתי מערי יהודה ומחוצות ירושלים קול ששון וקול שמחה.
וחזר וא"ל דברי נחומים:
אז תשמח בתולה במחול. (ד)
יכול משאמר להם דברי נחומים, חזר ואמר להם דברי תוכחות?
ת"ל:
ככה תשקע בבל ולא תוסיף - הרי משאמר להם דברי נחומים לא חזר ואמר להם דברי תוכחות.