רד"ק זכריה פרק ח
[ח, א]
ויהי דבר ה' צבאות לאמר -
כמו אלי לאמר.
ובמסרה:
לית כותיה.
[ח, ב]
כה אמר -
זאת הפרשה נחמה לעתיד לימות המשיח, במלחמת גוג ומגוג שיבואו על ירושלם ואז אקנא בעבורה
וחמה גדולה אשפוך על כל הגוים הבאים עליה.
[ח, ג]
כה אמר, ונקראה ירושלם עיר האמת -
כמו שהבטיח שארית ישראל לא יעשו עולה ולא ידברו כזב, הוא הדין לכל ארץ ישראל וזכר
ירושלם שהיא ראש הממלכה.
ועוד מפני
הר ה' הר הקדש, שלא יחללוהו עוד זרים.
[ח, ד]
כה אמר ה' -
על כל נחמה אמר כה אמר לחזק הנחמה, כי על כל פנים תהיה הטובה.
ואיש משענתו בידו -
כמשמעו, כמו שאמר:
מרוב ימים.
[ח, ה]
ורחובות -
מבואר הוא.
[ח, ו]
כה אמר ה', גם בעיני יפלא -
יש מפרשים:
בתמיה, כאלו אמר הגם בעיני יפלא.
וכן
אתה זה בני עשו?! והדומים לו.
והחכם ר' אברהם א"ע ז"ל פירש:
כמשמעו, כלומר אני עושה פלא בימים ההם שלא עשיתי כמוהו.
[ח, ז]
כה אמר, מארץ מזרח ומארץ מבא השמש -
הוא הישוב השלם מן מזרח עד מערב ישראל, נפוצים בכל מקום מהיישוב.
[ח, ח]
והבאתי -
זכר ירושלם כמו שפירש, לפי שהיא עיר הממלכה ומפני בית המקדש שהיה בה שהיו כל ישראל באים שם.
באמת -
כמו:
וארשתיך לי באמונה.
[ח, ט]
כה, תחזקנה ידיכם -
כשאתם שומעים כל הנחמות האלה העתידות תחזקנה עתה ידיכם במצוות האל ולבנות ביתו כאשר החילותם, כי אתם רואים כי ביום יסד בית ה' החלה הברכה לבא עליכם.
[ח, י]
כי לפני -
ר"ל לפני שיוסד בית ה' שיסד בשנת שתים לדריוש ביום כ"ד לתשיעי, ידעתם כי שכר האדם לא נהיה כלומר לברכה אלא הלך למארה.
איננה -
כאלו הבהמה איננה, כיון ששכרה הלך למארה.
ואשלח -
ענין התרת הדבר להרע, כמו:
ושלחתי בכם את חית השדה.
כתרגומו:
ואגרי.
[ח, יא]
ועתה -
מבואר הוא.
[ח, יב]
כי זרע השלום -
כלומר זרעכם הוא לשלום ולברכה עד שקוראים לו זרע השלום.
ויונתן תרגם:
זרעא יהא שלם.
והנחלתי -
אפשר שעל בית שני אמר כן, אם ישמרו מצוות ה'.
או היא עתידה לימות המשיח והפסוק הבא אחריו יוכיח, שאמר בית יהודה ובית ישראל ובבית שני לא שבו בית ישראל.
[ח, יג]
והיה -
קללה שהגוים מקללים אתכם גם בבוא רעב, או מקרה רע בארצם יאמרו כי בעון ישראל הוא ששוכנים ביניהם.
והייתם ברכה -
שהגוים יתברכו בכם, כמו:
והיה ברכה.
תחזקנה ידיכם -
בזמן הזה מפני הנחמות הטובות שתשמעו שעתידות לבא לישראל.
[ח, יד]
כי כה אמר, ולא נחמתי -
כי עשיתי מה שזממתי, עד שהחרבתי ארצם והגליתי אותם.
[ח, טו]
כן שבתי, אל תיראו -
מהשוטנים אתכם סנבלט וחבריו החושבים להשבית מעשיכם עתה.
[ח, טז]
אלה, דברו אמת -
שלא תדברו אחד בפה ואחד בלב.
ומשפט שלום -
כי אם תשפטו צדק יהיה שלום בין בעלי הדינין.
כמו שארז"ל במשל:
בני אדם דשקלי גלימיה מבית דינא זמיר ואזיל באורחא והם הביאו פסוק על זה המשל גם כל העם הזה על מקומו יבא בשלום כל העם אפילו המתחייב בדין.
ורז"ל פירשו:
ומשפט שלום -
על הפשרה שאמר איזה משפט שיש בו שלום, הוי אומר זה בצוע ומשפט פתוח כי הוא סמוך.
בשעריכם -
כי שם מושב הזקנים, כמו שאמר בתורה:
השערה אל הזקנים:
[ח, יז]
ואיש את רעת רעהו -
ולמעלה
ורעת איש אחיו אל תחשבו פירש למעלה.
ושבועת שקר אל תאהבו -
אמר אל תאהבו, לפי שאמר אחר כן
שנאתי, כלומר מה ששנאתי אני אל תאהבו אתם.
כי את כל אלה -
איש את רעת רעהו ושבועת שקר ומה שהוא הפך הראשונים שהוא האמת והשלום, לפיכך אמר
את כל אלה.
[ח, יח]
ויהי דבר ה' -
ואם תעשו אלה הדברים אשר צויתי אתכם
אמר השם צבאות, כי הצומות אשר שאלתם אם תצומו באותן הימים לא תצומו, אבל תשמחו בהם מרוב הטובה שתהיה לכם.
[ח, יט]
צום הרביעי -
זהו תמוז שהיו צמים בגלות בי"ז לחדש יום שנבקעה בו העיר.
וצום החמישי -
זה אב שהיו צמים בט' בו.
וצום השביעי -
זה צום גדליה כמו שפירשנו למעלה
וצום העשירי זה עשרה בטבת, שבו סמך מלך בבל על ירושלם.
יהיה -
כל אחד מהם לבית יהודה בבית שני, כי עשרת השבטים לא שבו.
והאמת והשלום אהבו -
ובתנאי שתאהבו האמת והשלום, כמו שצויתי אתכם.
[ח, כ]
כה אמר, עד אשר יבואו עמים -
עדיין יהיה זמן שיבאו עמים וזה יהיה בימות המשיח.
וכן
עוד היום גדול פירוש עדיין, כמו
: עוד אושיבך באהלים והדומים להם.
[ח, כא]
אלכה גם אני -
כתרגומו:
דין לדין יימר אזיל אף אנא.
[ח, כב]
ובאו עמים, וגוים עצומים -
עצומים במספר.
וכן:
עצמו אלמנותיו מחול ימים, בענין הבמות והענין כפול במלות שונות.
ויונתן תרגם:
ומלכוון רברבן.
[ח, כג]
כה אמר, בימים ההמה אשר יחזיקו -
זה שאמרתי לכם יהיה באותם הימים אשר יחזיקו ואחר כך אמר
והחזיקו לאריכות הדברים ביניהם, כמו:
ואם באמת ובתמים דיותם:
עשרה אנשים -
אינו דווקא אלא שהוא סך חשבון כמו
ואפו עשר נשים לחמכם והדומים לו:
ובדרש:
עשרה אנשים מכל לשונות הגוים הרי שבע מאות לכל כנף וכנף מארבע כנפות.