ראב"ע תהלים פרק קט
[קט, א]
למנצח, אלהי תהלתי -
טעם
אל תחרש - כנגד הבא אחריו -
[קט, ב]
כי, ופי מרמה -
ופי איש מרמה, כמו:
אל תהי מרי והפה פעול למלת
פתחו, כאילו כתוב כי
רשע ואיש
מרמה פתחו פיהם
עלי.
[קט, ג]
ודברי -
חסר בי"ת ובדברי כמו
כי ששת ימים, או דרך משל כי הדברים סבבוהו.
וילחמוני -
וילחמו עמי חנם, כמו
לא יגורך רע לא יגור עמך רע.
[קט, ד]
תחת -
יו"ד אהבתי סימן הפועל.
ואני תפלה -
איש תפלה.
והטעם: שהייתי מתפלל לשם בעדם, כדרך:
ואני בחלותם לבושי שק.
[קט, ה]
וישימו -
יו"ד אהבתי פעול, שהיה ראוי שיאהבוני.
[קט, ו]
הפקד, רשע -
אחר שתגבר
ימינו עליו,
ושטן כנגד
ישטנוני והוא אדם כדרך
ויקם ה' שטן לשלמה, גם
ויעמד והוא אחד מיועצי.
[קט, ז]
בהשפטו -
עמי, כי הוא עשה לי עול וחמס.
ותפלתו –
שאמות הפך תפלתי בעדו, על כן
לחטאה.
[קט, ח]
יהיו -
אמר יהושע:
כי פקודתו הוא אשתו.
ולפי דעתי: כי הוא ופקודת כל האדם.
והטעם: שתהיה מיתתו בידי אדם.
ויש אומרים:
כי
פקודתו הוא נפשו, שהוא כמו פקדון:
[קט, ט]
יהיו, יתומים -
קטנים.
אלמנה -
בימי נעוריה, כי ימיו יהיו מעטים.
[קט, י]
ונוע -
כדרך:
והמה יניעון לאכול.
ושאלו -
פועל כבד, כמו:
שאל ישאלו באבל.
ודרשו -
כמו
ושאלו שיבקשו לחם.
וטעם
מחרבותיהם –
שבחרבות ידורו.
[קט, יא]
ינקש -
הנשה יהי עליו בימיו, כן יאחזוהו ימי עני.
[קט, יב]
אל -
כאשר הזכיר
יען אשר לא זכר עשות חסד.
[קט, יג]
יהי -
בנו כמו ולא
אחריתו.
ימח -
שם האב והבן על כן
שמם.
[קט, יד]
יזכר -
כטעם:
פוקד עון אבות על בנים, כאשר פירשתי במקומו.
[קט, טו]
יהיו -
העון והחטאת נזכרים לפני השם, ושימח
מארץ זכרם.
[קט, טז]
יען -
בהיות לאל ידו,
וירדוף עני ואביון ונכאה לבב כמוני.
[קט, יז]
ויאהב -
הוא היה סבה שיקללהו דוד, שהיה איש האלהים.
[קט, יח]
וילבש -
התנבא כי הקללה תבואתהו,
כמדו -
מלבושו.
והטעם
מדו - והזכיר בתוכו.
[קט, יט]
תהי, ולמזח -
כמו חגורה
ומזיח אפיקים רפה.
[קט, כ]
זאת פעולת -
כמו תגמול פעולת שכיר.
שוטני –
כנגד
ישטנוני.
והדוברים רע –
כנגד
ודברי שנאה.
[קט, כא]
ואתה -
אחר שקלל רשעים וכל שוטנים שב להתחנן לשם שלא יאבד עם אלה שהם מחרפים אותו, כי אין לו כח לעמוד מפניהם.
[קט, כב]
כי, חלל בקרבי -
פועל עבר מגזרת חלל, על כן הלמ"ד פתוחה.
ויש אומרים:
מגזרת חלול לוחין.
[קט, כג]
כצל -
הטעם קלות ימיו.
ננערתי כארבה -
שאין לו קץ.
[קט, כד]
ברכי -
אין בי כח ללכת כי יענה נפשו אולי ינצל מידם, שלא יראה בבשרו לחלוח.
[קט, כה]
ואני -
כאשר יראוני אויבי ואני רזה,
הייתי חרפה להם.
[קט, כו]
עזרני -
טעם
כחסדך –
עמי פעמים רבות.
[קט, כז]
וידעו -
כי כבר הזכיר
עני ואביון ואתה ה' עשיתה זאת הישועה, ולא אני.
[קט, כח]
יקללו -
לא אחוש מקללתם כי אתה תברכני,
קמו עלי
ויבושו.
[קט, כט]
ילבשו -
כל
שוטני מהיום.
והטעם: אחרים מלבד אלה, כי כבר הזכיר על אלה ויבושו.
[קט, ל]
אודה -
שאודה בפי זה החסד שעשה השם עמי, עד שידעו הרבים.
[קט, לא]
כי -
השם
יעמוד לימין אביון להושיעו מהחפצים להיותם שוטני
נפשו.