ראב"ע תהלים פרק יב
[יב, א]
למנצח, השמינית -
נועם או פיוט, או יתר.
[יב, ב]
כי גמר חסיד -
גמר פועל עומד. או אם היה יוצא גמר חסיד לעשות חסד, גם
פסו נכרתו כמו
פס ידא.
ואמונים -
תאר ואין ככה
שומר אמונים, כי הוא שם:
[יב, ג]
חלקות -
תואר והמתואר חסר והם אמרות. כמו:
וידבר אתם קשות.
בלב ולב -
כמו שיש לו שתי לבבות והלשון תליץ בעד האחד.
[יב, ד]
יכרת -
נבואה כדרך
רפאני ה' וארפא או תפלה.
מדברת גדולות -
כמו מאכלו בריאה.
[יב, ה]
ללשונינו -
בעבור לשונינו כמו:
פן יאמרו לי.
[יב, ו]
מ"ם
משד, כמ"ם
מחמס אחיך יעקב.
עתה אקום יאמר ה' -
דרך נבואה.
אשית בישע -
כמו:
לכו לחמו בלחמי ושתו ביין מסכתי.
והטעם
אשית ישע אשר
יפיח לו – ידבר, כמו:
יפיח כזבים והוא דבק עם הפסוק הבא אחריו.
[יב, ז]
אמרות -
והטעם: כי השם יושיע מיד אלה המגבירים בלשונם ההוגה בתורתו, על כן אתה תשמרם.
ומלת
בעליל כפול הלמ"ד כדרך סגריר והוא מגזרת ובעל הארץ שהוא אדניה ויהיה
כסף צרוף - כסף אדוני הארץ.
שבעתים -
פעמים רבות.
[יב, ח]
אתה -
יתכן להיות מ"ם תשמרם על
אמרות השם.
ותצרנו -
המפיח בהם וזו כמו אלה ופירושו: כי בני דורו רעים, על כן אחריו
סביב.
והטעם: שהם משוטטים בכל מקום להרע.
ופירוש
זולות –
קלון, כמו:
יקר מזולל,
כי הייתי זוללה,
כל מכבדיה הזילוה, והוא חסר הראוי.
כרום-
אנשי זולות, כדרך
וגבורתך במלחמה,
אל תהי מרי,
ואני תפלה.
ויש אומרים:
מן
זולל וסובא והראשון נכון.