ראב"ע תהלים פרק קמ
[קמ, א]
למנצח מזמור לדוד -
קמ, ב]
חלצני ה' מאדם רע -
זה המזמור חברו דוד לפני מלכו בימי שאול, כי היה מפחד מבני אדם שילשינוהו אל שאול.
וכן אומר:
איש לשון.
ומלת
תנצרני –
באה שלימה, כמו:
וכל עצביכם תנגושו.
קמ, ג]
אשר, יגורו -
יקבצו כמו יגורו יצפונו.
ויש אומרים:
שהוא כמו:
אל תתגר בם, והם שנים שרשים.
[קמ, ד]
שננו לשונם -
שהוא נושך כמו
נחש עכשוב שם חיה רעה נושכת.
סלה -
באמת.
[קמ, ה]
שמרני -
שב לפרש טעם שמרני ופירש
אשר חשבו לדחות פעמי, כמו:
ואת רגלי מדחי.
[קמ, ו]
טמנו, ליד -
מקום, כמו:
ויד תהיה לך - מעגל המקום הישר הדרוך תמיד.
[קמ, ז]
אמרתי -
אין לאל ידי להמלט מהם או לעמוד כנגדם, רק בך ואתה לבדך אלהי.
[קמ, ח]
ה', סכותה -
שיסוך ראשו כמו הכובע ולא יזיקנו חץ.
והנה הטעם
סכותה - כובע הישועה לראשי, על כן אמר:
עז ישועתי.
[קמ, ט]
אל -
מלת
אל תפק - תשרת בעבור אחרת.
וכן הוא
זממו אל תפק אל ירומו סלה הוא והדומה לו, או יהיה דבק
תפק עם
ראש ובא
ירומו תחת ירום.
ורבי משה אמר:
ראשים מה שיקרה מסיבי, עמל שפתימו יכסימו והטעם שהם מתפארים כי יאחזוני במוקשים.
[קמ, יא]
ימוטו, גחלים -
מהשמים כמו
גחלים בערו ממנו, ברד וגחלי אש.
באש יפילם -
היא האבן שהיא ממיתה בריחה ואף כי בגופה.
במהמורות -
מקום שפל, בעבור
בל יקומו, ואין ריע לו בלשוננו.
[קמ, יב]
איש -
יתכנו לו עלילות
שלא יכון בארץ.
והטעם: ישב ביישוב.
יצודנו -
יצוד נפשו למדחפות, שידחפוהו אנשי ארצו.
[קמ, יג]
ידעתי -
אז אדע.
ומלת
יעשה –
בעבור אחרת
יעשה משפט אביונים.
[קמ, יד]
אך -
טעם אך להוציא הרשעים,
והישרים יתמידו לשבת
את פניך - בבית התפלה: