ראב"ע תהלים פרק קמה
[קמה, א]
תהלה לדוד ארוממך -
בדבור ובאמונת הלב.
והזכיר
המלך –
כי הוא המלך באמת וזהו יסוד כל התהלה הזאת.
ואברכה שמך -
להוסיף על רוממותיך.
והנה הטעם שאדבר שאתה מרומם.
[קמה, ב]
בכל יום -
יום אחר יום
אברכה שמך עד שאהיה מהמהללים תמיד, שמעלתם גדולה מהמברכים.
[קמה, ג]
גדול -
בעבור שהזכיר
ואהללה שמך הזכיר, כי השם גדול מהמהללו, על כן:
ומהולל מאד יותר ממהללו ובעבור שאמר שהוא
גדול הזכיר כי
לגדולתו אין חקר כי כל מלך בלתו, יש לגדולתו ראשית ואחרית ולגדולתו אינו כן.
[קמה, ד]
דור -
עתה פירש טעם
ומהולל מאד כי הדור שהלך יספר לדור הבא
מעשיך הנוראים
יגידו שני הדורות.
וטעם
וגבורתך - כי מתהלות המלך היותו גבור.
[קמה, ה]
הדר -
הדורות
יגידו גבורותיך הנראות ואני אשיחנו עם לבבי.
הדר כבוד הודך -
עקרי כבוד גבורותיך הנראות, גם דברי
נפלאותיך שלא יבינום הדורות.
[קמה, ו]
ועזוז -
ואלה הדורות יספרו הנוראות שעשית לעיניהם, כמו אותות מצרים ושאר נפלאות נוראות, רק אני
גדולתך שהיא גדולת כבודך, אספר להם אולי יבינו.
והנה טעם
נוראותיך - כי כן ראוי להיות המלך נורא.
[קמה, ז]
זכר -
והמלך אם היה טוב כל אדם יביעו טובו ובא
רב טובך.
והטעם
טובך הרב כמו
בגדול זרועך שהוא בזרועך הגדול.
וצדקתך ירננו -
גם ראוי הוא שיהיה המלך עושה צדק.
ומלת
ירננו –
בפרהסיא וזה אומרים -
[קמה, ח]
חנון -
להושיע המשוע אליו.
ורחום –
לשמור עבדו שלא יכשל.
[קמה, ט]
טוב -
וכל מלך לא יתכן להיותו טוב רק לאנשים מעט והשם לבדו
טוב לכל גם המלך לא יתכן לרחם רק על עבדיו הנאהבים, והשם לבדו
רחמיו על כל מעשיו.
[קמה, י]
יודוך -
הנה
כל מעשיך יודוך, כי כן אתה
וחסידיך יוסיפו להודות לך.
[קמה, יא]
כבוד -
ומה היא ברכת חסידיך?
שילמדו
כבוד מלכותך, לאשר לא ידעוך.
[קמה, יב]
להודיע לבני האדם -
שהם קטנים.
וי"ו
גבורותיו - שב אל
כבוד מלכותך יאמרו ואין טענה איך סמך
כבוד הדר מלכותו לכבוד מלכותך, כי הנה כמוהו:
עד מלך מלכות פרס ותקנו קדמונינו בתפלה:
וימליך מלכותיה.
גם כן הכתוב:
ומלכותו בכל משלה.
[קמה, יג]
מלכותך -
כל מלכות תפסק ומלכות השם עומדת לנצח.
[קמה, יד]
סומך -
וכל מלך זה ישפיל וזה ירים, זה יסמוך וזה יפול, כי לא יוכל לסמוך ולהרים הכל והשם לבדו הוא
סומך הכל.
[קמה, טו]
עיני -
עם מדינות המלך מפרנסים המלך והשם לבדו מפרנס הכל, לתת לכל אחד מהם מאכלו
בעתו.
[קמה, טז]
פותח -
ואתה הכתוב בפסוק העליון ישרת גם פה, וככה הוא
ואתה פותח את ידך, וככה:
כי אלהי אבי בעזרי.
וטעם
רצון –
מה שיספיק להם.
[קמה, יז]
צדיק -
אם טען טוען למה יאכיל אחד חטה ואחד שעורים?
והנה התשובה: כי הוא יודע הטוב להם כי הוא בראם וידע תולדתם, כמו הרופא המצוה שיאכל כל אדם מה שהוא טוב לו.
ועוד: כי השם כל מה שיתן בדרך חסד הוא, כי איננו חיוב עליו על כן:
וחסיד.
[קמה, יח]
קרוב -
אם המלך יהיה רחוק לא יכול להושיע קוראיו והשם לעולם קרוב הוא, רק לאשר
יקראוהו באמת ולא לנסותו ואשר איננו ראוי להושיעו.
[קמה, יט]
רצון -
הירא מהמלך יספיק שלא יעשה לו רע, והשם
יעשה רצון יראיו.
[קמה, כ]
שומר -
אם באה צרה ליריאיו יושיעם, רק
אוהביו הוא ישמור אותם לא תבא להם רעה.
ואת כל הרשעים ישמיד -
באחרונה, כי סופם הוא לאבדון והמלך לא יוכל להשמיד רשעי ארצו אולי יקשרו עליו, על כן יפחד או לא יכירם כי לא ידע הנסתרות והשלים כאשר החל.
[קמה, כא]
תהלת -
ויברך כל בשר - שהוא נכון לברך על דרך:
היא היתה אם כל חי.