ראב"ע תהלים פרק קמז
[קמז, א]
הללויה -
דברי המשורר בדרך נבואה ישבח השם בראותו בחזיון, כי השם
יבנה ירושלם ויקבץ
נדחי ישראל.
ומלת
זמרה –
שם הפועל, כמו:
ליסרה אתכם והה"א נוסף כי ישרת בעבור אחר,
כי טוב זמרה אלהינו כי נעים וכי
נאוה - מגזרת תאוה כאשר פירשתי, שהמלה לבנין נפעל כמו
וכל נעשה במרחשת.
[קמז, ב]
בונה, יכנס -
כמו
: לך כנוס את כל היהודים.
[קמז, ג]
הרופא לשבורי לב -
הם אבילי ציון
ומחבש -
כמו:
לא זורו ולא חובשו.
ור' יצחק הספרדי אמר:
כי לעצבותם כמו לשון ישמעאל וכמוהו: ידיך עצבוני.
ולפי דעתי: שהוא כמו נגעם, שהנוגע בעצב גדול בעבורם.
[קמז, ד]
מונה -
בעבור שהזכיר נדחי ישראל שהם מפוזרים בכל הארץ, הזכיר כנגד זה:
מונה מספר לכוכבים שהכוכבים הם מפוזרים בגלגל העליון והוא ידעם כולם, והנה יהיה הפרש בין מנין ומספר כי מספר הוא הפרט ומונה מספר הכל קרוב מגזרת מנין.
לכולם שמות יקרא -
והטעם כמו:
איש לא נעדר וזה אמת ונכון.
[קמז, ה]
גדול -
אמר:
מונה מספר לכוכבים כנגד
ולתבונתו אין מספר.
[קמז, ו]
מעודד ענוים -
הם השפלים והם
נדחי ישראל.
משפיל רשעים -
הם מלכי העמים שהיו תחת ידי ישראל.
[קמז, ז]
ענו -
דברי המשורר לישראל, כמו
וענית ואמרת.
ויש אומרים:
כמו
קול ענות, וענתה שמה כימי נעוריה בעבור כתוב בכינור.
[קמז, ח]
המכסה -
הטעם שהוא מראה גבורות בכל זמן, כדרך:
עושה גדולות ואחריו כתוב
הנותן מטר.
וטעם
המכסה –
כי עצם השמים לטוהר.
המצמיח הרים -
שהם יבשים וחזקים.
[קמז, ט]
נותן -
הזכיר
הבהמה, שאין לה לב לתקן מזון לנפשה.
והזכיר מהעוף
לבני עורב - כי חכמי הגוים אומרים, כי אבותם יעזבום בהולדם.
[קמז, י]
לא -
הטעם אין חפץ השם בגבורה רק ביראתו, כמו:
התתן לסוס גבורה.
וטעם: בשוקי הוא הרוכב.
[קמז, יא]
רוצה -
הטעם כי השם
נותן לחם לכל בשר ולא בעבור גבורתם.
ובני עורב –
לעדים נאמנים.
[קמז, יב]
שבחי -
זה לעתיד כי העיר חזקה שיפחד האויב לבא עליה.
ומה הוא החוזק?
שברך בניך - שהם רבים
בקרבך.
[קמז, יד]
השם -
הטעם אם תשכבו לבטח עם שובע גדול.
[קמז, טו]
השולח -
כאשר הזכיר
חלב חטים הזכיר סבתו והיא שאמירתו היא גזרתו.
ירוץ דברו -
הטעם כפול, או על דרך
ועל העבים אצוה מהמטיר, כן צוה להמטיר.
[קמז, טז]
הנותן -
בעתו כי בהיותו רב בימי החורף, אז יהיה
חלב חטים בימי הקיץ.
[קמז, יז]
משליך קרחו -
כמו הקרח הנורא.
[קמז, יח]
ישלח, וימסם -
השלג והכפור והקרח וישב רוחו מהבנין הכבד הנוסף, מגזרת רוח ה' נשבה בי, מהבנין הקל.
[קמז, יט]
מגיד דבריו -
הטעם הגיד דבריו הם המצות ליעקב.
וכן פירוש:
חקיו ומשפטיו, כי הם סבת רדת הגשם בעתו, ככתוב בפרשת
והיה אם שמוע תשמעו אל מצותי ונתתי מטר ארצכם בעתו.
[קמז, כ]
לא -
הטעם שלא נתן תורתו רק לעמו לבדו שהבדילו להיות לו לעם סגולה, וחתם המשורר כאשר החל.