ראב"ע תהלים פרק כא
[כא, א]
למנצח -
ה' בעזך ישמח מלך -
ה' בעוז שנתת לו ישמח וככה
בישועתך.
[כא, ג]
תאות -
מה שיש בלבו.
וארשת -
מה שידבר בפיו והאל"ף נוסף כאל"ף ואזרועך וכמוה:
כרשיון מלך פרס.
[כא, ד]
כי -
תי"ו תקדמנו לנוכח השם ויהיה הפועל יוצא לשנים פעולים, כלומר המלך שהוא מוקדם מן הברכות.
עטרת -
זהב עם
פז אבנים יקרות סביבה, כי כן מנהג המלכים.
ויתכן היות תי"ו תקדמנו לשון נקבה, בעבור ברכות כדרך:
בנות צעדה עלי שור.
[כא, ה]
חיים -
שם לעולם על לשון רבים לא יפרדו, כמו נעורים בתולים זקונים מלואים.
אורך ימים עולם ועד -
עולם הפחות שני דורים.
[כא, ו]
גדול -
כל נושע לעולם יוסיף כבוד.
הוד והדר תשוה -
כמו תשית.
[כא, ז]
כי -
אמר השם לאברהם
והיה ברכה והמשורר אמר:
ברכות לעד - לנצח הוא וזרעו.
תחדהו -
מגזרת חדוה.
[כא, ח]
כי -
הטעם אין לו בטחון בגבורתו, רק בשם ובחסדו והזכיר
עליון כנגד
בל ימוט.
[כא, ט]
תמצא -
זה חסד עליון שהשם אומר לדוד:
תמצא ידך והיא השמאלית, וככה
ידה ליתד תשלחנה.
וטעם
תמצא –
כדרך
והצרותי להם, למען ימצאו אותם הקולעים.
והטעם: לא יוכלו לנוס ולהפרד ולהמלט.
[כא, י]
תשיתמו, פניך -
כעסך פני ה' חלקם
ופניה לא היו לה עוד.
ויש אומרים:
כי כ"ף
כתנור אש כמו בי"ת, כדרך:
בחצי לילה, כחצות הלילה.
[כא, יא]
פרימו -
תי"ו תאבד לנכח דוד או למשיח, כי אחריו כתוב:
כי נטו.
מלת
נטו –
יוצאה והפעול הוא רעה.
[כא, יב]
מזמה -
בכח ולא יוכלו להוציאה למעשה.
[כא, יג]
כי -
בעבור היות באתנחתא שבשכם הוא שכם אחד והטעם להיותם נחברים על דרך:
והצרותי להם למען ימצאו.
ומלת
תכונן –
דרך קצרה, כי הטעם תכונן הקשת בחיצים.
[כא, יד]
רומה -
שב להודות השם בסוף המזמור, כי כל זה יקרה לאויב בסוף בעוז השם כאשר החל:
ה' בעזך ישמח מלך.