ראב"ע תהלים פרק כב
[כב, א]
למנצח על אילת השחר -
כאשר יראה כח עלות השחר.
ויש אומרים:
כי הוא שם כלי ניגון וידענו כי יו"ד איילותי,
כגבר אין איל בלא דגש, על כן הוא רחוק להיות
אילת נגזרת מזאת הגזרה.
והנכון בעיני: כי הוא תחלת פיוט נעשה על דרך דברי חשק, כמו:
אילת אהבים וזה המזמור על נועם ניגונו.
[כב, ב]
אלי אלי -
פעמים כי בצרה היה.
וטעם
אלי –
בעבור
עזבתני ותחסר מלת אלי כאילו הוא אומר אלי
רחוק מישועתי הם
דברי שאגתי, כמו שאגתי מנהמת לבי והוסיף
דברי, בעבור היותו בן אדם.
[כב, ג]
אלהי -
התימה כי אתה אלהי ואיך
לא תענה?!
והטעם: כי אין לי אלוה אחר מבלעדיך ולא
אקרא רגע אחד ואדום, רק
ולא דומיה לי.
[כב, ד]
ואתה, תהלות ישראל -
הבית ששם הארון, כדרך בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך אבותינו, וכל זה בעבור היות
יושב דבק עם
תהלות - כי
יש אומרים: כי טעם
יושב - שאתה עומד
ויושב קדם סלה.
כמו
שוכן עד.
כמו:
אתה ה' לעולם תשב ואתה תהלות ישראל, כדרך
הוא תהלתך, והוא אלהיך.
ו
יש אומרים:
כי אתה הנמצא בתוך
תהלות ואתה הוא
הקדוש המהולל, כדרך בקרבך קדוש.
[כב, ה]
בך -
כבר
בטחו בך בהיותם בלא צרה היו לבטח ובעת צרתם שבטחו בך,
תפלטמו.
[כב, ו]
אליך -
לבדך
זעקו ולא נשענו על אחרים, על כן
לא בושו.
[כב, ז]
ואנכי -
רחוק הוא שיאמר איש דעת על עצמו שאיננו איש, רק ידבר כנגד האויבים שהם יבזוהו ואיננו נחשב בעיניהם למאומה.
[כב, ח]
כל -
גזרות לעג קשורה לעולם עם למ"ד.
יפטירו בשפה -
יפתחו כמו
פטר רחם והבי"ת דרך צחות, כמו:
לחמו בלחמי.
ויתכן שתחסר מלה.
[כב, ט]
גול -
תאר השם כדמות פועל על משקל
לחם חום, כי הגולל דבריו על השם כדרך:
גול על ה' דרכך.
יפלטהו כי חפץ בו -
השם כי טעה האומר, כי הגולל חפץ בשם והכתוב אמר:
אם חפץ בנו ה' ורבים ככה.
[כב, י]
גוחי -
פועל או שם התאר, כמו גוזי מגזרת
ותגח בנהרותיך כמו מוציאי, והזכיר זה כי הגולל על השם יצילהו, כי הנה הוא
גוחי מבטן שאין דעת לנו ולא כח.
[כב, יא]
עליך -
הטעם
עליך הושלכתי לא על שדי אמי כי אתה מאכילה ומאכיל אותי ואתה הנותן לי כח לקבל עד שאגדל, על כן אמר:
אלי אתה.
[כב, יב]
אל תרחק ממני -
דרך צחות בשירים
תרחק עם
קרובה.
[כב, יג]
סבבוני -
טעם רבים מכל פאה.
אבירי בשן -
כמו עגלי על דרך
פרות הבשן.
כתרוני -
מן כתר מלכות שהוא עגול.
[כב, יד]
פצו -
פתחו, כמו
ופצתה האדמה ותחסר כ"ף מן
אריה, על דרך:
אש אוכלה הוא ואמר על אלה
הפרים שהם טורפים כמו אריה ושואגים.
[כב, טו]
כמים -
דרך משל, מרוב הפחד היה
כמים אשר לא יאספו כן נפזרו איבריו והתפרדו העצמות שהם מוסדי הגוף
ונמס לבו בקרבו, כאילו סרה דעתו.
[כב, טז]
יבש -
ולא יוכל לדבר, על כן אמר אחד מהגאונים, כי כחי הפך חכי.
ולפי דעתי: בעבור היות ליחת התולדה הקושרת הכל המעמדת הגוף כינה הליחה בשם כח והנה
יבש כאשר יקרה לזקן הבא בימים.
ומלקוחי -
מגזרת ומלקחיה ואם איננו על משקלו.
ולעפר מות -
לעפר בני מות, כמו גבורתך במלחמה.
ותשפתני –
כמו:
שפות הסיר.
[כב, יז]
כי -
יאמר כי סבבוהו צרים ואויבים אחרים שהם פחותים מהפרים ויותר מכעיסים, והם
עדת מרעים.
וטעם
כארי דבק עם
הקיפוני שהקיפו כאריה.
ידי ורגלי –
והזכיר
ידי, כי בהם הוא נלחם
ורגלי כי בהם יוכל לברוח.
[כב, יח]
אספר -
יש אומרים:
כמו: אספרם מחול ירבון וכמוהו מי יספר שחקים בחכמה והטעם שהוא רזה ואין לו בשר.
והנכון בעיני: בעבור שהזכיר והתפרדו כל עצמותי אמר, כאשר אספר כמה עצמות יתפרדו ממני ישחקו אויבי, כמו לראוה בך.
ויתכן שהעצמות דרך משל לאנשיו שנבדלו ממנו בעת צרתו במלחמה.
[כב, יט]
יחלקו -
כפי מחשבת האויבים ודבריהם בעבור היותם בגדי מלוכה ולולא היותו מלך לא היה טעם בדבריו וזה רמז.
[כב, כ]
ואתה, אילותי -
השם ואל יעלה על לבך איך יקרא דוד, כי השם הוא איילותו ואורו וישעו ועזרתו וכל אלה מקדים, כי חפצו להגיד כח עליון שקבלו.
[כב, כא]
הצילה מחרב -
כנגד:
עדת מרעים.
מיד כלב -
כנגד כי
סבבוני.
[כב, כב]
הושיעני -
כנגד אריה טורף ושואג.
וטעם
יחידתי –
בעבור היות כל נשמת אדם יחידה מתבודדת עם גופה מנשמת הכל ובהפרדה מגוייתה, אז תאסף אל הכל.
וטעם
ומקרני ראמים –
שהם חזקים מכל הקרנות ושמעתי בני איש אומרים:
כי הראם יפיל עצמו מהר גבוה על קרניו ולא תשברנה,
ורמים חסר אל"ף, כמו
ברחוץ הליכי בחמה.
וטעם
עניתני –
כי כבר עשית לי חסד מצרה כזאת.
וטעם
ומקרני –
כאילו הייתי על קרניו.
ויש אומרים:
כי קרניו גבוהים מכל הקרנות, והעד:
ותרם כראם קרני.
וטעם
עניתני –
כנגד
אקרא יומם ולא תענה.
[כב, כג]
אספרה -
כנגד
אספר כל עצמותי.
וטעם
לאחי –
לאנשי סודי.
ובתוך קהל אהללך -
וזאת היא התהלה שאומר להם.
[כב, כד]
יראי -
וי"ו
הללוהו שב אל
שמך הנזכר למעלה ואלה יראי ה' מהגוים, על כן אין שם מלת, כל כמו:
כל זרע יעקב.
ואמר לישראל
גורו –
שיהיו כלם יראים ואם תעוז ידם על אויביהם, יתנו העוז לשם.
[כב, כה]
כי, ולא שקץ -
הרחיק ושנא.
ענות -
מגזרת עני.
ויש אומרים:
כמו:
מענה לשון על משקל שבות.
[כב, כו]
מאתך -
אתה הוא הסבה והיעוד לתהלתי, כנגד
ואהללך.
[כב, כז]
יאכלו -
הטעם שהענוים יאכלו וישמחו וישבעו מרוב השמחה, בראותם כי השם הושיע העני אשר אין עוזר לו.
וטעם
יחי לבבכם –
זה יאמר איש לרעהו כדרך
ותחי רוח יעקב אביהם, כי לבו היה כמת.
[כב, כח]
יזכרו -
טעם
אפסי ארץ, כי השומעים אף על פי שהם בקצה הארץ יזכרו זה הפלא שעשה השם וישובו לעבדו, ואלה אינם ענוים על כן אמר:
כל משפחות גוים.
[כב, כט]
כי -
אז יודו
כי לשם לבדו
המלוכה וגם הכתוב הוא כמו והנבואה עודד הנביא שהטעם והנבואה נבואת עודד, ורבים כמוהו כאילו אמר:
כי לה' המלוכה וה' מושל בגוים.
[כב, ל]
אכלו -
זה הפסוק כנגד
יאכלו ענוים וישבעו כי דשני ארץ הם המתענגים בעולם הזה לאכול כל דשן.
ודשני ארץ -
הפך
ענוים והטעם אם יתעדנו בעולם הזה בסוף ובאחרית ימיהם ישתחוו למלך האוסף רוחם ואין כח בהם למרות, וככה
לפניו יכרעו כל יורדי עפר.
וטעם:
ונפשו לא חיה –
על דרך:
בנות צעדה עלי שור, כי אחד מהם לא יוכל לחיות נפשו וזה רמז כי תאבד נפשם בעולם הזה הפך הענוים, שכתוב בהם:
יחי לבבכם לעד.
[כב, לא]
זרע -
וי"ו לפניו גם וי"ו
יעבדנו שב אל
כי לה' המלוכה.
והטעם: כמו
וחסד ה' מעולם ועד עולם על יראיו. וככה:
בני עבדיך ישכנו ותחסר מלת אשר כמו עם
לבבכם שלם כאילו הוא זרע אשר יעבדנו והם בני הענוים הנזכרים למעלה.
וטעם
לדור –
לדור הבא, על כן אחריו:
יבואו, על דרך:
דור הולך ודור בא.
[כב, לב]
לעם נולד -
הוא דור שלישי.
וטעם
צדקתו –
על דרך
צדקתו עומדת לעד, גם בעולם הזה.