ראב"ע תהלים פרק כד
[כד, א]
לדוד, לה' הארץ ומלואה, כי הוא על ימים -
בעבור שיש מקומות בארץ יקבלו כח עליון כדרך:
וזה שער השמים, על כן החל לאמר:
לה' הארץ בעבור
בהר ה'.
וטעם:
לה' הארץ –
כי בדרך התולדת נבראה להיותה תחת המים ובחפץ השם יבש קצתה והיא המחצה אשר הוא מגולה, על כן כי הוא
על.
ויאמר רבי משה:
כי פירוש על כמו עם כמו ויבואו האנשים על הנשים והטעם שלא היה על מתכונת ישרה שיחיו בני אדם עליה, כי אם שיהו סביבה ימים ונהרות.
ובן בלעם אמר:
כי הטעם שאינה רחוקה מנהר או ים.
[כד, ג]
מי, הר ה' -
זה הר המוריה וזה המזמור חברו דוד אחר דבר גורן ארונה היבוסי.
ומי יקום -
הטעם לדור בו.
[כד, ד]
נקי -
בעבור היות כל המעשים בידים הזכיר
נקי כפים שלא עשה רע והוא
בר לבב שהוא העיקר ונפשו עצם כבוד השם, כמו:
נשבע ה' בנפשו.
וכתוב
נפשי –
דרך כינוי, בעבור כבוד השם על דרך:
והייתי אני ובני שלמה חטאים כאשר פירשתיו, והנה הזכיר המעשה והלב והלשון.
[כד, ה]
ישא -
אמר:
ישא ברכה כנגד:
לא נשא לשוא נפשי.
[כד, ו]
זה -
רמז לדור שנבנה הבית בימיהם במות דוד ואחר כך שב לנכח השם, כי זה הדור הם מבקשי פניך.
סלה -
באמת.
יעקב סלה -
פירוש הם זרע יעקב ואין צורך לפירוש, אחר שאמר תחסר מלת
אלהי יעקב.
[כד, ז]
שאו -
אמרו קדמונינו ז"ל:
כי זה רמז להכנס ארון אל בית קדשי הקדשים, על כן כתוב למעלה
במקום קדשו וזה שאומר
לשערים - דרך משל.
והטעם: היות המקום ששם הארון נכון מכל הר גבוה ונשא, בעבור הכבוד ששוכן שם.
וטעם
שערים ופתחי עולם –
שהם רבים.
ופתחי עולם -
שהם עומדים לנצח, בעבור כבוד הכבוד.
וטעם
מלך הכבוד –
שבעבורו היה כבוד הבית הגדול.
[כד, ח]
מי -
אם ישאל השואל:
מי זה מלך הכבוד?
התשובה: ה' עזוז וגבור שֶיַרְאֶה גבורתו במעשיו וילחם בעבור קדושיו, והנה הטעם כי בשכון הכבוד בין ישראל ישבו לבטח, כי לא יפחד מן האויב.
[כד, ט]
שאו -
פעם שניה, רמז לשוב הכבוד בבוא הגואל, כי לא היה הכבוד בבית שני.
וראשיכם -
הראשון בעבור אחר, כאילו אמר
ושאו פתחי עולם ראשיכם.
[כד, י]
מי -
תוספת והוא בעבור שיעמוד בית שלישי ולא הזכיר
גבור מלחמה בעבור
וכתתו חרבותם לאתים והארץ תשקט מכל מלחמה.
וטעם
ה' צבאות –
שיהיו אנשי הדור כמו מלאכי השם.
וטעם
ה' צבאות –
כי נקרא השם ככה, בעבור צבא השמים כאשר פירשתי, לא בעבור צבא ישראל כאשר אמר הגאון.