ראב"ע תהלים פרק כו
[כו, א]
לדוד שפטני -
אמר רבי משה:
כי טעם שפטני קח משפטי ועשה לי דין מאויבי.
הנכון בעיני: שטעמו קח הדין ממני אם נטה לבי מאחריך, על כן כי
אני בתומי, כמו:
תמים תהיה.
ובה' בטחתי -
שיעזרני להיות לבי שלם, על כן לא מדעתי.
[כו, ב]
בחנני -
ידוע כי השם יודע הנסתרות והנה הטעם כי אתה תדע לבבי, כבוחן הכסף.
[כו, ג]
כי -
כאילו אני רואה חסדיך לעולם לנגד עיני.
והתהלכתי -
להרגיל כדרך:
ויתהלך חנוך.
באמתך -
מדרך האמת.
[כו, ד]
לא, מתי שוא -
הפך דרך האמת.
נעלמים -
מגזרת
ונעלם דבר, שיעשו דברים לא כן בסתר.
ויש אומרים:
מגזרת עלם, שהוא אוהב השחוק והלעג.
[כו, ה]
שנאתי -
הזכיר הליכה
והתהלכתי ואחר כן שבת,
לא ישבתי ואחר כן הביאה
לא אבוא.
והנכון בעיני:
כי הטעם
לא אבוא בסודם, והזכיר פעם אחרת
ועם רשעים לא אשב, כי
מתי שוא הם בדבור והרשעים במעשה.
[כו, ו]
ארחץ -
טעם בנקיון שלא עשה אחת ממצות לא תעשה, ואז
אסובב מזבחך בעולות.
[כו, ז]
לשמיע -
כמו להשמיע, וכמוהו
לשמיד מעוזניה.
ונפלאותיך -
פעול למלת לשמיע ולספר.
[כו, ח]
ה' אהבתי מעון ביתך -
כנגד
לא ישבתי עם מתי שוא.
וטעם
ביתך –
ששם הצדיקים העובדים שמך באמת, כי שמה תמיד יושבים.
אמר רבי משה:
כי טעם אל תאסוף שיתפלל שלא יהיה אחריתו כאחריתם.
והנכון בעיני:
שלא יתכנו עלילות שיתחבר עם החטאים כל ימיו, ואף כי
עם אנשי דמים, שהם רעים מהחטאים.
[כו, י]
אשר -
שיש להם כח לחשוב מחשבות ולסבב סבות לקחת שוחד וממון.
ויש אומרים:
כל מזמתם לקחת בידם, וככה
וימינם והטעם כפול.
[כו, יא]
ואני בתומי -
בלא זמה והטעם שיזכיר בתחלה
בתומי הלכתי עד עתה, וככה
אלך, ואתה תפדני מזימותם.
[כו, יב]
רגלי -
טעם
בתומי –
תום לבבי.
וטעם
רגלי –
ללכת בדרך ישרה.
והנכון בעיני: כי אתה תפדני ואני אודך
במקהלים ורגלי תעמוד לפניהם.