ראב"ע תהלים פרק כז
[כז, א]
לדוד ה' אורי וישעי ממי אירא -
יש אומרים:
אורי –
בלילה שאין שם אור, כי הנפש תפחד.
וישעי -
ביום.
ויש אומרים:
אורי -
תלוי בדברי הנשמה.
וישעי -
בדברי הגוף.
ומעוז חיי -
קשור הנשמה בגוף, על כן
לא יפחד מאדם שיפרידם.
[כז, ב]
בקרוב -
יש אומרים:
בקרוב מגזרת:
המלמד ידי לקרב.
ואחרים אמרו:
באשר יקרבו אלי.
ויאמר רבי משה:
כי טעם צרי ואויבי, אנשים ידועים שהיו שונאיו.
[כז, ג]
אם -
גם
אם תחנה עלי מחנה - שהם מהגוים ואם הם רבים ואם הצרכתי לבא למלחמה עמהם,
בזאת והטעם:
שהשם אורי וישעי.
ויש אומרים:
כי
בזאת –
היא השאלה הנזכרת אחר כן.
[כז, ד]
אחת -
נראה לי כי זה המזמור חברו דוד באחרית ימיו כאשר נשבעו אנשיו:
לא תבא עמנו למלחמה כאשר אפרש במזמור נאם ה' לאדוני.
לחזות בנועם ה' -
שיתגלו לו סודות ממעשה הבורא שלא ירעם ע"כ.
ולבקר בהיכלו -
כמו לא יבקר בין טוב לרע והטעם שהכהנים היושבים תמיד בבית ילמדוהו וירוהו.
ויש אומרים:
לבקר -
ללכת בכל בקר ובקר בהיכל השם, כמו:
השכם והערב.
[כז, ה]
כי -
הוא יצפנני ולא יוכל לגעת אלי כל אויב.
בסכה -
הוא ירושלם, כמו:
ויהי בשלם סכה.
ביום רעה -
מערכת רעה מכוכבים כנגד מזלו.
וטעם
בצור –
כי אהיה
בסתר אהלו, כאילו אני
בצור מרומים.
[כז, ו]
ועתה -
אע"פ שלא יעשה מהיום מלחמה,
ראשי ירום כי הוא
בסתר עליון.
זבחי תרועה -
כדרך:
וביום שמחתכם, כימי שמחת חזקיהו.
[כז, ז]
שמע -
תחסר מלת
אשר, או טעמו זה השם הנכבד שאני קורא ומזכיר.
וחנני וענני -
וזה לאות כי יתפלל בעד ישראל הנלחמים עם הצרים, כי הם אנשיו.
[כז, ח]
לך -
אמר רבי משה:
כי לך בעבורך כמו אמרי לי אחי הוא והטעם אני אומר מה שצוו לנו ביד שלוחיך ואמרת לנו בקשו פני, על כן את פניך ה' אבקש.
[כז, ט]
אל תט -
פועל יוצא והפעול עבדך, כמו קיר נטוי, על כן אחריו
עזרתי והטעם עזרני עתה כאשר עזרתני מנעורי ועד עתה.
[כז, י]
כי אבי ואמי -
שהיו סבות בואי בעולם הזה
עזבוני במותם, ואתה אספתני תמיד, ואם הוא לשון עתיד כדרך
נתתי כסף השדה קח ממני, יעשו עגל בחרב.
[כז, יא]
הורני -
אמר אחד מחכמי לב:
הרוצה להתגבר על שונאיו - יוסיף בעבודת השם.
[כז, יב]
אל, בנפש -
בתאותם בשאט בנפש.
ויפח -
מדבר
חמס, כמו:
יפיח.
[כז יג]
לולא -
זה קשור באשר לפניו כמעט וימשלו בי שנאי
לולי האמנתי בשם ואמרתי לנפשי:
קוה אל ה' אז יתברר יושר דברי, שהייתי מוכיח ואמרתי:
קוה אל ה'.
[כז, יד]
חזק ויאמץ לבך -
פועל יוצא, והטעם כי השם
יאמץ לבך.
וטעם
וקוה אל ה' –
תמיד בראשונה ובאחרונה.