ראב"ע תהלים פרק כז
[כז, א]
לדוד ה' אורי וישעי ממי אירא -
יש אומרים:  
אורי – 
בלילה שאין שם אור, כי הנפש תפחד. 
וישעי -
ביום. 
ויש אומרים:  
אורי -
תלוי בדברי הנשמה. 
וישעי -
בדברי הגוף. 
ומעוז חיי -
קשור הנשמה בגוף, על כן 
לא יפחד מאדם שיפרידם.
[כז, ב]
בקרוב -
יש אומרים: 
 בקרוב מגזרת: 
המלמד ידי לקרב. 
ואחרים אמרו: 
באשר יקרבו אלי.
ויאמר רבי משה: 
כי טעם צרי ואויבי, אנשים ידועים שהיו שונאיו.
[כז, ג]
אם -
גם 
אם תחנה עלי מחנה - שהם מהגוים ואם הם רבים ואם הצרכתי לבא למלחמה עמהם, 
בזאת והטעם: 
שהשם אורי וישעי. 
ויש אומרים:  
כי 
בזאת – 
היא השאלה הנזכרת אחר כן.
[כז, ד]
אחת -
נראה לי כי זה המזמור חברו דוד באחרית ימיו כאשר נשבעו אנשיו: 
לא תבא עמנו למלחמה כאשר אפרש במזמור נאם ה' לאדוני. 
לחזות בנועם ה' -
שיתגלו לו סודות ממעשה הבורא שלא ירעם ע"כ. 
ולבקר בהיכלו -
כמו לא יבקר בין טוב לרע והטעם שהכהנים היושבים תמיד בבית ילמדוהו וירוהו. 
ויש אומרים:  
לבקר -
ללכת בכל בקר ובקר בהיכל השם, כמו: 
השכם והערב.
[כז, ה]
כי -
הוא יצפנני ולא יוכל לגעת אלי כל אויב. 
בסכה -
הוא ירושלם, כמו: 
ויהי בשלם סכה. 
ביום רעה -
מערכת רעה מכוכבים כנגד מזלו. 
וטעם 
בצור – 
כי אהיה 
בסתר אהלו, כאילו אני 
בצור מרומים.
[כז, ו]
ועתה -
אע"פ שלא יעשה מהיום מלחמה, 
ראשי ירום כי הוא 
בסתר עליון. 
זבחי תרועה -
כדרך: 
וביום שמחתכם, כימי שמחת חזקיהו.
[כז, ז]
שמע -
תחסר מלת 
אשר, או טעמו זה השם הנכבד שאני קורא ומזכיר. 
וחנני וענני -
וזה לאות כי יתפלל בעד ישראל הנלחמים עם הצרים, כי הם אנשיו.
[כז, ח]
לך -
אמר רבי משה: 
כי לך בעבורך כמו אמרי לי אחי הוא והטעם אני אומר מה שצוו לנו ביד שלוחיך ואמרת לנו בקשו פני, על כן את פניך ה' אבקש.
[כז, ט]
אל תט -
פועל יוצא והפעול עבדך, כמו קיר נטוי, על כן אחריו 
עזרתי והטעם עזרני עתה כאשר עזרתני מנעורי ועד עתה.
[כז, י]
כי אבי ואמי -
שהיו סבות בואי בעולם הזה 
עזבוני במותם, ואתה אספתני תמיד, ואם הוא לשון עתיד כדרך 
נתתי כסף השדה קח ממני, יעשו עגל בחרב.
[כז, יא]
הורני -
אמר אחד מחכמי לב: 
הרוצה להתגבר על שונאיו - יוסיף בעבודת השם.
[כז, יב]
אל, בנפש -
בתאותם בשאט בנפש. 
ויפח -
מדבר 
חמס, כמו: 
יפיח.
[כז יג]
לולא -
זה קשור באשר לפניו כמעט וימשלו בי שנאי 
לולי האמנתי בשם ואמרתי לנפשי: 
קוה אל ה' אז יתברר יושר דברי, שהייתי מוכיח ואמרתי: 
קוה אל ה'.
[כז, יד]
חזק ויאמץ לבך -
פועל יוצא, והטעם כי השם 
יאמץ לבך. 
וטעם 
וקוה אל ה' – 
תמיד בראשונה ובאחרונה.