ראב"ע תהלים פרק כח
[כח, א]
לדוד אליך ה' אקרא -
זה המזמור חברו דוד או אחד מהמשוררים עליו.
אמר:
צורי לנגד
יורדי בור.
ומלת
תחרש - מגזרת דומיה ואמרו:
אל תחרש על רעך רעה להפריש בינות הטעמים, כי השרש הוא אחד.
[כח, ב]
שמע, בנשאי -
אל מקום הארון יקראו דביר.
[כח, ג]
אל -
תסבב סבות שאתערב עם רשעים ואמשך עמהם.
[כח, ד]
תן, כפעלם -
כנגד פועלי און.
[כח, ה]
כי -
פעולות השם כנגד פעלם.
ואל מעשה ידיו -
כנגד כמעשה ידיהם והטעם אילו היו מבינים פעולות השם לא היו פועלי און, כי ידעו כי השם יהרסם.
ויש אומרים:
שזאת תפלה או דרך נבואה וטעם ולא יבנם שיפלו ולא יקומו עוד.
[כח, ו]
ברוך -
בדרך נבואה, כי נשמע תפלתי והוא
שמע קול תחנוני על דרך
ותבוא אליך תפלתי.
[כח, ז]
ה' -
לפי דעתי: בו בטחתי לבדו ועזרוני רבים, כי הוא צוה להם.
ומשירי -
כמו בשירי הפך
והנותר בבשר ובלחם.
ואמר רבי משה הכהן:
יותר מזה השיר אהודנו.
[כח, ח]
ה' עוז -
טעם
למו, לעוזרי, כי השם הוא עוז לעוזרים ומעוז לנעזר והוא משיחו דוד.
ור' משה אמר:
כי עוז למו כמו לו וכמוהו נגע למו.
ואיננו נכון, כי
למו שב אל עבד ה' ולעמו.
[כח, ט]
הושיעה -
בעבור שהזכיר כי השם היה עוזו ויעלוז לבו, התפלל שירעה את ישראל, על כן:
הושיעה וברך להוסיף השם עליהם וישמרם כמו הרועה, על כן:
ורעם ונשאם, כלומר שיושבים במקום גבוה שלא תוכלנה החיות להזיקם.
ורבי משה אמר:
כי ונשאם שיתן להם צרכם כדרך ינשאוהו אנשי מקומו.