ראב"ע תהלים פרק לא
[לא, א]
למנצח, בך ה' חסיתי אל אבושה לעולם -
נתנו לאחד מהמשוררים לנגן.
[לא, ב]
בך -
טעם כי אויבי אנשי חמס הם לי חנם.
[לא, ג]
הטה -
דברה תורה כלשון בני אדם,
כי הנוטע אזן ישמע מבלי אזן.
לבית מצודות -
מקום גבוה שלא יפחד בו מהאויב.
[לא, ד]
כי סלעי -
כנגד
צור מעוז
ומצודתי -
כנגד
בית מצודות.
וטעם
תנחני –
בעבור כי ההליכה בהר בעבור גבהו קשה.
וטעם
תנהלני –
לאיטי:
[לא, ה]
תוציאני מרשת -
אלה
טמנו לי.
ויש אומרים:
כי כמו זאת.
[לא, ו]
בידך -
הטעם שלא יוכל האויב לקחתה ובעבור שנתנה לפקדון, הזכיר
ה' אמת, בעבור הפקדון.
וטעם
ה' –
שלא יוכל בעל כח לאנסו.
[לא, ז]
שנאתי השומרים -
הניחוש והקסם אי זה יום יצא למלחמה, כי בטחונו על השם לבדו.
[לא, ח]
אגילה -
והנה אם גברה ידי לא אשמח רק
בחסדך.
[לא, ט]
ולא הסגרתני -
מגזרת סגירה, כאדם נסגר נתון למוסרה.
במרחב רגלי -
שילך למקום שיאהב, הפך
הסגרתני.
[לא, י]
חנני -
יתכן, שטעם
העמדת - כי אני אשמח בחסד שעשית עמי בימים שעברו
ולא הסגרתני, רק עתה
צר לי מאד ולא מרחב.
רבים פירשו:
שזה המזמור על חולי שקרהו.
טעם
עששה בכעס –
בעבור היות כעס האויב עלי עששתי כולי, כאילו עש אכלני ודימה היגון שהוא בלב לחום הגוף.
וטעם
עוני –
שהמאכל הרואה החולה יתעבה, כל אכל תתעב נפשו.
וטעם
נפשי –
הנפש המתאוה שכחה נטוע בכבד וככה הכתוב, או הנפש האוכלת.
ובטני –
רמז לקרב העליון ששם המאכל, והנה הטעם כי כח הגוף חלש, כבגד אכלו עש.
[לא, יא]
כי כלו -
בחסרון המאכל דרך משל, והזכיר העצמות שהם מוסדות הגוף.
[לא, יב]
מכל -
הזכיר כי מפאת צורריו תבא לו
חרפה.
ולשכיני מאד -
היה
חרפה להם, בעבור שהם קרובים אליו.
נדדו ממני -
כאדם שיברח מראות חלי קשה ודבר מגונה ונמאס למראה.
[לא, יג]
נשכחתי -
שאדם לא יזכרני ככלי אין חפץ בו, כאשר יאבד לא יבוקש.
[לא, יד]
כי -
יתכן היות נשכחתי מפאת השם, בעבור שלא יושיעני כאילו שכחני, בעבור שאמר אחר כן:
כי שמעתי דבה רעה שיוציאו עלי שיפחד ממנה כל השומע, או טעמו להיות לי
מגור מכל סביבי.
בהוסדם -
מגזרת סוד.
[לא, טו]
ואני -
אף על פי שיחשבו האויבים ששכחתני, אני בך אבטח ואודה כי אתה אלהי.
[לא, טז]
בידך -
כנגד
השומרים הבלי שוא, כי עת ישועתי בידך לבדך הוא.
[לא, יז]
האירה -
מלת על כמו אל, כמו:
ותתפלל על ה'.
כמו:
יאר ה' פניו, כי ההוה במצוק כיושב בחשך על כן
האירה.
[לא, יט]
תאלמנה -
בעבור שהזכיר למעלה
כי שמעתי דבת רבים והנה
עתק, כדרך:
וידבר אתם קשות והנה יחסר דבר.
וטעם
צדיק –
כמוני.
[לא, כ]
מה -
ואלה הדוברים
עתק לא ידעו הטוב
שצפנת ליראיך, וכבר עשית כמה טובות בגלוי
לחוסים בך, וזה טעם
נגד בני אדם.
[לא, כא]
תסתירם -
וככה כל
יראיך תסתירם, וסתרם הוא שתסתיר פנים מאנשים מעותים.
מרכסי -
מגזרה
והרכסים לבקעה.
ויש אומרים:
תסתירם בסתר -
שיראו
פניך מריב לשונות.
ויש אומרים:
בסתר אפך וכעסך מהם,
בריב לשונות כי דבת רבים.
[לא, כב]
ברוך ה' -
יש אומרים:
כאילו הייתי
בעיר מצור או אז אומר:
בעיר מצור ברוך ה'.
[לא, כג]
ואני נגרזתי -
מגזרת גרזן, שהוא כלי להרוג בו.
ויש אומרים:
שהוא הפוך וכאשר אמר
עיניך, אמר
שמעת.
[לא, כד]
אהבו -
לשון צווי, כמו
אחזו לנו שועלים.
אמונים -
תאר, כמו:
פסו אמונים.
על יתר -
הנותרים מאנשי הגאוה.
ומלת לעשות, לתקן הסבות, כמו:
וימהר לעשות אותו.
ויתכן היות גאוה חסר בי"ת, גם יחסר מלת מעשה כאילו אמר:
ומשלם על יתר עושה מעשה בגאוה.
[לא, כה]
חזקו -
אמר לחסידים
אהבו, בעבור גודל מעלתם
ולמיחלים חזקו.