ראב"ע תהלים פרק לב
[לב, א]
לדוד משכיל אשרי נשוי פשע -
יתכן היות זה המזמור על טעם פיוט תחלתו משכיל, או בעבור שכתוב בו
אשכילך.
ומלת
נשוי פשע –
מבעלי האל"ף בא על דרך בעלי הה"א, או שניהם נמצאים.
והעד ונשאו את כלימתם וכסוי פעול כי וכסה קלון פועל יוצא.
והטעם: כי המוכה או הנגוע בעבור פשע שעשה בגלוי, על כן אמר:
אודה עלי פשעי.
ויש שאלה קשה: הנה מצאנו דוד אומר: כי חסיד אני ולא תתן חסידך אם כן איך מצאנו בכמה מזמורים שיש לו פשעים ועונות, כי פשעי אני אדע?
והתשובה: כי לבו היה שלם עם השם ולא פשע ולא חטא, רק כנגד בני אדם יש לו פשיעות בשגגה.
ואחרים אמרו:
שהוא מדבר בעד אחרים שהם בגלות, אם כן מה יעשה במלת
כי פשעי אני אדע, שהוא בדבר בת שבע?!
ועוד אפרשנו.
[לב, ב]
אשרי -
הנה
כסוי חטאה - הוא העושה תשובה וסר חרון השם ממנו ולא נראתה חטאתו שלא היה עליה עונש.
טעם
יחשוב –
ממחשבה או חשבון.
ורמיה -
כמו מרמה.
ויש אומרים:
ואין
ברוחו להיות כקשת
רמיה.
ועוד אפרשנו.
[לב, ג]
כי -
אם שתקתי שלא אדבר כדבור בני אדם
בלו עצמי בשאגתי, כמו האריה שירים קול.
[לב, ד]
כי, ידך -
מכתך כי המכה ביד היא.
לשדי -
מגזרת
לשד השמן.
והטעם הליחה החמה שבה חיי האדם, גם
בחרבוני קיץ דרך משל, שיבשה הליחה וימיו קרבו למות.
[לב, ה]
חטאתי -
כנגד
כסוי חטאה.
ועוני -
כנגד לא יחשב ה' לו עון ופשע, כנגד
נשוי פשע.
וטעם
אודה –
להתודות.
וטעם
נשאת –
ברוח הקודש, או שנשא עד היום עונו.
[לב, ו]
על זאת -
שאתה
נושא עון.
לעת מצוא -
כדרך:
דרשו ה' בהמצאו.
ובקשת משם את ה' אלהיך ומצאת, או כאשר ימצא לבבו מפונה ממחשבות ופנוי מעסקיו וצרכיו, אז
יתפלל על דרך:
על כן מצא עבדך את לבו.
טעם
לשטף מים רבים –
רמז להמית אויביו במים, כמו:
ימשני ממים רבים, או המות והתחלואים והמשילם למים שהתגברו.
וטעם רק כי המים יציקו אחרים וכאילו הוא קשור עם אליו לא יגיעו, וכמוהו בלשוננו הרבה.
[לב, ז]
אתה -
יתכן להיות
מצר כמו אויב או הצרת החולי, כמו
צר ומצוק, והעד
רבים מכאובים.
רני פלט -
אמר רבי משה:
תסובבני פועל יוצא לשנים פעולים קולות מלאכים שאמלט והנה רני כדרך ותעבור הרנה והם יוכיחוני ויאמרו אשכילך בדרך זו תלך כמו זאת ותחסר בי"ת מן עיני.
ויש אומרים:
כטעם רמז.
[לב, ט]
אל תהיו -
זאת היא העצה.
כסוס כפרד -
דרך צחות בלא וי"ו כרע כאח לי ופעמים יחסרו הכ"ף.
א"ר משה:
אל תהיו כדמות הסוס שהוא צריך למתג ולרסן ואמר עדיו כמו לחיו, וכמוהו המשביע בטוב עדייך.
לבלום -
מלה ידועה בלשון חז"ל.
וטעם
בל קרוב אליך –
להזיקך.
ויש אומרים:
כי בל קרוב אליך –
חלילה לך מהיותך
כסוס, כדרך:
ועצת רשעם רחקה מני.
ו
יש אומרים:
כי תחסר מלת
אותו, כאילו כתב:
במתג ורסן תפארתו, לבלום אותו.
ועוד: עדיו - על דרך:
למצוא עונו לשנוא.
[לב, י]
רבים -
אמר רבי משה:
מי שלא שם לבו לשמור אורחותיו אולי מעדו אשוריו ובעבור זה נקרא רשע.
ויתכן שהוא
הנשוי פשע.
וטעם
והבוטח בה' –
שלא ישען על הרופאים כאסא, ודע כי הכתוב לא התיר להתרפאות רק ממכת בן אדם, כי השם לבדו הוא רופא ישראל ורפואתו לחזק נפשו ולהוסיף על יראתו.
[לב, יא]
שמחו -
הצדיקים שלא חטאו הם שמחים שלא יבוא עליהם חולי, כי רופאם שהוא השם הוא שומרם והוא יסיר כל מחלה הנמצאים במאכלם.