ראב"ע תהלים פרק לח
[לח, א]
מזמור -
טעם פיוט תחלתו להזכיר.
[לח, ב]
אל בקצפך -
אל ישרת בעבור אחר
ואל בחמתך, וכמוהו:
ודעת קדושים אדע ושני שרי גדודים היו שרי בן שאול.
[לח, ג]
כי, נחתו -
בנין נפעל, כמו ננחתו, מגזרת
ותנחת עלי ידך והטעם תחלואים ומכאובים כחצים.
[לח, ד]
אין מתום -
מגזרת תם, והטעם בריאות והנה הזכיר הסבה הקרובה למה זה,
מפני זעמך והרחוקה.
מפני חטאתי -
כי בעבורה זעמתני.
[לח, ה]
כי -
נד על נד וגבהו עד שעברו ראשי, כי רבים הם.
[לח, ו]
הבאישו -
פועל עומד, כמו:
ולא הבאיש או יהיה הוא הפעול והוא יספר חבורות שיצאו בגופו, וסבת זה
אולתי.
[לח, ז]
נעויתי -
אין בי כח לעמוד בקומה זקופה ישרה, על כן
נעויתי ושחותי והשתנו פני, כאילו
כל היום השמש הכיתני, וזה טעם
קודר הלכתי.
[לח, ח]
כי כסלי -
הטעם קרביו מלאו דבר נתעב
ונקלה אינני ראוי להזכיר בפה והזכיר
אין מתום פעם אחרת באיברי גופי הנראים.
[לח, ט]
נפוגותי -
מגזרת
ויפג לבו.
שאגתי -
ברוב מכאובי על דרך
שויתי עד בקר כארי.
[לח, י]
אדני נגדך -
לבדך
כל תאותי, אולי אחיה ולא נגד הרופאים.
[לח, יא]
לבי סחרחר -
כתרגום סביב לא ימצא מנוח.
כחי -
כח התולדה
ואור עיני -
ככה מנהג החולים.
[לח, יב]
אהבי -
האוהבים שהיו לי.
מנגד נגעי יעמדו -
בעבור שהבאישו חבורותי.
[כח, יג]
וינקשו -
מלת נפשי תשרת בעבור אחרת וככה הוא
וינקשו מבקשי נפשי, כי הוא הפעול.
והטעם: שדבריהם מוקש המה לי.
[לח, יד]
ואני -
שהוא חסרון בגוף.
[לח, טו]
ואהי -
ברצוני
כאיש אשר
לא ישמע לשון המדבר.
והטעם: כי לא אענה להם:
[לח, טז]
כי -
אין לי תוחלת כי אם בך.
וטעם
אתה תענה –
כי אני לא אשים לבי אל דבריהם, כי עליך נסמכתי בלבי ולשוני לך.
[לח, יז]
כי הגדילו -
לדבר או הפועל עומד.
וטעם
פן ישמחו לי –
כמו פן יאמרו לי, כי הנה
במוט רגלי וחליתי
הגדילו עלי.
[לח, יח]
כי -
כדרך:
ובצלעי שמחו ונאספו.
והנכון: כי נכון אני להיותי צולע שלא אוכל לקום ימים רבים, ולהיות
מכאובי נגדי תמיד.
[לח, יט]
כי -
אני מודה לאנשים וזה טעם
אגיד ואדאג לבי.
[לח, כ]
ואויבי -
יש אומרים:
כי עוני אדאג מחטאתי פן אמות
ואויבי חיים.
[לח, כא]
ומשלמי -
דברו יוכיח כי הוא בקרם בחליים והטיב להם, כאשר ספר במזמור אחר.
[לח, כב]
אל תרחק ממני -
כנגד מרחוק עמדו.
[לח, כג]
חושה -
לפי דעתי: חושה לעזרתי אתה ה' שאתה
תשועתי, כמו:
אמור לנפשי ישועתך אני.
ור' משה אמר:
כי חושה ישרת אחר וככה הוא חושה לעזרתי ה' חושה לתשועתי.