ראב"ע תהלים פרק מא
[מא, א]
למנצח, אשרי משכיל -
זה המזמור על חליו.
[מא, ב]
אשרי -
יש אומרים:
משכיל - כמו מביט כמו מסתכל הוית.
והנכון: מגזרת שכל, שישים לבו שישכיל במעשה השם עם החולי.
ודל -
בממון גם בבשר והוא החולי, כמו:
ככה דל בן המלך.
דלות ורעות תאר.
ויש אומרים:
שמשכיל -
פועל יוצא והוא המבקר וידבר על לבו וישכילנו.
וטעם
ביום רעה –
מערכת עליונה כנגד מולדו.
ימלטהו ה' -
לבדו ולא על יד אדם.
וטעם
ישמרהו –
שלא יוסיף החולי ויחייהו, כי יפחד מהמות.
[מא, ג]
ואושר בארץ -
שיחיה שנים רבות יותר מאנשי דורו ולא יראו שונאיו תאותם.
ותי"ו
תתנהו –
לפועל שאיננו כתוב, כמו:
אשר ילדה אותה.
והטעם: אמרת השם או גזירתו, או תהיה התי"ו לנכח השם וכאלה במקרים הרבה.
[מא, ד]
ה', דוי -
שם, כמו:
מדוה.
יסעדנו -
מעט מעט בהתהפך החולי, או התהפך דבריו וענייניו על
משכבו.
והנכון: כי
הפכת נכח השם והטעם דרך משל שתהפכהו על
משכבו מצד אל צד ותסעדנו. והטעם: כי אין צורך לבני אדם שיסעדוהו.
[מא, ה]
אני -
הטעם כאשר אומר בתפילתי בחליי ה'
חנני ורפאני אע"פ
שחטאתי לך, על דרך:
כי עם קשה עורף הוא.
[מא, ו]
אויבי -
אז יאמרו לי בעבורי, כמו:
ואמר פרעה לבני ישראל הפך מעשה המשכיל, וזה הדבר יאמרו לאחרים.
[מא, ז]
ואם בא -
אחד לבקר.
שוא ידבר -
לי כמה חרה לי שאתה חולה.
ידבר -
לאחרים דבר בליעל עלי בצאתו
לחוץ ידבר לאויבי האחרים, שלא ראו אותי דבר רע, חלי קשה קבוע בו, כמו
לבו יצוק כמו אבן.
[מא, י]
גם -
שלא היה לי אויב שהיה
אוכל לחמי והטעם: כי אני סבת חייו.
הגדיל עלי עקב -
הטעם הגדיל עקיבו שלא בא לבקרני, ושם לנפשו מעלה גדולה.
[מא, יא]
ואתה, חנני -
כנגד דבריהם,
דברי בליעל יצוק בו.
והקימני -
כנגד
לא יוסיף לקום.
[לא, יב]
בזאת -
הטעם כי לא יריע כמו שמחת המנצח ביום המלחמה, כדרך:
עלי פלשת אתרועעי.
[לא, יג]
ואני בתומי -
בעבור תומי.
ויש אומרים:
כי
תומי - רמז לבריאת הגוף, והוא הנכון.
[לא, יד]
ברוך -
על כן אני חייב לברך את השם בכל זמן, וזהו
מהעולם ועד העולם ואומר פעם אחרי פעם, אמת ואמת, נשלמו פירושי הספר הראשון הודאות לשם.