ראב"ע תהלים פרק מד
[מד, א]
למנצח לבני קרח -
[מד, ב]
אלהים באזנינו שמענו -
והמספרים היו אבותינו, שהיו צדיקים והם נאמנים.
ועוד: טעם
אבותינו –
שכל אב אוהב את בנו ולעולם לא יורנו, רק האמת לבדו.
[מד, ג]
אתה -
כבר הזכרתי כי משפט העברים לחסר הבי"ת, כמו מצאתי בית ה', וככה:
אתה בידך - בכוחך או במכתך.
ומ"ם
ותטעם –
שב אל
אבותינו.
ולמ"ד
לאומים –
משרת כמו:
שבחוהו כל האומים
ומ"ם
ותשלחם –
שב אליהם כמו ותגרשם.
[מד, ד]
כי -
מ"ם
בחרבם, שב אל
אבותינו.
כי ימינך וזרועך ואור פניך כי רציתם -
זה לבדו הושיעם.
[מד, ה]
אתה -
ידבר המשורר על לשון ישראל.
וטעם להזכיר
יעקב בדבריו –
המלאך הגואל אותי מכל רע.
[מד, ו]
בך -
בעזרתך נוכל
לנגח צרינו, שלא ירעו לנו גם
בשמך נבוסם.
[מד, ז]
כי -
דברי דורך קשת מהמונינו.
וחרבי –
הגבור שיש בנו ע"כ בלשון יחיד.
[מד, ח]
כי -
גם ראינו שהושעתנו מצרינו והתברר מה שספרו אבותינו לנו.
[מד, ט]
באלהים הללנו כל היום -
נחבר תהלות והטעם
שהללנו נפשנו שאתה מלכנו.
[מד, י]
אף -
אמר הירושלמי:
כי יחסר בי"ת והטעם באף זנחת ואיננו נכון, כי לא היה דבק כמו: אף ה', ואילו היה כדברו, היה האל"ף קמוץ, רק הוא כמו גם בשחוק והנה כי הושעתנו בימים הראשונים והבישות משנאינו ועתה לא די שלא הושעתנו אלא עד שזנחתנו.
ותכלימנו -
כנגד
הבישות.
[מד, יא]
תשיבנו -
לא די שלא תעזרנו אלא שתשיבנו, עד שתביא מורך בלבבנו לברוח.
ומשנאינו שסו למו -
כמו להם ממוננו.
[מד, יב]
תתננו -
יש ממנו הרוגים ויש ממנו נמלטים זרויים בארצות.
[מד, יג]
תמכר -
יש ממנו עבדים נמכרים בלא הון רב, או חנם.
ולא רבית במחיריהם -
הטעם כפול.
[מד, יד]
תשימנו -
הנשארים ממנו הם לחרפה למכירים אותנו ,בהיותנו בארצינו.
[מד, טו]
תשימנו -
הרחוקים מארץ ישראל.
מנוד -
כנגד
ויניעו ראשם ולמ"ד בלאומים שרש, כמו:
ולאום מלאום יאמץ.
[מד, טז]
כל -
אפילו יחיה יהודי בגוים יחרפוהו.
[מד, יז]
מקול -
הטעם בזדון בפרהסיא.
[מד, יח]
כל, באתנו -
באה אלינו, כי המלה מהפעלים העומדים.
[מד, יט]
לא נסוג -
בנין נפעל ומלת לא תשרת אחרת ולא
תט אשורינו.
[מד, כ]
כי, במקום תנים -
המ"ם תחת נו"ן כמו
בחיין לקץ הימין.
והטעם: בתחתית הים מקום התנינים וחשכת מים זה
צלמות, דרך משל, והעד
דכיתנו כטעם דכים.
ויש אומרים:
במקום אין שם יישוב, רק תנים ובנות יענה.
[מד, כא]
אם שכחנו -
כנגד
לא שכחנוך.
ונפרוש כפינו -
כנגד
ולא תט אשורינו מני ארחך.
[מד, כב]
הלא -
אם היה צריך יוכל לחקור זאת ואף כי הוא
יודע תעלומות.
[מד, כג]
כי -
והעד הנאמן לדברינו כי ברצוננו אנו נהרגים על דבר כבוד שמך, וברצוננו
נחשבנו כצאן טבחה אע"פ שאנחנו בני איש טובים מהטובחים אותנו, וזאת המלה, כמו:
רב הטבחים.
[מד, כד]
עורה -
תישן אינו עושה מאומה ובעבור שלא הושעתנו תדמה לישן, או ידבר על האויב שהוא אומר עליך
אולי ישן הוא וייקץ.
[מד, כה]
למה -
או אתה כאדם מסתיר פניו שלא יראה מה יעשו אויביו, או ראית ושכחת על כן תשכח
עניינו ולחצינו.
וטעם
תשכח –
כנגד
לא שכחנוך.
[מד, כו]
כי -
מה תקוה תהיה לנו ונפשינו שהיא מן השמים העליונים.
שחה לעפר -
והדבק
לארץ הוא הקבר.
וטעם
בטננו –
הוא הגוף.
[מד, כז]
קומה -
לעזור אותנו, או
קומה אתה שהיית
עזרתה לנו.