ראב"ע תהלים פרק מז
מז, א]
למנצח לבני קרח -
זה המזמור לימות המשיח.
ורבי משה אמר:
כי בבבל נאמר.
ויש אומרים:
כי בימי דוד בהעלותם הארון, והעד
עלה אלהים בתרועה ואיננו נכון, בעבור
יבחר לנו את נחלתינו והמפרש זה השיב זה רמז להר המוריה, כי לא נדע כאשר נאמר זה המזמור.
[מז, ב]
כל -
אם על ימי דוד יהיו כל העמים שהיו תחת יד דוד ואם על ימי המשיח כמשמעו, והוא הנכון.
[מו, ג]
כי -
זה הוא קול הרנה הכרוז, כמו:
ותעבור הרנה.
[מז, ד]
ידבר -
ינהג כעדר בתוך הדברו והטעם הוא
מלך על כל הארץ, והנה הכל בידו.
[מז, ה]
יבחר -
אם בבבל או על ימי המשיח, ישוב ישראל אל נחלתם.
[מז, ו]
עלה -
על ארון שנגנז שיעלה ויראה.
ואחרים אמרו הטעם:
כי השם ישים
העמים תחתינו ועת שנריע עליהם בחצוצרות
וקול שופר, השם יעלה ממנו, על כן קראו
עליון.
[מז, ז]
זמרו -
הטעם, זמרו השם שהוא נודע במעשיו בשקול דעת הלב, ולמלכנו שנודע לנו לבדנו בשכון כבודו עמנו.
[מז, ח]
כי -
בעבור שהזכיר
למלכנו אמר:
כי מלך על כל הארץ.
זמרו -
זה כל משכיל.
[מז, ט]
מלך -
כעמים רבות בדורות שעברו, הראה השם מלכותו כאשר עשה משפט ונקמה בגוים, וזה טעם
ישב על כסא קדשו, או ככה יאמר בדור המשיח, על כן
יאספו.
[מז, י]
נדיבי -
הנכבדים מעמים.
וטעם
אלהי אברהם –
להיות עם לאל אברהם והזכירו בעבור הנפש שעשה בחרן וקרא בכל מקום בשם ה'.
מגני ארץ -
הם המלכים, כמו לה' מגיננו, אז יהיה השם לעיני הכל
מאד נעלה.