ראב"ע תהלים פרק מח
[מח, א]
שיר מזמור -
לא יכולנו להפריש בין
שיר מזמור למזמור שיר כמו:
מצור החלמיש, מחלמיש צור.
[מח, ב]
גדול ה' ומהולל מאד -
גדול זה המזמור להזכירו שבח ירושלם.
[מח, ג]
יפה נוף -
מחוז שלשת הנפת על משקל
אשר זורה ברחת ולהיותו סעיף או מתנופת אין לו טעם.
הר ציון -
בצפון ירושלם.
מלך רב -
גדול, כמו
על כל רב ביתו והוא דוד,
קרית חנה דוד.
[מח, ד]
אלהים -
הטעם אף על פי שיש לו ארמנות רבות, השם הוא משגבה וכבר נודע זה בגבורות שהראה.
[מח, ה]
כי הנה המלכים -
שנועדו ובאו עליה.
[מח, ו]
המה -
כאשר ראו גבורת השם
נבהלו.
[מח, ז]
רעדה -
על כן ברחו וזה טעם
נחפזו.
[מח, ח]
ברוח -
דמה החיל שאחזם כמו
רוח קדים, בהיותו בים שישבר האניות.
[מח, ט]
כאשר -
אז יאמרו ישראל בדרך נבואה, לשובם אל ירושלם.
[מח, י]
דמינו -
אז יאמרו ישראל היינו מחשבים בלבינו ומדמים
חסדך שהוא מלא
היכלך, או בהיותך בקרב היכלך.
[מח, יא]
כשמך -
בהיכלך.
ותהלתך –
היא
צדק מלאה ימינך.
[מח, יב]
ישמח הר ציון -
השוכנים בערים סביב ציון, כי ירושלים היא כאם.
וטעם
למען משפטיך –
בעבור שאתה עושה משפט כאשר עשית במלכים שנועדו.
[מח, יג]
סבו -
דברי ירושלם לעמים.
אמר רבי משה:
זה היה בימי דוד.
ורבים אמרו:
כי זה לימות המשיח.
[מח, יד]
שיתו, לחילה -
כמו חומות וחיל.
פסגו -
הביטו
ארמנותיה שהם פסגה.
[מח, טו]
כי עלמות -
כמו עולמית, כי הוא עומד עולם ועד, הוא יהיה מנהג לעולם.
ובעל המסורת אומר:
כי הם שתי מלות והטעם עד מותנו.
ורבי משה אמר:
שהוא מגזרת עלם ינהגנו תמיד, כמנהג הנערות והטעם כאשר נהגנו בימי נעורינו.
ויש אומרים:
מגזרת ונעלם דבר, במנהג טוב נעלם מהנבראים.