ראב"ע תהלים פרק נב
[נב, א]
למנצח משכיל -
טעם פיוט תחלתו
משכיל.
והטעם להגיד כי אחרית רשע רעה.
[נב, ב]
בבוא -
קיצר הכתוב לספר המעשה, כי ידוע הוא.
[נב, ג]
מה -
אומר לנוכח דואג,
מה תתהלל ברעה אתה הגבור לעשות רע.
וטעם
חסד אל כל היום –
רק יש להלל חסד אל שהוא כולל אותנו, או טעמו הלא ידעת כי חסד ה' עמי כל היום והעד שאמר באחרונה:
בטחתי בחסד אלהים עולם ועד.
ויש אומרים:
שהוא חסר כ"ף,
כחסד ה'.
[נב, ד]
הוות -
אמר על הלשון תחשוב, בעבור כי הלשון כמו מליץ ועל ידו תראה המחשבה.
וטעם
הוות –
דברים ההווים כפי מחשבותיך.
יש אומרים:
כי רמיה, מן:
רמה בים.
ו
יש אומרים:
מגזרת מרמה, כי השורש אחד.
[נב, ה]
אהבת -
יותר.
ויש אומרים:
תחת, רק בלשון הזה לא מצאנו.
שקר -
שדבר שידע אחימלך כי בורח היה דוד על כן נהרג.
אהבת -
הטעם אתה אהבת רע.
[נב, ו]
אהבת, דברי בלע -
שיבלעוך וישחיתוך אתה לשון מרמה, על כן אחריו.
[נב, ז]
גם אל -
בעבור היותו נעצר לפני השם, על כן אמר:
יחתך השם
ויסחך מאהלו.
ושרשך מארץ חיים סלה -
כאשר שרשת משפחת אחימלך.
סלה -
באמת דרך תפלה, או ברוח הקודש.
[נב, ח]
ויראו צדיקים -
ויוסיפו ליראה השם.
[נב, ט]
הנה -
ויהיה דואג למשל ויאמרו
הנה הגבר שבטח על
עשרו.
וטעם
יעוז בהוותו –
כאשר אמר:
הוות תחשוב לשונך.
[נב, י]
ואני -
שתול בבית השם בעבור היות דואג נעצר, על כן אמר:
ויסחך ושרשך מהבנין הכבד.
והטעם: להכרית השורש ומבנין הפעול להפך.
[נב, יא]
אודך -
כי עשית משפטי מדואג.
ואקוה שמך -
שתעשה לו כמעשהו, שתנקמני ממנו.