ראב"ע תהלים פרק נה
[נה, א]
למנצח -
[נה, ב]
האזינה אלהים תפילתי -
הטעם שוה,
האזינה כדרך בן אדם באזן.
ואל תתעלם –
בעין לראות איך יתחנן לפני השם.
[נה, ג]
הקשיבה, אריד -
אצעק, וכמוהו:
והיה כאשר תריד, נהה על המון מצרים והורידהו,
צעק אליו
וירדתי על ההרים אף על פי שהוא שרש אחר ורבים ככה ויורה על פירוש אריד שהוא כמו אזעק, מלת
הקשיבה.
[נה, ד]
מקול -
הטעם שירים קולו עלי.
עקת -
כתרגומו: צרה הבאה אלי מהרשע.
ויש אומרים:
שהוא מגזרת כאשר תעיק.
ימיטו -
מגזרת
ומטה ידו עמך והוא מהבנין הכבד והפעול הוא אזן.
[נה, ה]
לבי -
רמז לפחד הנפש מקול האויב, כאשר יפחד כל השומע קול שאגת אריה.
[נה, ו]
יראה ורעד -
היראה בלב והרעד בגוף.
[נה, ז]
ואומר -
יש אומרים:
אבר -
תרגום כנף.
והזכיר
יונה -
שהיא עם בני אדם ועמה ישגרו המלכים ספריהם.
[נה, ח]
הנה -
היה מרחיק עצמו מן היישוב
וילין במדבר, אז טוב לו באמת.
[נה, ט]
אחישה -
אז ימלט מהאויב ומלת אחישה מהפעלים היוצאים, וכמוהו:
יחישה מעשהו.
מרוח סועה -
כמו נוסעה, על דרך:
אם יעלה לשמים שיאו.
ור' משה אמר:
אחישה מפלט לי
מהרוח ומן
הסער שימנעוני לעוף.
[נה, י]
בלע -
נפתח הלמ"ד בעבור אות הגרון.
פלג לשונם -
דרך צחות.
וטעם
פלג –
שיקרם מה שקרה לדור הפלגה, שכולם התחברו בעיר לעשות לי
חמס.
[נה, יא]
יומם -
דימה המדינה לעגול.
ואמר כי חמס ועי' סביבותיו הוא הקו הסובב
ואון ועמל הנקודה וזה טעם
בקרבה.
[נה, יב]
הוות בקרבה -
הטעם כפול.
מרחובה -
הוא הקו הרחב, הוא הסובב והוסיף טעם
לא ימיש.
[נה, יג]
כי -
עתה יזכיר אנשים היו אוהביו ואייבוהו.
ואשא -
חרפתו כי אויבי הוא.
הגדיל -
פועל או הגדיל לדבר.
והטעם: כי יוכל אדם להסתר מהאויב, על כן רק מהאויב היודע סודו.
[נה, יד]
ואתה -
ידבר עם אחד מהם.
כערכי -
נחשב בעיני כמוני.
[נה, טו]
אשר יחדיו -
היינו מדברים סודנו והיה מתוק לנו.
ברגש -
בחבורה אחת.
[נה, טז]
ישי -
אמר רבי משה:
הטעם ישי מות.
וטעם ישי - שיהיה המות נושה להם, שיקח את נפשם.
ואחרים אמרו:
מגזרת
נשני אלהים שישכחו המות ולא יעלוהו על לבם, עד שירדו חיים שאול, אם כן תהיה דרך ישי כדרך:
אל תמחי, צור ילדך תשי, שהמלה מלרע.
ויש אומרים:
שהוא חסר אל"ף, מן
השיאני והוא קרוב.
והטעם: ישיאם עד שלא ירגישו וירדו חיים שאול.
אמר רבי משה:
במגורם
בחבורתם, כמו
העוד הזרע במגורה.
והנכון בעיני: בארץ מגוריהם כנגד בעיר.
[נה, יז]
אני -
אקרא אל אל, עד רדתם שאול חיים.
[נה, יח]
ערב -
תחלת הלילה.
ובקר -
תחלת היום.
וצהרים -
חצי היום.
וכל אדם יוכל לדעת אלה העתים במראה עיניו, רק בחצי היום לא יוכל להתבונן בצל, רק כשיעבור קרוב בחצי שעה.
[נה, יט]
פדה, מקרב לי -
שלא נגעו בי.
ובי"ת
ברבים היו עמדי –
כמו
לחמו בלחמי.
והטעם: על המלאכים, כי רבים אשר אתנו.
[נה, כ]
ישמע אל -
ישוב לדבר על אויביו שרעות במגורם.
ויענם -
מגזרת עני ידלדלם.
והנכון בעיני: יענה בם כמו
לא נגענוך שהוא נגענו בך.
יושב קדם -
כמו שוכן הוא יענם באמת.
אשר אין חליפות -
שיתחלף מזלם מטוב לרע.
ולא יראו אלהים -
שיש בידו להחליפני.
[נה, כא]
שלח -
כל אחד ידיו בשלומיו פי' באנשי שלומיו, כדרך:
ואני תפלה.
[נה, כב]
חלקו -
אחר שחלקו.
מחמאות -
נפתח המ"ם בעבור אות הגרון.
וטעם
פיו –
כמו
דברי פיו.
וקרב -
כמו:
המלמד ידי לקרב.
והמה פתיחות -
חרבות לטושות או שלופות, כמו:
חרב פתחו רשעים.
[נה, כג]
השלך -
אומר לנפשו או לצדיק השלך על השם משאך.
והוא יכלכלך -
יסבלך כמו:
השמים לא יכלכלוך, ומי מכלכל את יום בואו.
ויש אומרים:
שמלת
יהבך - כמו נתנך.
והטעם: המשא שנתן השם עליך.
ורבי משה אמר:
נתנך טעמו תנתן לך לחם עד עתה והוא יכלכלך לעתיד, כמו: ויכלכל יוסף.
ואין זה מטעם המזמור.
[נה, כד]
ואתה -
מ"ם
תורידם שבה לאשר רבו דבריהם.
לא יחצו ימיהם -
שלא תמלא מספר ימיהם.
ואני אבטח בך -
שתמלא מספר ימי, כי אני עבדך כאשר הבטחתני בתורתך, או
ואני אבטח בך - שתורידם בחצי ימיהם לשחת.