ראב"ע תהלים פרק נו
[נו, א]
למנצח על יונת אלם -
על נועם פיוט תחלתו
יונת אלם רחוקים.
ומכתם -
דבר נכבד
מכתם פז.
[נו, ב]
חנני שאפני -
כדרך משל, הוא אבימלך או עבדיו.
[נו, ג]
שאפו -
הטעם כמו מלעיג.
למה
שאפו צוררי
כל היום ויש לי מלאכים רבים במרום נלחמים בעבורי?!
כי מלת מלחמה ואחריה למד היא לעזר, כי הטעם בעבורו הוא, כמו:
הנלחם לכם, רק עם מלת עם לגנאי.
[נו, ד]
יום, אליך -
כמו עליך, כמו:
אל הנער הזה התפללתי.
[נו, ה]
באלהים -
טעם דברו שהתנבא עליו שמואל שימלוך על ישראל, על כן
באלהים בטחתי שימלא
דברו.
[נו, ו]
כל, יעצבו -
מגזרת עצבון.
והטעם יעציבוני, בעבור דבר שאני בוטח בשם.
[נו, ז]
יגורו -
מגזרת גדוד שיהיו רבים ולא אוכל להמלט, על כן ישמרו רגלי שלא אברח.
[נו, ח]
על -
בעבור האון שיש בלבם, או בעבור האון שהם מלאים ממנו, שימני פליט להם והורידם
באף אם הם רבים, על כן הזכיר
עמים.
[נו, ט]
נודי -
כמו נדודי,
וישב בארץ נד.
ספרת -
הטעם אתה תדע כמה פעמים אני נודד ממקומי והיה דרך צחות נודי עם בנאדך.
והטעם: כי טפותיו שהם דמעותיו ספורות הם להשם, וזה הטעם
הלא בספרתך וכאילו הם מחוברות בנאד דרך משל, שלא אבדה טפה מהם.
[נו, י]
אז -
הטעם כאשר יראו אויבי שאני קורא בשמך יפחדו.
וטעם
זה ידעתי –
בזה ידעתי.
[נו, יא]
באלהים -
אז אומר בעזרת השם, להלל הדבר שדבר לי שמואל פעם אחרי פעם.
[נו, יב]
באלהים -
אז אהיה בוטח בשם לעולם.
[נו, יג]
עלי -
יש אומרים:
כי הנדר
באלהים בטחתי.
ויתכן שנדר עולות והוא הנכון, כי ככה אני חייב לשלם נדרי על הטובה שגמלתני.