ראב"ע תהלים פרק נט
[נט, א]
למנצח, בשלוח שאול -
[נט, ב]
הצילני, תשגבני -
אתה משגבי, כי הייתי במקום שפל.
[נט, ג]
הצילני -
טעם
ומאנשי דמים כנגד
להמיתו.
[נט, ד]
כי, יגורו -
כמו יתקבצו, וכמוהו:
העוד הזרע במגורה.
ויש אומרים:
ישכנו סביב הבית.
[נט, ה]
בלי -
הטעם כי לא פשעתי ולא חטא לי ולא
עון, שבעבור זה ירוצו להנקם ממני.
וטעם
עורה –
כנגד
וישמרו את הבית.
[נט, ו]
ואתה -
טעם
אלהים צבאות –
כי אתה אלהי צבאות מעלה בשמים ואלהי צבאות מטה, שהם ישראל.
אל תחון כל בוגדי און -
באי זה גוי יהיו.
[נט, ז]
ישובו -
דמה אותם לכלבים שהם נובחים בלילה לשמור המדינה, ככה אלה שומרי הבית.
[נט, ח]
הנה יביעון -
כמו: הכלבים נובחים.
כי מי -
יחשבו כי אין אלהים שומע סודם.
[נט, ט]
ואתה -
דרך משל, כי תוכל לאבדם בכל עת, על כן אל תהרגם בהביעם.
[נט, י]
עוזו -
אתה האל שהעוז לו בעצמו.
אליך אשמורה -
כטעם
ליל שמורים הם כנגד וישמרו את הבית, על כן אמר:
הקיצה.
[נט, יא]
אלהי -
הוא סבת
חסדי שידע שלא פשעתי להם, הוא
יקדמני לשלם להם כפעלם.
יראני בשוררי -
תאותי.
[נט, יב]
אל -
יתפלל לשם שלא יהרגם רגע אחד
פן ישכחו עמי מעשי השם ברשעים.
הניעמו -
לבקש לחם כאשר הזכיר בכלבים,
הם יניעון לאכל.
וטעם
בחילך –
הם ישראל.
והורידמו -
ממעלת עשרם.
מגננו -
הוא מלכנו באמת רמז, בעבור שאול המלך שצוה להמיתו.
[נט, יג]
חטאת -
קשור עם
והורידמו, בעבור
חטאת פימו.
וילכדו בגאונם -
כנגד
כי מי שומע.
ומאלה -
ומקצת האלות והכחש שעשו, יספר זה לזה.
[נט, יד]
כלה -
פעמים מעט מעט ובסוף
ואינמו.
וטעם
מושל ביעקב –
כאשר הזכיר אלהי ישראל, והטעם כי
אלהי העמים אלילים ואלהי ישראל שופט צדק.
[נט, טו]
וישובו -
הנשארים, אז יהיו ככלבים לבקש לחם על כן.
[נט, טז]
המה, לא -
ישרת בעבור שנים,
אם לא ישבעו לא ילינו.
[נט, יז]
ואני, עזך -
כנגד
עוזו אליך אשמורה.
וחסדך -
כנגד
אלהי חסדי.
ולבקר -
הפך
הכלבים כי ביום ינומו.
כי היית משגב לי -
ששמעת תפלתי
ממתקוממי תשגבני.
[נט, יח]
הזכיר בתחלה עזו שהעוז בעצמו וחסד השם סבת
חסדי, ובעבור זה אמר אחר:
אשיר עזך, כי אתה
עוזי, כמו:
עזי וזמרת יה.
וכנגד
חסדך –
אמר
אלהי חסדי.