ראב"ע תהלים פרק ס
[ס, א]
למנצח על שושן עדות -
על טעם פיוט תחלתו
שושן עדות.
ויש אומרים:
כי
שושן שם כלי ניגון ויפרש
עדות כמו:
עדי, וכמוהו:
את הנזר ואת העדות.
וטעם
ללמד –
שצווה שילמדוהו המשוררים, להזכיר תמיד חסד השם שגברה ידו במלחמה אחר שנחלש.
[ס, ב]
בהצותו -
כמו:
בהצותם על ה'.
את ארם נהרים –
יש אומרים:
בהחריבו מגזרת
ערים נצים.
וטעם
וישב יואב –
לאות כי נחלש דוד ואחרי כן החליש יואב את ארם.
[ס, ג]
אלהים זנחתנו -
טעם זנחתנו שלא נוצח עד עתה במלחמה, וככה
פרצתנו.
וכבר הזכרתי כי כח השם הפועל בעבר ועתיד כי תקרנה קורות במלחמה, וככה
אנפת - אנף
תשובב לנו.
[ס, ד]
הרעשתה ארץ -
ישראל בשומעם כי נחלש דוד כמו הרעש.
פצמתה -
אין רע לו וטעמו כענין מקומו, וה"א רפה תחת אל"ף, כי אותיות אהו"י מתחלפים.
כי מטה -
במוט הרים.
[ס, ה]
הראית -
גם זה בכח הפועל
הראית עמך - מראה קשה והיינו כשותים
יין התרעלה, ודרך
השקיתנו יין תרעלה כמו
ספר המקנה, וככה זה
יין תרעלה סמוך.
[ס, ו]
נתתה -
בימים שעברו הרימותנו בעבור אמונתינו.
[ס, ז]
למען -
תחסר אות בי"ת.
ורבי משה אמר:
כי הימין הוא הפועל דרך משל, הפך: ותושע לי זרועי.
[ס, ח]
אלהים -
כמה טעמים הזכרתי כי כח שם הפועל בעבר גם בעתיד וככה זה,
אלהים דבר בקדשו - בדבר קדשו בדרך נבואה לשמואל שממלכתי תעמוד על ישראל לא כממלכת שאול.
וטעם
שכם –
היא העיר וככה
סוכות.
וטעם
אחלקם –
שלעולם תהיה בחלקו ואפקיד עליה פקידי.
[ס, ט]
לי -
טעם
שכם וסוכות שהם ליוסף, על כן
גלעד ומנשה ואפרים בעבור היות בית יוסף בצפון ארץ ישראל ויהודה בנגב, וכן כתוב
יהודה יעמד על גבולו מנגב.
ומעוז -
סמוך ולא תשתנה בעבור היותו מפעלי הכפל.
[ס, י]
מואב -
ארחץ ארצם כמו
סיר, הנה מצאנו פה
עלי פלשת התרועעי הפוך.
ור' משה הכהן פירש בו:
הנה על אדום שהוא חזק אשליך נעלי חשבי אתה פלשת שהתרועעי עלי כדרך: שמח בחור בילדותיך, בואו בית אל.
[ס, יא]
מי -
הייתי מחשב
מי יובילני לעיר אדום שהיתה
במצור אף אני הייתי משיב לנפשי, יעשה זה השם
שנחני עד אדום והנה מחשבתי נהפכה, בעבור
הלא אתה אלהים זנחתנו.
והטעם: מה יעשו
צבאותינו אם
לא תצא עמהם.
[ס, יג]
הבה -
תן, תי"ו
עזרת תחת ה"א, כמו:
ושבת לנשיא או הוא חסר ה"א.
והטעם: עזרתה.
ושוא תשועת אדם -
כנגד
צבאותינו.
[ס, יד]
באלהים -
מתנבא ברוח הקדש, שהוא ינצח באחרונה.