ראב"ע תהלים פרק סג
[סג, א]
מזמור לדוד בהיותו במדבר -
טעם זה המזמור שהיה נכסף ללכת אל קרית יערים מקום הארון, בעבור הסתתרו מפני שאול.
[סג, ב]
אלהים, אשחרך -
כמו
שוחר טוב, או מגזרת שחר כמו
ולבקר בהיכלו מגזרת בקר.
צמאה לך -
והנה נפשי כצמא אל מים ובשרי יבש כי אין למלת כמה חבר במקרא.
בארץ -
כאילו הייתי
בארץ ציה שאין שם מים וארץ
עיף, כי נמצא ארץ לשון זכר,
נעתם ארץ ורבים כמוהו.
[סג, ג]
כן -
הנה אחשב בלבי ואראך, והטעם כאילו הייתי
בקדש ואני רואה
עוזך שהוא הארון, כמו:
ויתן לשבי עזו.
וכבודך -
השכינה.
[סג, ד]
כי טוב -
הוא בעיני לראות חסדך שאתה שוכן בקרב ישראל מחיים, על כן
שפתי ישבחונך.
[סג, ה]
כן -
ככה
אברכך בעודי ובברכת
שמך אשא כפי, וכמוהו רבים.
[סג, ו]
כמו חלב -
כמו:
את חלב הארץ, ובא חסר בי"ת שבעתי אילים.
וטעם
ושפתי רננות –
שארנן לך בכל שפה שאדענה, או פי שיהללך יהיה סבה שתרנן לך כל שפה, וזה קשור עם הבא אחריו.
[סג, ז]
אם -
כאשר אזכרך תתענג אז נפשי.
באשמורות -
הם שלש, כי אני חייב להודות לך כי אתה עזרתני ובהיותו
בצל כנפיך ארנן, כעוף המנגן.
[סג, ט]
דבקה -
אין אהבה לנפשי רק אחריך, גם אתה עזרתני להדבק בך, וזה טעם:
בי תמכה ימינך.
[סג, י]
והמה -
והנה לא הזכיר שם המלשינים והמגלים סודו לשאול, רק רמז במלת
והמה לשואה כמו:
תבואהו שואה.
יבואו -
המה בתחתיות ארץ, כמו
שואה ושפלה ממנה.
[סג, יא]
יגירוהו -
יגירו המגירים כמו:
ויאמר ליוסף כל אחד מהם.
[סג, יב]
והמלך -
יש אומרים:
כי הוא שאול.
והנכון בעיני: כי הוא דוד.
וטעם
כל הנשבע בו באמת, כמו
תשבע כל לשון והעד
פי דוברי שקר.
יש אומרים:
כי טעם
הנשבע בו - בעבור שבועת שאול.