ראב"ע תהלים פרק סו
[סו, א]
למנצח, הריעו לאלהים -
לא הזכיר שם המחבר ובעבור היותו לשון רבים ולא ימצא ככה ברוב המזמורים שהם לדוד, על כן יתכן שגם זה המזמור לאחד המשוררים.
[סו, ב]
זמרו -
טעם
שימו - כי תהלתו כבוד הוא לכם.
והטעם: בתהלתו תכובדו.
[סו, ג]
אמרו, מה נורא -
כל אחד ממעשיך, כמו:
בנות צעדה עלי שור.
וטעם
יכחשו –
שיעידו כי שקר וכחש הוא בידם.
[סו, ד]
כל -
הזכיר אויביך הקרובים ואמר:
כל הארץ ואין הפרש בין יזמרו לך או ויזמרו לך והטעם כפול.
[סו, ה]
לכו -
יאמר זה לזה: לכו בואו, כמו
לכו נא ונוכחה.
והטעם: לכו אלינו.
נורא -
דבק עם
עלילה - נורא המעשה.
והאומר כי הה"א נוסף והוא כמו עליון, תועה הוא כי הה"א סימן לשון נקבה, כי לא ימצא בשמות הה"א נוסף רק אם היתה המלה מלעיל ושורק ושורקה כמו:
צדק וצדקה.
[סו, ו]
הפך -
יספר מעשה השם הקדמונים.
וטעם
בנהר –
הוא הירדן שעברו ישראל בשמחה והארון עומד.
[סו, ז]
מושל -
אין עולם בכל זמן בכל המקרא רק זמן ונצח.
והטעם: שהשם מושל לעולם כמו מושל נצח ברוב גבורתו וממשלתו בגוים שהוא רואם, כי אין נכון להיות בי"ת
בגבורתו כמו:
משל בנו, כי אין לו טעם, הנה הזכיר כי ממשלתו בים וביבשה על כן לא ירומו הסוררים המורדים בו.
[סו, ח]
ברכו -
העם העמים כמו היבוסים שהיו תחת יד ישראל, או יאמר לכל כולנו חייבין לברך השם.
ויש אומרים:
כי טעם
עמים – ישראל, כמו:
אחריך בנימן בעממיך והוא הנכון.
[סו, י]
כי -
דרך משל בעבור צרה שבאה אליהם והשם נסה לדעת אשר בלבבם, גם זה דרך משל, כי הכל לפניו גלוי טרם בראותו לב המחשב.
[סו, יא]
הבאתנו -
כמו במצודה ורעה.
מועקה-
כמו:
עקת רשע צרה וככה תרגום ומועקה שם, או הוא פעול ותחסר מלת התואר.
והטעם: שהוא דבר מציר מתניהם.
[סו, יב]
הרכבת -
הטעם שהוא
רוכב על במותימו היה כמו הבאים באש או במים, כמו
מכה אביו ואמו וטעם לרויה לאויר, כי באש יבש ובמים ישטף.
[סו, יג]
אבוא -
דברי המשורר, או ידבר על לשון הפקיד על המלחמה.
[סו, יד]
אשר פצו -
הוא הנדר, כמו:
ואנכי פציתי פי.
[סו, טו]
עולות מחים -
על משקל מתים והשם חסר, וככה עולות כבשים שמנים בעלי מוח.
אילים -
הם הגדולים.
וסלה -
באמת.
[סו, טז]
לכו -
אשר עשה אלהים
לנפשי.
[סו, יז]
אליו פי -
יחסר בי"ת כמו:
כי ששת ימים בפי קראתי.
ורומם -
ויותר מרומם היה תחת לשוני רמז ללב.
ויש אומרים:
כי הטעם כפול
ורומם כמו
ומורק ושוטף.
[סו, יח]
און -
כאשר הייתי קורא בפי, אילו היה
און בלבי לא היה השם שומע מה שאני קורא, והאומר שלא היה און בלבי.
[סו, יט]
אכן -
כמו:
אכן נודע הדבר.
[סו, כ]
ברוך -
שעזרני להתפלל ולא הסיר וחסדו היה שאתפלל אליו.