ראב"ע תהלים פרק עא
[עא, א]
בך ה' חסיתי -
הנכון בעיני: כי זה המזמור דוד חברו, כמו המזמור:
ברכי נפשי את ה' אלהי גדלת מאד, כי הוא דבק.
בך -
אתה השם עומד לנצח, על כן לא אבוש לעולם.
[עא, ב]
בצדקתך -
הטעם שתדין בצדק, כי אויבי יעשו לי עול.
[עא, ג]
היה לי -
כמו מעון להסתר בו, על כן אחריו לבא תמיד, כי כל מעון הוא למעלה.
וטעם
צוית –
שהבטיחו שמואל או על דרך
הוא צוה ויעמד כמו דבור השם, שהטעם על הגזרות על ידי המלאכים.
[עא, ד]
אלהי -
התברר טעם בצדקתך.
וחומץ -
כמו:
אשרו חמוץ.
[עא, ה]
כי -
אין לי תקוה זולתך, ככה אותך קויתי מיום היותי על האדמה, וזה הוא
מבטחי מנעורי.
[עא, ו]
עליך, גוזי -
כמו:
ויגז שלוים, על כן תהלתך
בך תמיד.
[עא, ז]
כמופת -
הטעם בעבור שנסמכתי עליך ואתה סמכתני הייתי כמופת לרבים שלא היו מאמינים בך, כדרך
והיה יחזקאל לכם למופת.
[עא, ח]
ימלא -
כנגד בך
תהלתך, ככה עד
שימלא פי, והטעם כל ימי.
[עא, ט]
אל -
הטעם כאשר עזרתני מנעורי, עזרני עת זקנתי.
[עא, י]
כי, לי -
בעבורי, כמו פן יאמרו אויבי לי.
ושומרי נפשי -
שהייתי מחשב שהם עוזרי, נועצו יחדיו עם אויבי.
[עא, יא]
לאמר -
זה אומרים ואומרים אלה לאלה.
[עא, יב]
אלהים אל תרחק -
אם רחק יום ישועתי, יחשבו כי רחקת ממני.
[עא, יג]
יבושו, שוטני נפשי -
הם שהיו אוהביו שוטני נפשו.
ומבקשי רעתי -
הם אויבי.
[עא, יד]
ואני -
הטעם אם רחק יום ישועתי, אני תמיד אייחל ואוסיף להללך.
[עא, טו]
פי, צדקתך -
שעשית לאחרים ועמי בימים הראשונים והתשועות שעשית.
כי לא ידעתי -
כדרך:
כי עם קשה עורף הוא, אף על פי שלא אדע מספריהם וחולם ספורות תחת שורק, על משקל גבורות.
[עא, טז]
אבוא -
לספר גבורותיך, ובעבור כי משפטי רבים מהגבורים להשתרר, על כן:
אזכיר צדקתך לבדך.
[עא, יז]
אלהים -
כמה היה משפטי להללך, כי אתה למדתני כמו רגילות, כמו:
פרא למוד מדבר וגם עזרני להלך כמנהגי.
[עא, יח]
זרועך -
תוקף זרועך.
לדור -
הבא.
לכל יבא -
לכל אשר יבוא.
הטעם: שיולד כמו:
דור הולך ודור בא.
[עא, יט]
וצדקתך -
גבוהה מצדקת כל צדיק, כדרך ומרומם על כל ברכה.
ויפת אמר:
שלא אוכל לספרה, כי גבוהה עד מרום והגדולות שעשית, לאות כי אין אלהים כמוך.
[עא, כ]
אשר -
לספר הגדולות שעשה ודימה הצרות, כאילו היה בתהומות הארץ.
[עא, כא]
תרב -
מבנין הכבד על דרך:
ויפן זנב אל זנב.
ואמר
גדולתי –
כנגד אשר עשית גדולות.
וטעם
תנחמני –
בעבור הצרות שעברו עליו.
[עא, כב]
גם, אמתך -
זה הוא אמתך, שהוא חייב להודות.
[עא, כג]
תרננה -
הדגש לחסרון נו"ן שלישית, כי המלה מפעלי הכפל והטעם כאשר
אזמרה לך בכנור, גם
שפתי תרננה, גם
נפשי תרנן.
והזכיר
פדית –
עם הנפש, כי הוא מושל בגוף.
[עא, כד]
גם -
עתה אזמר בכינור, רק תמיד
לשוני תהגה צדקתך בלא כינור, על כן מלת
גם והזכיר כי
בושו או
חפרו ארנן, כי אין לי פחד.