ראב"ע תהלים פרק עב
[עב, א]
לשלמה, למלך תן -
נבואת דוד, או אחד מהמשוררים על שלמה או על משיח והוא אות למ"ד, כמו בעבור, כמו
וללוי אמר כי תומיך ואוריך, לנכח השם.
והחל
אלהים - בעבור
משפטיך.
והטעם שהשם נתן לו רשות לעשות משפטי אלהים.
וככה
וצדקתך –
ושיהיה שופט צדק.
[עב, ב]
וככה פירוש,
ידין.
וטעם
וענייך – שהשרים, גם העשירים יתגברו עליהם.
[עא, ג]
ישאו -
הטעם כי בהיות המלך שופט צדק ירבה שלום בארץ.
וטעם
הרים –
שאין שם יישוב.
וטעם
בצדקה –
בעבור הצדקה
ישאו הרים וגבעות שלום כדרך בבעל פעור.
ויש אומרים:
כי
בצדקה, כמו:
שלום.
[עב, ד]
ישפוט -
כדרך
שפטני אלהים, יעשה להם משפט.
ועושק –
הוא הלוקח הון חבירו במרמה ופיתוי ובסתר, ושלמה ברוב חכמתו יכיר העושק.
[עב, ה]
יראוך -
וכאשר
ידכא העושק יראוך כל העושקים.
וטעם
עם שמש –
כל הימים שתעמוד השמש וככה
ולפני ירח, כדרך:
ידכאום לפני עש.
[עב, ו]
ירד -
מארמונו אל בית המשפט, או ירד משפט שהזכיר
ישפוט עניי, כדרך
יערוף כמטר.
ומלת
גז –
מפעלי הכפל מגזרת לגזוז
גזי המלך.
זרזיף -
מלה מארבע אותיות אין ריע לה.
וטעמה: רווי או שובע.
[עב, ז]
יפרח -
המטר יפריח, על כן הזכיר יפרח.
והטעם: שירבו הצדיקים
ויפרח רוב שלום, או רוב שלום יהיה בימיו, עד שלא יהי
ירח.
והטעם: תמיד.
[עב, ח]
וירד -
אם על שלמה
מים –
סוף.
עד ים –
פלשתים.
ומנהר -
זה פרת.
ואפסי ארץ -
זה מדבר, והנה הזכיר אורך ארץ ישראל ורחבה.
ואם על המשיח,
מים -
הדרומי הנקרא הים האדום אל
ים צפון, שהוא ים אוקיינוס.
ומנהר -
נהר יוצא מעדן שהוא בתחלת מזרח
ועד אפסי ארץ, שהוא בסוף מערב.
[עב, ט]
לפניו, ציים -
השוכנים בארץ ציה.
והנכון בעיני: בעלי הספינות כאשר כתוב אחריו
תרשיש ואיים שהוא כמו איי הים.
ורבי משה אמר:
כי איים השוכנים עם איה במדבר.
ואיננו נכון, ומלת ישיבו שיתנו זה תמיד, כמו:
והשיב למלך ישראל.
ויש אומרים:
בתשובת כל שנה יתנו מס.
[עב, י]
אשכר -
כמו מנחה.
[עב, יא]
וישתחוו -
פרט להזכיר מלכי תרשיש ושבא ואחר כן כלל וישתחוו לו כל מלכים, כל גוים שהם תחת ידיהם.
[עב, יב]
כי -
הטעם כי הוא ידין המלכים גם העמים, והמלך העני, כנגד אחר יצילנו.
[עב, יג]
יחוס -
על הדל ואביון מהעמים.
[עב, יד]
מתוך -
הוא העושק בסתר.
וחמס -
בגלוי, מגזרת
נחמסו עקביך, ואע"פ שהם אביונים.
וייקר דמם -
כדרך:
דמים לו.
והטעם יקרים הם בעיניו לא ירצה שיהרגו על כן אחריו -
[עב, טו]
ויחי -
כל אחד מהם ולא די שיחייהו עד יעשירהו, וזה טעם
ויתן לו מזהב שבא ויתפלל בעדו כל עני.
[עב, טז]
יהי -
העני
כפיסת בר כמו
פס ידא כף זורעת
בר בארץ, או
בראש הרים וירעש זה הפרי שהוא הבר. והטעם: שיהיה גדול שירעש כעצי
לבנון.
ויציצו מעיר -
כמו בעיר, הפך
והנותר בבשר ובלחם.
ויש אומרים:
כי
בר, כמו:
כבור ידי ואין טעם לו.
[עב, יז]
יהי שמו -
שם שלמה או המשיח.
ינון -
בניין נפעל, כמו יכון מגזרת נין ינוב וירבה.
[עב, יח]
ברוך -
אז יאמרו כל הגוים:
ברוך השם אלהי ישראל.
וטעם
עושה נפלאות לבדו, שעשה תמיד בעבור ישראל.
[עב, יט]
וברוך -
טעם שם כבודו הוא השם הנכבד שהוא שם העצם, כי אין לשם שם בכל הלשונות שהוא שם העצם רק תואר, כמו
ה', גם
אלהים ושדי ועל כן כתוב:
זה שמי לעלם, כי הוא שם אחד לבדו, וככה
ושמו אחד.
וטעם
וימלא כבודו – תהלתו.
אמן -
מגזרת אמונה.
[עב, כ]
כלו -
יש אומרים:
אז ימלאו תפלות בן ישי.
ו
יש אומרים:
כי
כלו - כמו כללו יפייך ואיננו נכון.
ור' יהודה הלוי אמר:
בעבור שהוא סוף ספר, כתב כן הסופר הראשון כאשר נכתוב אנחנו,
ברוך נותן ליעף כח.