ראב"ע תהלים פרק עז
[עז, א]
למנצח על ידותון -
על נועם פיוט תחלתו ידותון.
[עז, ב]
קולי -
פעמים, כי זה פעם אחר פעם.
יש אומרים:
והאזין –
היה ראוי להיות והאזין כמו לא האמין פועל עבר.
ורבי משה אמר:
שהוא לשון ציווי.
ולפי דעתי: שהוא שם הפועל.
[עז, ג]
ביום -
חכם גדול חבר ספר נכבד, רק יש בו טעיות שאמר: כי ידי מקום עיני וזה לא יתכן לדבר איש דעת כדבר הזה, אפילו בשיחת חולין ואף כי בספרי הקדש.
ויש אומרים:
כי ידי חזקתי וכוחי כאילו נמס עד שיגר דרך משל, כמו:
וימסו אסוריו, או יהיה חסר בי"ת כאילו הוא בידי בעבור מכתי ונגעי.
לילה נגרה -
צעקתי, כי למעלה כתוב:
ואצעקה והנה יש שם צעקה ואם לא היתה כתובה כדרך
וברך ברכה ולא אשיבנה ורבים ככה והוא דרך משל, כמו:
ויתכו כמים שאגותי, או פירוש ידי מקומי כמו
ויד תהיה לך.
והטעם: שיגר מקומו בעבור דמעותיו, על כן אחריו
מאנה להנחם נפשי, כדרך:
ודמעתה על לחייה אין לה מנחם.
[עז, ד]
אזכרה, ואהמיה -
מלא והיו"ד תחת ה"א.
ותתעטף -
כמו העטופים ברעב.
[עז, ה]
אחזת -
אמר רבי משה:
כי שמורות תאר השם, כמו עצומות, כי העפעפים שומרות העינים בהסגרם והטעם אחזת אותם עד שלא נסגרו עיני ולא ישנתי.
נפעמתי -
כמו
ותפעם רוחו, כל כך הוכיתי עד שלא יכלתי לדבר.
[עז, ו]
חשבתי -
מגזרת חשבון וחילוק דברים במחשבת הלב.
עולמים -
שעברו כי הטעם כפול
ועולמים כמו זמנים.
[עז, ז]
אזכרה -
רמז שהיה מנגן
בלילה, או
בלילה אזכרה, שהייתי מנגן בימים קדמונים לעבוד השם על דרך
אעירה השחר.
ויחפש רוחי -
הוא המחפש והוא דבק באשר אחריו והוא הלעולמים והפעול חסר והוא אותי.
[עז, ט]
האפס -
כמו:
כי אפס כסף.
אמר רבי משה:
כי גמר אמר כמו אם גמרו ועברו נחמותיו.
ולפי דעתי: כי
גמר אמר - שגזר אומר שלעולם יזנחני.
[עז, י]
השכח חנות -
שם והשלם חנינות והטעם מגזרת
חנון וחנון פעול למלת
שכח.
וכן
רחמיו למלת
קפץ.
[עז, יא]
ואומר -
אמר רבי משה:
חלותי
מגזרת אשר חלה ה' בה כמו ענותי ופירוש
שנות מגזרת שנת עולם.
וזה רחוק בעיני, כי איך תישן הימין שהיא הזרוע.
ואחרים אומרים:
כי
שנות - כמו השתנות מגזרת שונות מכל עם.
וטעם
ימין עליון –
שהימין הוא העושה המלחמה.
והטעם כי חליתי בעבור ששנתה זרוע , בעבור שלא יראה כחה בגלותינו.
ואחרים אומרים:
כי
חלותי מגזרת רבים יחלו פני נדיב כמו תפלתי, וזאת הגזרה מזה הטעם לא תמצא בכל המקרא, כי אם במלת פני.
ולפי דעתי: כי זאת רמז למלת חשבתי כי כן הוא חשבתי מחשבה והיא חלתני והיא מחשבת
שנות ימין עליון, כאשר הזכיר שנות עולמים:
[עז, יב]
אזכור, פלאך -
קשור עם מלת
מקדם לא עם
אזכרה.
[עז, יד]
אלהים -
כדרך
נאדר בקדש, בעבור דרכיך שאנחנו רואים בשמים לעד,
כי מי אל גדול ממך.
[עז, טו]
אתה -
הטעם תעשה פלאים נפלאים מעיני אדם, גם נראים וזה הוא
הודעת בעמים עזך.
[עז, טז]
גאלת, עמך -
הוא הפעול כאילו כתוב:
גאלת עמך בזרוע נטויה.
וטעם להזכיר
יוסף עם
יעקב כי הוא החיה ישראל, ככתוב
משם רועה אבן ישראל.
והטעם: כי בזכות יעקב ויוסף פדית בניהם וכמוהו גם
זרע יעקב ודוד עבדי אמאס, שהטעם מי שהוא מבני נדיבים והעד שאמר
מקחת מזרעו מושלים והאומר כי יעקב תחת אהרן, לא דבר נכונה.
[עז, יז]
ראוך -
על דעת רבי משה:
כי זה רמז לעת שהוליך השם את הים ברוח קדים עזה.
ולפי דעתי: שהוא מדבר על עת:
וישב הים לפנות בקר כי בים דרכך ידבר על עת בעבור ישראל כאשר פירשתי טעם:
ובני ישראל הלכו ביבשה, לאומרו פעמים וכן מן השירה הוא פסוק:
כי בא סוס פרעה:
[עז, יח]
זורמו -
בעבור אש וענן:
חצציך -
הם הברקים וזה הוא
בעמוד אש, כי עבות כמו
בענן
ומלת
זורמו –
על משקל
כי גורשו ממצרים.
ויש אומרים:
מגזרת זרם, או לפי טעם הענין
חצציך - כדמות אש הנופלת שימית ריחה.
[עז, יט]
קול -
אל תתמה בעבור שהזכיר בגלגל, כי בגלגל הם הרעמים, רק בעבור היותו באויר שהוא מתגלגל.
[עז, כ]
בים -
הראה השם דרך בים לעבור גאולים.
וטעם
ועקבותיך –
בעבור שוב הים מיד לאיתנו.
[עז, כא]
נחית -
על דעת רבי משה:
על עת עבור הים כדרך כבהמה בבקעה תרד.
ויתכן על נחותם במדבר כמו
נחית בחסדך ומשה ואהרן הם שהוציאו את העם ממצרים, ומשה לפני אהרן לגודל מעלת נבואתו.