ראב"ע תהלים פרק עט
[עט, א]
מזמור לאסף אלהים באו גוים -
הזכרתי מחלוקת המפרשים בתחלת הספר.
יש אומרים:
כי מזמור דבר שנזמר ונכרת מרבים אולי קינות היו, או טעם מזמור שראה ברוח הקדש בעבור מה שכתב באחרונה, כי ישראל היו עמו ונחלתו.
וטעם
אלהים –
איך הוא אלהים וגברה יד בני אדם על חסידיו ועל מקום קדשו.
בנחלתך -
ארץ ישראל.
לעיים -
מקומות שפלים והפך זה:
נכון יהיה הר בית ה'.
ויש אומרים:
מקום שאין שם ישוב, או שחפרו ירושלם לבקש מטמונות.
[עט, ב]
נתנו -
קשור זה הפסוק כי החסידים לא נקברו בעיים הדומים לקברים.
[עט, ג]
שפכו -
דעת השופכים כי אין דורש דמם, כמים שהם מותרים.
[עט, ד]
היינו -
הנשארים ממנו.
[עח, ה]
עד מה ה' תאנף לנצח -
בנו.
תבער כמו אש קנאתך -
קנאת בעבור שעבדו ישראל אלהים אחרים, ולמה לא תקנא בזרים?!
[עט, ו]
שפוך, ועל ממלכות -
כמו אל הממלכות, כמו:
אל יסוד המזבח.
[עט, ז]
כי -
לא די שלא תקנא בעבור
שלא ידעוך עד
שאכלו את יעקב, שידע אותך.
[עט, ח]
אל -
מפרשים רבים אמרו:
כי ראשונים תאר לעוונות.
והנכון בעיני:
כי עוונות סמוך לאבות ראשונים, ומלת
יקדמונו כנגד
ראשונים.
וטעם
כי דלונו מאד –
אין לנו כח ואין לאל ידינו, על כן נבקש רחמים.
[עט, ט]
עזרנו -
הטעם עזרנו עד שנכבד שמך, או עזרנו בעבור כבוד שמך שנקרא עלינו, על כן אחריו.
[עט, י]
למה -
טעם
לעינינו שנהיה חיים לפני מותנו.
ודם עבדיך -
הוא הנזכר בתחלת המזמור.
[עט, יא]
תבא -
בעבור היות ישראל בגלות כאסיר בבית כלא.
הותר -
מגזרת הותירם שהם מוכנים למות, ומשקל תמותה תשועה, תקומה תרועה.
ורבי משה אמר:
כי הותר הסר יתד ופתח קשורם בעבור שהזכיר אסיר.
[עט, יג]
ואנחנו עמך -
אנחנו הנודעים שהם עמך, אז נודה לך בפדותך אותנו.