ראב"ע תהלים פרק פב
[פב, א]
מזמור לאסף אלהים -
טעם
נצב בעדת אל - הכבוד שהוא עם עדת ישראל.
בקרב אלהים -
הם המלאכים שהם האלהים וצבא השמים בני האלהים, כי על ידי המלאכים הם כל משפט אלהים בארץ.
ויש אומרים:
כי
בקרב אלהים –
כמו:
אלהים לא תקלל.
והטעם: כי הוא בקרבם ויש להם לישמר שלא ישפטו עול.
[פב, ב]
עד -
עתה יוכיח השופטים שהם אלהים מתי תשפטו משפט עול, כי כח השם במלאכים בפעלים.
ופני רשעים תשאו -
הפך:
נפלו פניך, על כן אחריו:
הלא אם תטיב שאת.
[פב, ג]
שפטו -
עשו משפט
יתום שאין עוזר לו, שלא יוכל לדבר ואלמנה שאין לה בעל
הצדיקו, כי הרשעים יעשו להם חמס ואתם נושאים פניהם.
[פב, ד]
פלטו -
שפטו דל בממון ופלטו דל בנפש.
[פב, ה]
לא -
דברי המשורר שהוכיחם ולא ידעו ולא הבינו, או טעמו, שתקו כאילו לא ידעו.
וטעם
בחשכה יתהלכו –
כי השוחד יעור עיני פקחים.
וטעם
ימוטו –
ראוים הם
מוסדי ארץ שימוטו בעבור עיוות הדין, או לא יחוסו השופטים
שימוטו כל מוסדי ארץ.
[פב, ו]
אני -
מושב אלהים ישבתם.
ובני עליון -
כמלאכים.
[פב, ז]
אכן -
אין אתם
רק כאדם תמותון.
והטעם: כי נשמתכם כנשמת המלאכים והנה אינכם רק כגופות תמותון.
וכאחד השרים -
המתגברים ועושים חמס וככה דרך שרים וכל שופטי ארץ.
[פב, ח]
קומה -
תפלת המשורר, או ידבר על לשון הצועקים חמס או דרך נבואה.
ובי"ת
בכל הגוים –
נוסף כמו:
לכו לחמו בלחמי ויהיה הפועל יוצא כדרך:
ונחלתנו ונחל ה' את יהודה חלקו.
ורבי יהודה הלוי אמר:
אתה תהיה נחלה לצועקים בכל הגוים.