ראב"ע תהלים פרק פג
[פג, א]
שיר מזמור לאסף -
[פג, ב]
אלהים -
כמו שופט.
דמי -
שתיקה, מגזרת:
וידום אהרן, אף על פי שהוא משרש אחר.
וטעם
אל –
שאתה תקיף שתוכל להושיע.
[פג, ג]
כי יהמיון -
מגזרת המון, כי ברובם הם הומים עלי.
[פג, ד]
יערימו -
ערמת סוד.
וטעם
צפוניך –
צפונים בסתרך, כנגד
סוד.
[פג, ה]
אמרו -
אלה לאלה.
מגוי -
מהיותם גוי.
[פג, ו]
כי נועצו -
עצת לב יחדיו.
וטעם
עליך –
כי שמך נקרא עליהם.
[פג, ז]
אהלי -
הטעם
אדום - באהליהם או שכנו אהלי אדום שהתחברו אליהם והנה הם העיקר, וככה
יושבי צור.
והגרים -
הם ההגריאים שילדה הגר מבעל אחר, ובעבור שהיתה שפחת אברהם התייחסו הבנים אליה, כדרך בנות ברזילי הגלעדי.
[פג, ח]
גבל -
הם הגבלים.
וטעם
זרוע –
כי תמיד היו עוזרים אותו.
[פג, י]
עשה להם כמדין -
כאשר עשית למדין במלחמות גדעון.
בנחל קישון -
ששם מתו הנסים ממחנה סיסרא:
נחל קישון גרפם.
[פג, יא]
נשמדו -
שב אל מדין ושם המקום שנפלו שם:
עין דאר, אולי נקרא כן בעבור שהיה גדעון משם.
[פג, יב]
שיתמו -
דרך צחות כמו:
ותראהו את הילד.
[פג, יג]
אשר, נאות -
כמו
נוות, כי אותיות אהו"י נראות ונעלמות מתחלפות.
[פג, יד]
אלהי -
בעבור שהזכיר אלהים בלא סימן המדבר, הזכיר אלהי שהוא סימן המדבר ליחדו, על כן אמר:
אלהי.
שיתמו כגלגל -
נוסף הגימ"ל כי הוא כאשר יבער הגלל וכגלגל לפני סופה, כי הוא מתגלגל.
[פג, טו]
כאש -
לפי דעתי: כי
תבער פועל יוצא.
ואחרים אמרו:
כי
תבער היער ואיננו נכון.
ומלת
תלהט –
לעד.
[פג, טז]
כן, בסערך -
וסער מתחולל.
ובסופתך -
רוח חזקה.
[פג, יז]
מלא -
בעבור שהתגברו לאמר:
נרשה את נאות אלהים - הנה כנגד זה:
קלון.
[פג, יט]
וידעו -
יש אומר כי יחסר וי"ו מן שמך.
והנכון בעיני: שיחסר שי"ן שהוא תחת אשר, וכן הוא:
וידעו כי אתה שמך ה' לבדך.
וככה:
אל תרבו שתדברו גבוהה ונדעה שנרדפה
ועליון לנגד
קלון.