ראב"ע תהלים פרק פה
פה, א]
למנצח לבני קרח -
זה המזמור על גלות בבל, גם על גלותינו בדרך נבואה.
[פה, ב]
רצית ה' ארצך -
בזמן בית שני.
כאשר
נשאת -
כי בעבור עונם וחטאתם גלו והעד שנשאת עוני.
[פה, ד]
אספת -
כדרך
אספו נגהם ופעול
השיבות - הוא אפך והנה מחרון כמו מחרות, שם הפועל.
[פה, ה]
שובינו -
הנה הטעם שמדבר המשורר על לשון ישראל בגלותינו כאשר שבת שבות יעקב בבית שני, תשיבנו גם עתה.
הפר כעסך -
כנגד
אספת כל עברתך.
[פה, ו]
הלעולם -
בעבור היות גלות בבל שבעים שנה וגלות החל הזה
לדור ודור עד היום.
[פה, ז]
הלא -
טעם אנחנו נחשבנו בגלות כמתים ואין מי יוכל לחיותינו זולתך.
[פה, ט]
אשמעה -
דברי המשורר יבקש דרך נבואה, כמו:
על משמרתי אעמודה עד שראה בחזיון שאף השם ישוב מישראל, וידבר שלום על עמו
לכסלה, מגזרת
כסיל, כדרך:
ועמך כולם צדיקים.
[פה, י]
אך -
אל ידאג עמו בעבור אורך הגלות, כי הישועה הקרובה אם ישראל ישובו ליראה את השם - אז ישוב השם מחרון אפו לשכון כבודו בתוכם זה אך קרוב, והנה זה המזמור לעד כי הכבוד לא היה בבית שני.
[פה, יא]
חסד -
הטעם בהיות הכבוד שוכן בארץ ישראל, אז יהיו כולם חסידים ושלום אמת בעבור היות הגזירות תלויות לפי מעשה האדם בארץ, על כן אמר:
תפתח ארץ ויפרו ישע.
[פה, יג]
גם -
זה הוא הגשם אוצרו הטוב.
[פה, יד]
צדק -
השם יהלך הצדק לפניו דרך משל.
והנכון: כי צדק שם דבר ותחסר מלת
איש, כאילו כתוב:
איש צדק לפניו.
יהלך -
השם כדרך התהלכו אבותי לפניו אברהם ויצחק.
והטעם: שיעזור איש צדק להתהלך לפניו ובא חסר איש, כמו:
אל תהי מרי ואני תפלה צדק ישרת אחר, וכן הוא:
ישם לדרך צדק פעמיו והנה הטעם כפול.