ראב"ע תהלים פרק פז
[פז, א]
לבני קרח מזמור שיר -
לאחד מנכדי שמואל, או מבני בני בניהם ועיקר זה המזמור
יסודתו על הר
הקדש.
[פז, ב]
אוהב -
השערים הנכבדים מכל המשכנות.
והטעם: לשבת בם ואחר כן יזכיר ירושלם.
[פז, ג]
נכבדות -
כל אחד מתהלות נכבדות מדובר בך את
עיר האלהים באמת - והיא ירושלם.
[פז, ד]
אזכיר -
דברי המשורר
אזכיר רהב - הוא מצרים המחצבת רהב, או רהב כל גוי והוא סמוך, כדרך
ושכורת ולא מיין כאילו אמר:
אזכיר רהב כל גוי שיהיה ובבל עמהם, אזכיר זה ליודעים כמוני וגם
אזכיר פלשת עם
צור.
וטעם
זה יולד שם –
כי לפרקים מועטים בשנים רבות יולד בהם איש חכם נודע בדורו, שיש לו שם.
[פז, ה]
ולציון -
ובעבור ציון הלמ"ד
אמרי לי אחי, הוא
יאמר תמיד
איש ואיש נולד
בה, כי חכמים שיש להם שם הם רבים.
וטעם
איש ואיש –
לא זה לבדו.
יכוננה -
על דרך:
והוא צוה לי אחי והנה
והוא עליון יכוננה, בעבור היות השם בכח הפעלים, והיה פירושו והשם הנזכר למעלה:
אוהב ה' שערי ציון.
יכוננה -
מכון עליון.
והטעם: מקום כזה שיולדו שם חכמים רבים, השם יעמידהו ויכוננהו.
[פו, ו]
ה' -
הטעם והשם לבדו שידעו מספר כל העולם בכתבו והוא יכול לספר כל הנולדים שהם חכמים בציון, כי רבים הם ממספרי אדם.
זה יולד שם -
שב אל
ציון.
וטעם
בכתוב –
השם והספרים הם הם השמים.
[פז, ז]
ושרים, בך -
לנכח
איש האלהים ושם
שרים וחוללים שלא יפסקו, כמו מעייני מים, ואלה
מעיני, כמו:
על כל אצילי ידי, ומנהג העולם להיות השרים מועטים מהחוללים ושרי ציון, כמו החוללים ומשקל
החוללים,כמו:
אמרתי להוללים.