ראב"ע תהלים פרק צא
[צא, א]
יושב בסתר עליון -
יתכן שגם זה המזמור למשה, או לאחד מהמשוררים והוא אומר לעבד השם: שמעני אתה
יושב בסתר עליון, שהוא השם.
ומלת
בסתר –
סמוכה, כמו:
בצל שדי יתלונן, כי הטעם כפול כמשפט.
[צא, ב]
אומר לה' -
בעבור , כמו:
ואמר פרעה לבני ישראל וזה פירושו אומר לך בעבור ה' שהוא
מחסי ומצודתי והוא
אלהי שאבטח בו והטעם דבק, כי הוא כאומר: אני נסיתי זה ואני אהיה לך ערב.
[צא, ג]
יקוש -
פעול יקושתי לך, או תאר כמו עצום, וסמך דבר אל
הוות, שהוא הוה פתאום.
[צא, ד]
באברתו -
והטעם
כנשר יעיר קינו והטעם שימלט מהפח ומהדבר.
ויתכן היות הפח החרב, על כן מלת
סוחרה וצנה, כמו:
סחרו אל ארץ תרגום סביב.
והנה הטעם: כי אמונת השם תסובבהו ותצרהו.
[צא, ה]
לא, מפחד לילה -
מקורות לילה ולא מקורות היום שיעופו כחצים, כאשר יפרש.
[צא, ו]
מדבר -
כי רוב הדבר
בלילה הוא, אם היתה הסבה קור ואם מחום יהיה ביום
צהרים.
וקטב -
כמו
דבר.
והטעם כריתה,
אהי קטבך שאול.
וטעם
ישוד –
שישוד הרוחות ובא בשורק, כמו ירון ושמח.
ויש אומרים:
כי
ישוד, מגזרת שדים.
[צא, ז]
יפול -
הזכיר כי צל השם יסתירהו והוא יראה שיפלו לימינו ושמאלו רבים בבא הדבר, וזה טעם
אליך לא יגש.
[צא, ח]
רק -
טעם
שלומת רשעים –
כי השם הביא עליהם דבר לשלם להם כפעלם.
[צא, ט]
כי -
דברי המשורר לעבד ה', כי אתה העבד ה' שהוא
מחסי עליון שמת מעונך והוא לעולם למעלה, על כן -
[צא, י]
לא תאונה -
סבוב, כדרך:
אנה לידו.
רעה -
הם התחלואים.
באהלך -
דרך משל, כמו:
ופסח ה' על הפתח.
[צא, יא]
כי, לך -
בעבורך, כמו:
אמרי לי אחי הוא.
[צא, יב]
על -
כאילו
ישאונך על כפים.
וי"ו
תגוף –
בעבור הרגל, על דרך:
כי עם אבני השדה בריתך.
[צא, יג]
על -
כדרך:
וחית השדה השלמה לך אפילו
תדרוך עליהם ותרמסם לא ירעו לך.
[צא, יד]
כי -
אלה דברי השם למלאכים וזאת היא המצוה שצום בעבורך, שאמר להם כי זה עבדי.
בי חשק ואפלטהו אשגבהו -
שלא יוכל האויב להרע לו, בעבור שהוא יודע סוד שמי.
[צא, טו]
יקראני -
ובעת שיקראני בשמי ובבא הצרה על אנשי דורו כפי גזירותי, אני אהיה עם עבדי.
ואחלצהו ואכבדהו -
שלא יצטרך לזולתי.
[צא, טז]
ארך -
מספר ימיו אמלא והפרד כבודו מעל גופו.
אראהו בישועתי -
הטעם שיהנה מזיו שכינה וזאת היא ישועת השם באמת, או רמז לימות המשיח.