מצודות דוד, תהלים פרק כה
פסוק א
נפשי אשא. אמסור נפשי לך למנה:
פסוק ב
בך בטחתי. הואיל ובטחתי בך ידעתי שלא אבוש ולא ישמחו אויבי במפלתי:
פסוק ג
גם. אז גם כל המקוים לך לא יבושו מן המלעיגים כי יראו כי יש תקוה
הבוגדים. אבל הבוגדים בריעיהם חנם הם יבושו:
פסוק ה
הדריכני. רצה לומר למדני לדעת אמיתת דרכך לפי שאתה מושיעי ואליך אקוה לזה למדני דרכך ואלך בה ואהיה ראוי לתשועה:
פסוק ו
המה. חסדיך ורחמיך:
פסוק ז
כחסדך וגו'. אתה ה' כפי מדת חסדך זכור ר"ל זכור מעשי הטובים המביאים מדת החסד
למען טובך. עשה למען מדת טובך:
פסוק ח
טוב וישר ה'. ורוצה הוא להטיב לכל על כן מלמד הוא את החוטאים ומזהירם ללכת בדרך הנכון :
פסוק ט
ידרך. מדריך את הענוים לאחוז בדרכיהם במשפט הראשון ולא יסורו ממנה ומלמדם עוד לאחוז בדרכי ה' וכמ"ש רבותינו ז"ל מה הוא רחום וגו':
פסוק י
לנוצרי. לשלם חסד לשומרי בריתו ועדותיו:
פסוק יא
למען שמך ה'. המורה על הרחמים
כי רב הוא. אף שעוני גדול ורב:
פסוק יב
מי זה. מי שירא מה' ובוחר בטוב אז ה' מלמדו ללכת בדרך שבחר וכמו שאמרו רבותינו ז"ל הבא לטהר מסייעין לו:
פסוק יג
תלין. כשינוח וישכב בקבר תנוח נפשו בטוב ובזכותו יצליח זרעו וירשו ארץ העמים:
פסוק יד
ליראיו. מגלה ליראיו
ובריתו. התורה הנתונה בברית יגלה להם להודיעם :
פסוק טו
כי הוא וגו'. ולזה עיני אליו לבטוח בו כי יש תקוה:
פסוק טז
כי יחיד. רצה לומר אין לי אוהב וריע כי כולם קמו עלי:
פסוק יז
צרות לבבי. הצרות אשר בלבבי המה מתרחבים והולכים לזה אשאל הוציאני ממצוקותי:
פסוק יט
ושנאת חמס. ר"ל שונאים אותי כאלו הייתי איש חמס :
פסוק כא
תום וישר. מעשה התום והיושר שעשיתי המה ילמדו עלי זכות להיות נשמר
כי קויתיך. הואיל ואקוה לך א"כ מהראוי שאהיה נשמר בצרוף זכות מעשה התום והיושר :
פסוק כב
פדה וגו'. כאומר לא על עצמי בלבד אני מתפלל כי אם על כלל ישראל: