מצודות דוד, תהלים פרק מד
פסוק ב
פועל פעלת. הפעולה אשר פעלת:
פסוק ג
אתה ידך. בכח ידך גרשת את העכו"ם מא"י ובמקומם נטעת את ישראל
תרע. הרעות להעכו"ם ושלחתם מארצם:
פסוק ד
כי לא בחרבם. מה שירשו ישראל את הארץ לא ירשו בחרבם ובכחם אלא אתה הושעת להם בימינך ובההארה הבא להם מפניך כי היית מרוצה להם:
פסוק ה
מלכי אלהים. הלא אתה אלהים ובידך להושיע ואתה הוא מלכי וראוי למלך להושיע לעמו כאשר יש לאל ידו ולזה צוה לבוא ישועות יעקב :
פסוק ו
בך. בעזרתך
בשמך וגו'. כפל הדבר במ"ש:
פסוק ח
כי הושעתנו. לא בכח ידינו אלא ממך באה הישועה:
פסוק ט
באלהים. במהללי אלהים
ושמך לעולם. שמך הקיים לעולם נודה סלה אף בטרם בוא התשועה:
פסוק י
אף זנחת. אף בעת אשר עדיין זנחת אותנו והכלמת אותנו ולא תצא בצבאותינו להלחם מול העכו"ם:
פסוק יא
תשיבנו אחור. לברוח לאחור מפני הצר
שסו למו. בוזזים לעצמם את אשר לנו:
פסוק יב
כצאן מאכל. כצאן הנתונים למאכל:
פסוק יג
ולא רבית. לא לקחת הון רב בחלופיהם:
פסוק יד
לשכנינו. בעבור כי הם יודעים ביותר מהצרות הבאות עלינו ולזה יחרפו אותנו:
פסוק טו
תשימנו משל. כאשר יבוא על מי צרות מרובות וגדולות ימשלו לומר שדומה הוא לצרות הבאות על ישראל
מנוד ראש. נדים בראש בדרך לעג:
פסוק טז
נגדי. רואה אני בכלימתי
ובושת פני. מה שמביישים פני כסה אותי לגודל רבויים והוא מלשון מליצה :
פסוק יז
מפני אויב. אשר יחרפני ומפני רדיפות העכו"ם אשר ירדפוני:
פסוק יח
כל זאת. עם שכל זאת בא עלינו אעפ"כ לא שכחנוך מלהודות לך ולא שקרנו להכזיב התורה שקבלנו בברית :
פסוק יט
ותט. מלת לא משמשת בשתים כאלו אמר ולא תט ר"ל לא נטה רגלינו מן ארחך:
פסוק כ
כי דכיתנו. עם כי דכית אותנו במקום תנים והוא משל על העכו"ם:
פסוק כא
אם שכחנו. האם שכחנו שם ה' בתמיה וכי נפרוש כפינו לאל זר:
פסוק כב
הלא וגו'. כי אמרנו הלא אלהים יחקר זאת וענש יענש:
פסוק כג
כי עליך. אלא בעבור יראתך הורגנו והיינו נחשבים בעיני העכו"ם כצאן המוכן לטבח:
פסוק כד
עורה. לזה עורה נא להושיע ולא תהיה כמו הישן:
פסוק כה
תשכח. מוסב על למה כלומר למה תשכח וגו':
פסוק כו
כי שחה. נפשנו מושפלת עד לעפר:
פסוק כז
קומה. לזה קום ועזור לנו, ואם אין אנו ראוים פדנו למען חסדך: